شناسه خبر:15209
1398/9/27 09:37:25

سپهرغرب، گروه خبر: قرارگاه سایبری اسراء که خاستگاه آن همدان است یکی از مجموعه‌های فعال فضای مجازی در سطح کشور محسوب می‌شود که به‌واسطه حضور چشمگیر دختران همدانی در آن و فعالیت‌های اثرگذارشان به پرچم‌دار این عرصه تبدیل ‌شده‌است.

قرارگاه سایبری اسراء نخستین قرارگاه فضای مجازی دختران در کشور است که به همت جمعی از فعالان سایبری همدان و به‌منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص فعالیت‌های بانوان در عرصه فرهنگی شکل گرفته‌است.

به‌منظور آشنایی با چگونگی شکل‌گیری و اقدامات انجام‌شده در این قرارگاه، خبرنگار سپهرغرب گفت‌و‌گویی با زهرا ترکمنی، دبیر قرارگاه سایبری دخترانه اسراء انجام داده‌است که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

دبیر قرارگاه سایبری اسراء با اشاره به معضلاتی که برای حضور بانوان در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد، اظهار کرد: حتماً همه بانوانی که تجربه فعالیت‌های فرهنگی دارند بارها با این مسئله مواجه شده‌اند که نتیجه ساعت‌ها فکر، مشورت و برنامه‌ریزی یک تیم فرهنگی قوی متشکل از چند نفر خانم به دلیل موافقت نکردن تیم آقایان، یک ارگان یا مسؤول از بین می‌رود.

زهرا ترکمنی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت‌های بانوان در جامعه، افزود: دوستان ما در قرارگاه اسراء این مسئله را ریشه‌یابی کردند و به این نتیجه رسیدند که همیشه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی خانم‌ها درگرو نظر آقایان بوده؛ البته نگاه ما فمینیستی و مردستیزانه نیست، اما کاملاً طبیعی است که آقایان نتوانند در برنامه‌های مختص خانم‌ها به‌درستی اظهارنظر کنند، همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز بارها تأکید کرده‌اند که مسائل مربوط به خانم‌ها باید توسط خود آن‌ها حل‌وفصل شود.

وی در ادامه در خصوص نقطه آغاز تشکیل قرارگاه اسراء، بیان کرد: جمعی از عزیزانی که سابقه فعالیت‌های فرهنگی و تشکیلاتی داشتند دورهم جمع شده و یک قرارگاه فرهنگی با نام قرارگاه سایبری اسراء تأسیس کردند که هدف آن فعالیت‌های فرهنگی در عرصه فضای مجازی است.

این نخبه فضای مجازی، قرارگاه اسراء را یک پایگاه فرهنگی با فعالیت تعدادی از دختران که غالباً از فعالان فرهنگی جوان و نوجوان هستند، دانست و تصریح کرد: هدف این قرارگاه حضور مؤثر در فضای سایبری بود تا بتواند فعالیت‌هایی را که یک بانوی فرهنگی فعال در عرصه فضای مجازی می‌تواند ایفا کند را به عهده بگیرد.

ترکمنی در خصوص بخش‌های مختلف قرارگاه اسراء، گفت: این قرارگاه از سال 94 آغاز به فعالیت کرد که در ابتدا شامل بخش آموزش، عملیات و بخش‌های مرتبط دیگر بود، اما به‌مرور این احساس نیاز به وجود آمد که با توجه به گستردگی حجم کارها و باز بودن عرصه فعالیت، افراد تیم در قالب هسته‌های تخصصی و کارگروه‌های تفکیک‌شده، به انجام مأموریت‌ها بپردازند.

وی اضافه کرد: در جهت تقسیم وظایف و تخصصی‌تر شدن فعالیت‌ها، معاونت آموزش به پایگاه آموزشی نفیر، معاونت عملیات به پایگاه عملیاتی نجمه (نیروهای جهاد مجازی همدان)، معاونت نوجوانان به قرارگاه نخبه پروری سها و معاونت تولید محتوا به پایگاه تولید محتوای باران (بانوان راه انقلاب) سپرده شد.

دبیر قرارگاه سایبری اسراء با بیان اینکه این قرارگاه و زیرمجموعه‌هایش تلاش داشتند کارهای بر زمین‌مانده را به انجام برسانند، اذعان کرد: به‌عنوان مثال، طی تحقیقات میدانی متوجه شدیم که توان دختران در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، به‌روز نیست و تعداد انگشت‌شماری از بانوان با ابزارهای روز برای انجام امور فرهنگی و رسانه‌ای آشنایی دارند.

ترکمنی در تشریح برنامه‌های قرارگاه آموزشی نفیر برای مهارت افزایی فنی و محتوایی دختران استان همدان، اذعان کرد: تابستان سال 95 بود که این قرارگاه با شعار «دختران برای دختران» دوره‌های آموزشی برگزار کرد و تابه‌حال 9 دوره از این مجموعه کلاس‌ها می‌گذرد که در حال برنامه‌ریزی برای اجرای دهمین دوره از این کلاس‌ها هستیم.

وی با تأکید بر اینکه قرارگاه فرهنگی افسران سایبری «نفیر» موضوع توانمندسازی و ارتقای سطح سواد فضای مجازی دختران استان را به عهده دارد، افزود: بیشتر بانوان در حوزه فضای مجازی، سایبر و مهارت‌های نرم‌افزاری و محتوایی چند پله از آقایان عقب‌تر هستند که این یک ضعف است.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه زنان باید در جامعه نقش‌آفرینی داشته و فقط در خانه محصور نباشند، این نیاز احساس شد که سطح سواد آن‌ها را در استان با ارائه آموزش‌هایی بالا ببریم و قدم‌های کوچکی در تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه بانوان برداریم.

ترکمنی، شناسایی درست ظرفیت‌های استان در بخش دختران را یکی از اهداف قرارگاه «نفیر» برشمرد و اذعان کرد: ظرفیت‌سنجی استان علاوه بر تربیت نیرو از اهداف دیگر این قرارگاه است؛ خوشبختانه در همدان فعالان فرهنگی خوب و مجربی در بخش بانوان داریم، اما شناسایی نشده‌ و در فضای فرهنگی کشور از آن‌ها استفاده نشده‌است که در این قرارگاه در نظر داریم آن‌ها را شناسایی و معرفی کرده و از ظرفیتشان استفاده کنیم.

به گفته دبیر قرارگاه سایبری اسراء، برگزاری این دوره‌ها به همدان محدود نمی‌شود و به دنبال اجرای آن در سایر شهرستان‌ها و استان‌ها نیز هستیم، چنانکه نخستین شعبه قرارگاه «نفیر» در شهرستان ملایر با آموزش 6 جلسه نرم‌افزار فتوشاپ به انجام رسید.

وی به راه‌اندازی شعب دیگر در سایر استان‌ها اشاره و تصریح کرد: از استان فارس نیز برای راه‌اندازی شعبه دوم قرارگاه «اسراء» درخواست داشته‌ایم.

ترکمنی در تشریح اقدامات دیگری که در قسمت‌های مختلف قرارگاه اسراء به مرحله اجرا رسیده‌است، اظهار کرد: با توجه به اینکه حوزه مأموریت‌ها و اهدافی که شورای سیاست‌گذاری اسراء برای بخش‌های مختلف تعریف کرده، گستره‌ بسیار وسیعی دارد تقریباً همه قرارگاه‌های تابع در عرصه‌های مربوطه، درگیر فعالیت هستند که به‌عنوان مثال می‌توان از تولید بیش از 400 نوع محتوای گرافیکی با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی و خانواده در قرارگاه عملیاتی نجمه، جذب نوجوانان نخبه همدانی و تشکیل بیش از 100 جلسه تحلیلی- محتوایی با حضور این نوجوانان در قرارگاه نوجوانان سها و انجام پژوهش‌هایی با عناوین «از خواستگاری تا ازدواج» و «نوجوان‌پژوهی در فضای مجازی» در قرارگاه تولید محتوایی باران نام برد.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به سختی‌های کار در ابتدای فعالیت قرارگاه اسراء، ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات جدید بودن این کار بود زیرا همین نو بودن، مزایا و معایب خود را در پی دارد؛ به‌عنوان نمونه ما الگویی برای انجام کار نداشتیم و مشکل دوم این بود که اغلب فعالان فرهنگی با فضای حقیقی خو گرفته بودند و فعالیت تخصصی در فضای مجازی برای آن‌ها ناملموس بود.

وی گفت: مشکل بعدی ما نبود امکانات، بودجه و عدم همکاری و حمایت مسؤولان بود که البته با حمایت‌های قرارگاه ضد صهیونیستی کمیل و همت اعضای قرارگاه توانستیم همه این مشکلات را تا حد زیادی برطرف کنیم.

ترکمنی هدف اصلی قرارگاه سایبری اسراء را فعالیت در فضای مجازی برشمرد و تبیین کرد: پاسداری از ارزش‌های دین و انقلاب، کم کردن دغدغه‌های رهبری و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت اگرچه آرمان‌های بسیار بلندی است، اما در حد توان خود برای رسیدن به این اهداف تلاش می‌کنم تا ان‌شاءالله تلاش دوستان لبخند رضایت را بر لبان رهبرمان بیاورد.

دبیر قرارگاه سایبری اسراء با اشاره به عوامل موفقیت این قرارگاه، مطرح کرد: به نظر بنده، هدف و آرمان مسئله مهمی است زیرا هرچه آرمان بزرگ‌تر باشد، پله‌هایی که برای موفقیت طی می‌شود بیشتر خواهد بود؛ البته لطف الهی، تلاش خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی دوستان و صدالبته حمایت قرارگاه ضد صهیونیستی کمیل نیز جزء عوامل پررنگ و تأثیرگذار در مسیر موفقیت قرارگاه اسرا ء به‌شمار می‌آید.

وی در تشریح افتخارات کسب‌شده توسط این مجموعه، افزود: لطف خدا شامل حال ما شد و اسفند 95 به‌عنوان قرارگاه برتر دخترانه استان همدان از طرف آستان قدس رضوی به یک نشست در جوار حضرت رضا (ع) دعوت شدیم؛ همچنین در مسابقه سراسری نماز نیز که در سطح استان برگزار شد، آثار برگزیده و رتبه‌های اول تا سوم از اعضای این مجموعه بودند و خوشبختانه امسال نیز دبیر قرارگاه اسراء در جشنواره بسیج دانشجویی به‌عنوان نخبه فضای مجازی از طرف بسیج مورد تقدیر قرار گرفت.

ترکمنی در خصوص وضعیت فعلی این مجموعه، یادآوری کرد: قرارگاه در سه بخش تولید محتوا، عملیات و آموزش ورود پیداکرده و در حوزه آموزش تاکنون 9 دوره آموزشی برگزار شده که خروجی آن بیش از 500 نفر هنرجوی مسلط به انواع نرم‌افزارها است؛ همچنین در عرصه محتوا نیز تحقیقات گسترده‌ای در دو حوزه خانواده و فعالیت‌های نوجوانان در فضای مجازی صورت گرفته که در آینده اخبار آن منتشر می‌شود.

این فعال فرهنگی ابراز کرد: در بخش عملیاتی نیز به‌صورت مختصر می‌شود به جریان‌سازی‌های رسانه‌ای، تولیدات متنوع رسانه‌ای در حوزه انقلاب اسلامی و سبک زندگی و خانواده اشاره کرد.

وی با تشکر از حمایت‌های دبیر قرارگاه سایبری کمیل، گفت: اسراء یعنی حرکت در شب، شب یعنی فضای مجازی که در آغاز نمی‌دانستیم باید چطور شروع کنیم؟ چه‌کار کنیم و چطور پیش برویم؟ بی‌پول، بی حمایت، بدون الگو! اما با همه این حرف‌ها چهار سال پیش، نخستین قرارگاه سایبری دخترانه در کشور را با توکل بر خدا، با امید و انگیزه خودمان و با کمک استاد یعقوبی تأسیس کردیم.

ترکمنی خاطرنشان کرد: طی این چهار سال بسیاری به دنبال مانع‌تراشی و جلوگیری از پیشرفت ما بودند که با همه این‌ها اسراء به‌قدری بزرگ و قوی شد که در حال حاضر نفیر را دارد که 600 نفر از دختران را آموزش داده و بیش از 15 فعال فضای مجازی متخصص خانم پرورش داده؛ نجمه را دارد که چند هزار تولید گرافیکی داشته، باران را دارد که محتواهای نابی را تولید می‌کند و سها که نخبه‌های نوجوان را دورهم جمع کرده‌است.

گفتنی است؛ علاقه‌مندان به پیگیری برگزاری دوره‌ها و اقدامات انجام‌شده در قرارگاه سایبری اسراء می‌توانند برای ارتباط با قرارگاه «نفیر» در فضای مجازی به آدرس تلگرامی t.me/A_S_NAFIR و در اینستاگرام به آدرس afsarsn_nafir مراجعه کنند.

شناسه خبر 15209