شناسه خبر:13830
1398/8/21 09:43:00

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه از دستگیری متهمان اصلی باند بزرگ فیشینگ که ضمن انجام اعمال مجرمانه، اقدام به آموزش فیشینگ نیز می‌کردند، خبر داد.

علی کریمی اظهار کرد: شخصی به پلیس فتا استان کرمانشاه مراجعه و اعلام کرد اکانت شبکه اجتماعی اینستاگرام وی هک شده و فرد هکر با ارسال پیام برای فالورها، درخواست مبالغی وجه کرده است.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه ادامه داد: با انجام اقدامات فنی و تخصصی متهم مورد شناسایی قرار گرفت و پس از احضار وی به این پلیس و مواجهه با دلایل و مستندات، بیان کرد از سال 96 به کار فیشینگ مشغول است و توسط فردی ناشناس که ادمین گروه و کانال تلگرامی برای آموزش فیشینگ بوده، با روش‌های این جرم آشنا شده است.

وی افزود: با اعتراف مجرم پرونده جدیدی در پلیس فتا استان تشکیل شد، کارشناسان با بررسی کانال مذکور متوجه شدند این کانال بیش از یک‌هزار و 500 نفر عضو فعال دارد و ادمین و سایر اعضا به‌صورت گسترده در زمینه فیشینگ و برداشت غیر مجاز از حساب‌های بانکی فعالیت داشته‌اند.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه گفت: با تلاش شبانه‌روزی کارشناسان پلیس فتا ادمین و ایجادکننده کانال شناسایی و طی هماهنگی با مقام قضائی اکیپی از مأموران به محل زندگی متهم در یکی از شهرستان‌های استان اعزام شدند و نامبرده را دستگیر کردند.

وی افزود: متهم پس از دستگیری و مواجهه با مستندات موجود ضمن اقرار به جرم خود، سه نفر هم‌دست دیگر خود را نیز که با همکاری هم کانال فیشینگ را اداره و همچنین در مواردی دست به فیشینگ از حساب هم‌وطنان می‌زدند، معرفی کرد که این افراد نیز با هماهنگی مقام قضائی دستگیر شدند.

کریمی به شهروندان توصیه کرد اگر قصد خرید اینترنتی دارید، به محض اتصال به درگاه بانکی صحت و آدرس آن را بررسی کنید، یکی از مشخصات درگاه‌های بانکی آدرس آن است که باید در ابتدا نام بانک و سپس shaparak.ir وجود داشته باشد، همچنین از افرادی که در حوزه سایبر فعالیت می‌کنند درخواست داریم مشخصات فرد آگهی‌دهنده مانند شماره ملی، تلفن ثابت و غیره را دریافت کنند و از صحت آدرس سایتی که قرار داده‌اند، مطمئن شوند؛ همچنین از تبلیغ فروشگاه‌هایی که اقدام به فروش محصولات غیر قانونی می‌کنند، خودداری شود.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه تأکید کرد: طبق قانون جرائم رایانه‌ای هرگونه آموزش روش‌های هک و نفوذ جرم بوده و برای آن مجازات درنظر گرفته شده است، همچنین کاربران می‌توانند درصورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

شناسه خبر 13830