شناسه خبر:12806
1398/7/18 08:56:05

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: راه روستایی یکی از مهم‌ترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه‌ای در توسعه مناطق روستایی ایفا می‌کند، به‌طوری‌که از آن به‌عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می‌کنند.

جاده‌ها علاوه بر حمل تولیدات زراعی، عامل اصلی جابجایی مسافران و پیونددهنده مناطق روستایی و شهرها هستند، از سوی دیگر راه‌ها باعث کاهش زمان حرکت و قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی می‌شوند چنانکه امروزه احداث راه‌های مواصلاتی ایمن، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در منطقه به‌حساب می‌آید.

درواقع وجود شبکه حمل‌ونقل و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم، تأثیر بسزایی در ایجاد امید به توسعه زندگی روستایی و در پی آن مانایی در روستاها ایفا می‌کند، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که در روستای هارون‌آباد از توابع بخش لالجین شهرستان بهار که دارای بیش از یک هزار نفر جمعیت است به دلیل هم‌جواری با جاده اصلی منتهی به غار علیصدر که سال‌هاست وعده دو بانده شدن و ساماندهی آن داده می‌شود، از ایمنی لازم برخوردار نیست چنانکه طی ماه‌های اخیر بارها اهالی خبر وقوع حوادث رانندگی را به این رسانه منعکس کرده و خواهان پیگیری این مشکل شده‌اند؛ پس برای بررسی این خبر گفت‌وگویی را با دهیار این روستا ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

دهیار روستای هارون‌آباد با اشاره به افزایش روزافزون تصادفات در تقاطع ورودی این روستا، گفت: چندین مورد تصادف منجر به فوت را طی ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم.

زارعی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته گویا قرار است این مسیر به دلیل موقعیت استراتژیک و تردد بالای خودرو به‌صورت دوبانده اجرا شود، اما به دلیل حادثه‌خیز بودن جاده خواهان اجرای زیرگذر هستیم، اظهار کرد: حادثه‌خیز بودن این منطقه را بارها در شورای ترافیک شهرستان مطرح کرده‌ایم اما در پاسخ عنوان می‌شود که این مسیر قرار است دوبانده شود و نمی‌توان مسیر را قطع و به خواست شما زیرگذر احداث کنیم، البته با اجرای پروژه اصلی در صورت نیاز، در محل موردنظر زیرگذر نیز ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه کلنگ دو بانده شدن این مسیر در سال 94 با حضور رئیس‌جمهور با عنوان پروژه همدان– غار علیصدر بر زمین‌ زده شد اما تاکنون عملیاتی در این راستا انجام‌نشده، تأکید کرد: مسئله این است که چون جاده اصلی است، نمی‌توان در آن سرعت‌گیر نصب کرد.

دهیار روستای هارون‌آباد با بیان اینکه طی چند روز اخیر از سوی راهداری اقدام به نصب لرزانده در مسیر شد، افزود: البته وعده نصب چراغ روشنایی نیز داده شده‌است.

زارعی با اشاره به اینکه متأسفانه اهالی روستا برای رسیدن به مزارع و مراتع و چرای دام خود مجبور هستند از عرض این جاده عبور کنند، خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که این جاده اصلی است و خودروها با سرعت بالا در آن تردد می‌کنند تاکنون چندین مورد تلف شدن دام را بر اثر تصادف شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه متأسفانه تقاطع ورودی جاده به دلیل اختلاف سطح از دید کافی برخوردار نیست، تصریح کرد: حتی شیب‌راه ورودی و خروجی ایستگاه‌ مسافران در ورودی روستا را نیز با کمک اهالی ایجاد کردیم و فقط آسفالت آن را دستگاه‌های متولی تأمین کردند.

دهیار روستای هارون‌آباد با اشاره به اینکه انتظار می‌رود حداقل در حال حاضر نسبت به تعریض جاده اصلی اقدام کنند با کنایه، گفت: شاید دوباند شدن این مسیر تا ظهور امام زمان (ع) طول بکشد، حداقل می‌بایست برای حفظ جان مردم تمهیدات لازم اندیشیده شود.

مع‌الوصف؛ چنان‌که گفته شد ماجرای دو بانده شدن جاده همدان– علیصدر به سال‌ها قبل بازمی‌گردد اما اینکه چرا طی این سال‌ها شاهد عملیات عمرانی حتی در یک متر از مسیر هم نبوده‌ایم بازهم به مسئله همیشگی کمبود اعتبار و عدم جذب سرمایه‌گذار بازمی‌گردد چنانکه طی چند روز اخیر محمودرضا عراقی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در همایش طلایه‌داران ترافیک با بیان اینکه تلاش داریم فرآیند عریض کردن جاده همدان- غار علیصدر را با همکاری دولت و بخش خصوصی انجام دهیم، گفت: تا زمان چهار بانده شدن این مسیر، رانندگان باید از انجام حرکت‌های حادثه‌ساز و تردد با سرعت غیرمجاز خودداری کنند!

متأسفانه به نظر می‌رسد اغلب کلنگ‌زنی‌ها برای پروژه‌های مختلف بدون در نظر گرفتن منابع مالی انجام می‌پذیرد و به‌نوعی شوی عملکردی در یک بازه زمانی است و آنچه برای مسؤولان، محلی از اعراب ندارد عواقب این کلنگ‌زنی‌های نمایشی است چراکه در مشکل مطرح‌شده برای روستای فوق اگر برنامه‌ای برای دو بانده کردن مسیر وجود نداشت شاید مسؤولان با ایجاد یک زیرگذر نسبت به حل مسئله ترافیکی این روستا اقدام می‌کردند.

از طرفی این بار نیز جای خالی نماینده مردم شهرستان بهار را برای پیگیری این مسئله شاهد هستیم؛ به‌واقع جناب پورمختار طی این چهار سال چه اقدامی جهت پیگیری تأمین اعتبار لازم برای اجرای پروژه دو بانده کردن مسیر همدان- علیصدر برداشته‌است؟

شناسه خبر 12806