شناسه خبر:13196
1398/7/30 10:19:07

سپهرغرب، گروه ایران و جهان: وزیر امورخارجه ایران در حاشیه نخستین کنفرانس یک‌جانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی با قوانین داخلی خود مبارزه با پولشویی را به‌عنوان یک واقعیت ضروری و هدف داخلی دنبال می‌کند؛ تصمیم اف‌ای‌تی‌اف کاملاً سیاسی است که ما با آن مخالف هستیم، اما به‌خاطر منافع ملی خودمان تمام اقدامات لازم را برای مقابله با تأمین مالی تروریسم و مقابله با پولشویی انجام دادیم.

محمدجواد ظریف افزود: تصویب آیین‌نامه مقابله با پولشویی در دولت و قوه قضائیه گام بسیار مهمی است و قانون مفصل و بسیار کاملی در این زمینه هست که امیدوارم با هم‌گرایی داخلی اقدامات بعدی برای گرفتن بهانه از دست کسانی که منافع ایران را دنبال نمی‌کنند و مخالف ما هستند، انجام شود.

ظریف درباره گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی گفت: هنوز تصمیم نهایی در مورد نوع اقدامی که در گام چهارم برداشته خواهد شد، گرفته نشده است. دولت زمانی که تصمیم نهایی در شورای نظارت هسته‌ای (کمیته نظارت بر اجرای برجام) و شورای عالی امنیت ملی گرفته شود، آن را اعلام خواهد کرد و اگر اروپایی‌ها نتوانند تا آن زمان به تعهدات خود عمل کنند، همان‌طور که گفتیم ما گام چهارم را برمی‌داریم.

وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره تحولات اخیر لبنان گفت: ما همواره در کنار مردم منطقه و مردم لبنان بوده‌ایم و معتقدیم ضمن اینکه امنیت، آرامش و ثبات لبنان حفظ شود، باید هم‌زمان نیازها و خواسته‌های به‌حق مردم آن نیز مورد توجه قرار گیرد. امیدواریم دولت لبنان، مقامات و احزاب لبنانی در محقق کردن خواسته‌های مردم مبنی بر ساختن لبنان بهتر و آبادتر، موفق باشند؛ ما همواره در کنار مردم لبنان، دولت و مسئولین لبنانی بوده‌ایم.

وی افزود: در سفری که به نیویورک داشتم، موضوع پروفسور سلیمانی از مهم‌ترین مسائلی بود که پیگیری کردم و در مصاحبه و یا در گفت‌وگوهایم مطرح بود؛ امیدوارم در آینده نزدیک اخبار خوبی داشته باشیم.

وزیر امورخارجه همچنین گفت: اجلاس سران جنبش عدم تعهد روز جمعه در باکو برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: اجلاس کارشناسی اکنون آغاز شده و اجلاس وزرا از روز چهارشنبه شروع می‌شود.

براساس گفته ظریف، رئیس‌جمهور ایران نیز در این اجلاس حضور می‌یابد.

شناسه خبر 13196