شناسه خبر:14200
1398/9/6 09:38:20
رئیس سازمان بسیج دانشجویی همدان خبر داد:

فعالیت بیش از 120 پایگاه در دانشگاه‌های استان

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس بسیج دانشجویی استان همدان از فعالیت 120 پایگاه بسیج دانشجویی در دانشگاه‌های استان خبر داد.

طیب فریادرس در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه سپهرغرب با اشاره به تفاوت بسیج دانشجویی با سایر اقشار بسیج، گفت: بسیج بستری است که توان‌مندی و ظرفیت‌های همه اقشار جامعه در آن متبلور می‌شود، اما بسیج دانشجویی به دلیل بهره‌مندی از رده سنی جوانان که با انگیزه‌، شور و شوق و سرزندگی خاص خود به فعالیت مشغول هستند، حال و هوای ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه دانشجوی بسیجی خالصانه در پی ادای تکلیف بوده و به دنبال منفعت مادی نیست، عنوان کرد: جوان بسیجی به دنبال کسب حقیقت بوده و نگاه آرمان‌گرایانه دارد و همین دو ویژگی وجه تمایز این قشر است؛ در کلام شهید بهشتی به تعبیری دانشجو موذن جامعه است که اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود.

مسؤول بسیج دانشجویی استان همدان در تشریح محورهای مأموریتی این تشکل، تصریح کرد: بسیج دانشجویی با داشتن بیش از 120 پایگاه در سه محور، فعالیت‌های خود را سازماندهی کرده که مرحله نخست کادرسازی و رشد نیروهایی از بدنه دانشجویی در حال فعالیت بوده که در قالب دوره‌های معرفتی، حلقه‌های صالحین، سیر مطالعاتی کتب مختلف و موارد دیگر در حال انجام است.

فریادرس با تأکید بر محور دوم فعالیتی بسیج دانشجویی که انجام پروژه‌هایی در جهت محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر و روستاها است، تصریح کرد: این طرح در قالب گروه‌های جهادی انجام می‌گیرد.

وی در تشریح اهمیت گفتمان‌محوری در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: گفتمان‌سازی و گفت‌وگو محوری از وظایف مهم دانشجویان است که بسیج دانشجویی نیز با تشکیل هسته‌های مطالبه‌گری و پژوهش‌محوری سعی در تحقق‌بخشی به این امر مهم دارد.

مسؤول بسیج دانشجویی استان همدان ادامه داد: با رصد‌های انجام شده، 45 معضل در حوزه‌های اجتماعی، صنعتی و واحد‌های تولیدی شناسایی شده تا در این هسته‌های پژوهش‌محور، مورد بحث و مطالبه قرا گیرند.

فریادرس با اشاره به عملکرد دستگاه‌های اجرایی، عنوان کرد: ممکن است دستگاه اجرایی به دلیل داشتن نگاه سیاسی یا کارشناسی متفاوت و یا کمبود بودجه، عملکرد مناسبی در حوزه‌های زیر پوشش خود نداشته باشد، این‌جاست که بسیج دانشجویی با ورود خود در قالب هسته‌های گفتمان‌سازی و پژوهش‌محور درصدد مطالبه مشکل مذکور از دستگاه‌های اجرایی مربوطه برمی‌آید.

وی در تشریح مطالبه‌گری دانشجویان، بیان کرد: موضوع مطالبه‌گری مشکلات در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی استان همدان در رسانه‌های دانشجویی، کرسی‌های آزاداندیشی و غیره ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های این تشکل در سال‌های 97و 98 بوده‌است.

مسؤول بسیج دانشجویی استان همدان به شاخص‌های گفتمان انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: گفتمان انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف بنیادین از قبیل آزادی، عدالت، استعمار و سلطه و مسائل مختلف سیاست روز نیاز به تبیین دارد تا در فضای دانشگاه‌ها به بحث گذاشته شود.

فریادرس با اشاره به پیاده‌سازی گفتمان امام و رهبری در دانشگاه‌ها، اذعان کرد: بسیج دانشجویی بستری را فراهم کرده تا مناظرات، کرسی‌های آزاداندیشی و نشریات در جهت طرح و بررسی موارد مذکور اقدام کنند.

وی اظهار کرد: در طول سال بین 100تا 150برنامه مختلف در قالب کرسی‌های آزاداندیشی برگزار و در آن‌ها مفاهیم انقلاب اسلامی تبیین می‌شود.

مسؤول بسیج دانشجویی استان همدان در تشریح برنامه‌های شاخص بسیج دانشجویی، اضافه کرد: از برنامه‌های دیگری که در راستای فرهنگ‌سازی انجام می‌شود برگزاری برنامه‌های راهیان نور، دیدار از خانواده معظم شهدا و برپایی یادواره گرامیداشت شهدا است.

وی با اشاره به کمبود مهارتی فارغ‌التحصیلان نسبت به فضای جامعه، خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل از سال 97 به‌واسطه طرح شهید احمدی‌روشن در کارگروه‌های مطالبه‌گری این مسئله مورد پژوهش قرار می‌گیرد که درنهایت می‌تواند به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان توسط فارغ‌التحصیلان منجر شود.

فریادرس گفت: یکی دیگر از برنامه‌های بسیج دانشجویی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان، برگزاری کلاس‌های کارآفرینی و مهارت‌آموزی است.

شناسه خبر 14200