شناسه خبر:12778
1398/7/17 09:10:29
شهردار اسلام‌آباد غرب:

پروژه روگذر با قدرت اجرا می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار اسلام‌آباد غرب گفت: طرح روگذر اسلام‌آباد غرب در راستای رفع مشکل ترافیک شهروندان به قوت خود باقی است و این شهرداری با تمام توان اجرای آن‌ را ادامه خواهد داد.

با توجه به انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر توقف طرح روگذر اسلام‌آباد غرب، شهردار این شهر در گفت‌وگویی از اجرای آن با تمام توان خبر داد.

علی حمیدی‌تبار اظهار کرد: این شهرداری بنا به نیاز و ضرورت رفع مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر از طریق سامانه ستاد دولت اقدام به به‌کارگیری مشاور در رشته مرتبط با امور ترافیکی کرده که بعد از دو مرحله برگزاری مناقصه، شرکت فنی و مهندسی آرشکو (استان اصفهان) با قیمت 832 میلیون و 500 هزار ریال به‌عنوان برنده انتخاب شد و بعد از عقد قرارداد پنج روش برای رفع مشکل ترافیکی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که پس از انجام کار مطالعاتی ژئوتکنیک (خاک‌شناسی) و بررسی وضعیت سفره‌های زیرزمینی آب، درنهایت ایجاد تقاطع غیر هم‌سطح به‌عنوان اقتصادی‌ترین و همچنین مثمرترین طرح با توجه به بالا بودن سفره‌های زیرزمینی آب و استحکام ضعیف خاک، پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: بعد از این مرحله اجرای فاز یک یعنی تهیه نقشه و برآورد اولیه به پیمانکار ابلاغ شد که بعد از مدت یک‌ماه نقشه و برآورد اولیه پُل توسط پیمانکار تهیه و تحویل شهرداری شد.

شهردار اسلام‌آباد غرب افزود: بعد از انجام کار مطالعات فاز صفر و یک، شهرداری طی مکاتباتی استعلامات لازم اجرای پروژه را از اداره میراث فرهنگی استان بعد از برگزاری جلسات متعدد و طی نامه پیوستی شماره 8288/128/972 مورخ 15 دی‌ماه سال 97 شورای ترافیک استان- شهرستان و دیگر اداره‌های خدمات‌رسان ازجمله محیط‌زیست، آب و فاضلاب، مخابرات، گاز، برق و غیره درخصوص وجود تأسیسات زیربنایی گرفت.

وی با بیان اینکه بعد از انجام تمامی موافقت‌ها و گرفتن استعلام‌ها این شهرداری پروژه مذکور را به فرمانداری، شورای شهر و استانداری برای تأمین اعتبار معرفی کرد، گفت: درنهایت سال 97 مبلغ 40 هزار میلیون ریال در راستای اجرای طرح مصوب شد که پس از انجام فرآیند اداری و مبادله موافقت‌نامه با سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، شهرداری اقدام به برگزاری مناقصه عمومی از طریق سامانه ستاد (کشوری) برای به‌کارگیری پیمانکار در مرحله نخست کرد.

حمیدی‌تبار بیان کرد: بعد از گذشت زمان برگزاری مناقصه پیمانکاران و شرکت‌کنندگان در مناقصه به حد نصاب نرسیده و انتخاب پیمانکار به مرحله دوم موکول شد و در مرحله دوم از 10 شرکت ثبت‌نام‌شده که چهار مورد آن‌ها شرایط لازم را برای مناقصه و بازگشایی اسناد دارا بودند، شرکت پیشگامان پیمان به‌عنوان برنده مناقصه انتخاب شد؛ بعد از گرفتن مدارک لازم و ضمانت‌نامه‌های بانکی عقد قرارداد به شماره 8423/7147 مورخ 22 تیرماه امسال انجام شد.

وی گفت: زمین اجرای پروژه در محل میدان حضرت امام خمینی (ره) تحویل پیمانکار شد و کلنگ‌زنی پروژه نیز توسط مسئولان اتفاق افتاد؛ بنابراین با عنایت به تمامی موارد فوق که به‌صورت کاملاً قانونی انجام شده، لازم می‌دانم به‌عنوان شهردار شهرستان اسلام‌آباد غرب خدمت همشهریان عرض کنم که طرح به قوت خود باقی است.

حمیدی‌تبار در پایان تأکید کرد: هم‌اکنون پیمانکار پروژه تقاطع غیر هم‌سطح میدان حضرت امام خمینی (ره) درحال فعالیت است و از آنجا که این طرح برای رفاه حال همشهریان گران‌قدر در راستای رفع مشکل ترافیک است، این شهرداری با تمام توان و توکل به خدای منان آن‌ را ادامه خواهد داد.

گفتنی است، پروژه روگذر شهر اسلام‌آباد غرب از کنار تپه تاریخی «چیاگاوانه» می‌گذرد و هدف آن به گفته شهرداری، آبادانی و کاهش ترافیک شهر است؛ اما میراث فرهنگی اجرای این طرح را معادل آسیب‌رسانی به این تپه تاریخی و منظر فرهنگی شهر می‌داند.

اثر تاریخی چیاگاوانه داخل شهر اسلام‌آباد غرب مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است، این اثر در تاریخ 19 تیرماه سال 48 با شماره ثبت 838 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید؛ گل‌نوشته‌های چیاگاوانه هم که در موزه ملی نگهداری می‌شوند، ترجمه و منتشر شده است.

 

شناسه خبر 12778