شناسه خبر:14957
1398/9/21 09:40:53

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه در آخرین سرشماری در گروه سنی 10 تا 42 سال دو میلیون و 600 هزار نفر بی‌سواد بودند، گفت: اگر از ابتدای انقلاب انسداد بی‌سوادی را از دوران ابتدایی جدی می‌گرفتیم امروز این تعداد بی‌سواد نداشتیم.

شاپور محمدزاده روز گذشته در شورای آموزش‌وپرورش همدان با اشاره به فرارسیدن چهلمین سال تأسیس نهضت سوادآموزی در کشور، اظهار کرد: در طول این سال‌ها دستاوردهای بسیاری داشتیم چنانکه توانستیم رتبه علمی کشور در جهان را به جایگاه 16 ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی رتبه علمی ایران در جهان 52 بود، تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب هیچ دانشمند برتری در سطح جهانی نداشتیم، اما در سال 2016 میلادی تعداد دانشمندان برتر ما در جهان 208 تن بود.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه رشد علمی ایران در سال 2016 مطابق با آمار جهانی 11 برابر میانگین جهان بوده‌است، افزود: در حال حاضر چهار میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند درحالی‌که پیش از انقلاب فقط 250 هزار نفر مشغول به تحصیل بودند.

وی در خصوص افزایش تعداد باسوادان جامعه نیز، بیان کرد: در سال 55 میزان جمعیت بی‌سواد ما در جامعه 52 درصد بود اما بر اساس آخرین سرشماری‌ها تعداد باسوادان به بیش از 87 درصد رسیده‌است.

محمدزاده با تأکید بر اینکه رفع بی‌سواد و ریشه‌کن کردن آن از تأکید امام (ره) و مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: رهبری معظم انقلاب تأکیددارند حتی اگر یک نفر در یک منطقه بی‌سواد باشد باید فضا برای رفع این بی‌سوادی فراهم شود، به همین دلیل معتقدیم شورای پشتیبانی از آموزش‌وپرورش ظرفیت بی‌بدیلی برای پیشبرد برنامه‌ها و رفع مشکلات است.

وی گفت: قرار بود در برنامه پنج‌ساله، بی‌سوادی در سطح کشور ریشه‌کن شود اما چون نتوانستیم گروه‌های هدف خود در مقطع ابتدایی را وارد کلاس‌ها کرده و از این مقطع انسداد بی‌سوادی را آغاز کنیم، موفق نشدیم به هدف خود دست‌یابیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه در آخرین سرشماری در گروه سنی 10 تا 42 سال دو میلیون و 600 هزار نفر بی‌سواد بودند که از این تعداد 400 هزار نفر اتباع خارجی هستند، اذعان کرد: اگر از ابتدای انقلاب، انسداد بی‌سوادی را از دوران ابتدایی جدی می‌گرفتیم امروز این تعداد بی‌سواد نداشتیم.

وی با اعلام اینکه در مدت 6 سال دو میلیون 800 هزار نفر را زیر پوشش برنامه‌های خود قراردادیم، خاطرنشان کرد: باید به‌جز آموزش دوره ابتدای، دوره اول و دوم متوسطه را نیز زیر پوشش قرار دهیم.

محمدزاده افزود: برای اینکه بتوانیم انگیزه سوادآموزی را در افراد بی‌سواد به‌ویژه زنان خانه‌دار افزایش دهیم اقدام به راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی کرده‌ایم تا در کنار مهارت‌آموزی، سوادآموزی نیز رخ دهد.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه میزان سوادآموزی در استان از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار کرد: بر این اساس حمایت‌های مجموعه مدیریت استان، امکانات بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی برای پیشبرد سوادآموزی، حل مشکلات و موانع سوادآموزی نقش مؤثرتری خواهد داشت.

سید سعید شاهرخی ادامه داد: گرچه آمار استان از سطح میانگین کشوری بالاتر است اما باید با شتاب‌بخشی ویژه، کم‌سوادی چند شهرستان استان را نیز ارتقا دهیم.

وی اضافه کرد: آمار بالای باسوادی در جامعه باعث خوشحالی است، اما برای ما آمار کم‌سوادان به‌طور ویژه‌ای اهمیت دارد و نباید از آن غفلت کرد.

شاهرخی تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم بی‌سوادی را در استان ریشه‌کن یا به حداقل برسانیم، باید همه دستگاه‌های اجرایی و عوامل درگیر در این مهم حمایت ویژه داشته باشند.

استاندار همدان با بیان اینکه تشویق و ترویج باید به‌صورت برنامه‌ریزی شده انجام شود، ابراز کرد: باید از ظرفیت فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در فرهنگ‌سازیِ سوادآموزی استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه سوادآموزی باید توجه ویژه‌ای به مناطق روستایی و عشایری شود، یادآوری کرد: باید آمار دقیقی از کانون‌های جمعیتی به دست آید تا با شناسایی کم‌سوادان یا بی‌سوادان مناطق عشایری دوردست، برای سوادآموزی آن‌ها اقدام کنیم.

شاهرخی با اشاره به اینکه همدان رتبه نخست کشوری در موضوع نماز مدارس را دارد، گفت: گرچه رتبه نخست کشوری را در زمینه اقامه نماز داریم، اما به این معنا نیست که دیگر نیاز به اقدام خاصی نیست، بلکه آموزش‌وپرورش باید توجه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.

در آخرین آمار دریافتی حدود 96 درصد از جمعیت همدان باسواد هستند که این آمار، 11 درصد از میانگین باسوادی در دنیا بالاتر است.

بر اساس سرشماری سال 1395، حدود 49 هزار تن از جمعیت بین سن‌های 10 تا 49 سال در استان همدان اعلام بی‌سوادی کردند که از این تعداد، 16 هزار و 656 تن مرد و 32 هزار و 260 تن زن هستند.

شناسه خبر 14957