شناسه خبر:15260
1398/9/28 09:02:01

سپهرغرب، گروه خبر: از خادمان موکب‌ها و فعالان هیئت‌های استان همدان که در ایام اربعین در عراق به زائران، خدمات ارائه می‌دادند طی مراسمی تقدیر به عمل خواهد آمد و دوره‌های آموزشی نیز جهت توانمندسازی اعضای این هیئت‌ها برگزار خواهد شد.

فعالیت‌های مذهبی از دیرباز در دارالمؤمنین همدان کانون توجه بوده‌ که ازجمله آن می‌توان به هیئت‌ها و 16 موکبی که طی ایام اربعین امسال در کشور عراق از این استان حضور داشتند، اشاره کرد. این مواکب که در شهرهای نجف و کربلا فعالیت می‌کردند، از همه شهرهای ایران و کشورهای جهان، پذیرای زائران حسینی بودند.

با توجه به اینکه جمعه هفته جاری همایشی در سالن اجتماعات پردیس شهید مقصودی دانشگاه فرهنگیان برای تجلیل از فعالان عرصه هیئت و خادمان مواکب فعال در عراق برگزار می‌شود، خبرنگار سپهرغرب برای کسب اطلاع از جزئیات این مراسم با جلال تلطفی، مسؤول جامعه ایمانی مشعر استان همدان و محسن کرمی، معاون فرهنگی ستاد عتبات عالیات استان گفت‌وگویی انجام داده‌است که در ادامه می‌خوانید.

     تاکنون 150 هیئت برادران و 60 هیئت خواهران در استان تجمیع شده‌اند

مسؤول جامعه ایمانی مشعر استان همدان با بیان اینکه سومین همایش فعالان عرصه هیئت و تجلیل از خادمان مواکب فعال در عراق با همکاری ستاد عتبات عالیات و جامعه ایمانی مشعر استان برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در این همایش مدیران هیئت‌ها، مداحان و تعدادی از روحانیان حضور دارند و از خادمین مواکب اربعین تجلیل خواهد شد.

جلال تلطفی تصریح کرد: این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، مدیحه‌سرایی ولی‌الله کلامی شاعر اهل‌بیت و با حضور سردار حسن پلارک و رحیم آبنوش برگزار خواهد شد.

وی ضمن اشاره به دغدغه توانمندسازی اعضای مؤثر در هیئات، ادامه داد: بعدازظهر روز جمعه دو کارگاه آموزشی ویژه فعالان هیئات برگزار می‌شود که مدیران و مداحان هیئت‌ها می‌توانند در آن شرکت کنند.

مسؤول جامعه ایمانی مشعر استان همدان ضمن ابراز خرسندی از تجمیع هیئت‌ها در سطح استان، عنوان کرد: تاکنون 150 هیئت برادران و 60 هیئت خواهران در استان تجمیع شده‌اند.

تلطفی ابراز کرد: خوشبختانه هیئت‌های استان، رویکرد خدمت‌رسانی به مردم را در برنامه کار خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه آغاز این حرکت خداپسندانه با زلزله غرب کشور رقم خورد که هیئت‌های استان برای کمک به زلزله‌زدگان به کرمانشاه رفته و خدمات فرهنگی و اجتماعی به دو روستا ارائه دادند، افزود: در حال حاضر اعضای هیئت‌های استان در دو روستای ابراهیم‌آباد شهرستان معمولان و چم‌آب شهرستان مهران مشغول خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هستند.

مسؤول جامعه ایمانی مشعر استان همدان بیان کرد: این دو روستا به‌طور کلی تخلیه شده بودند که اعضای هیئت‌های استان از ابتدای تابستان مشغول ساخت‌وساز منازل مسکونی در این روستاها هستند.

تلطفی ضمن تأکید بر توانمندسازی و شبکه‌سازی هیئت‌های استان، اذعان کرد: برای رسیدن به این اهداف نیازمند اجرای عملیات‌ مشترکی هستیم که در ایام محرم، ماه رمضان، فاطمیه و غدیر خدمات اجتماعی با همکاری هیئت‌های استان همدان ارائه می‌شود.

     نسبت به سال‌های گذشته اوضاع موکب‌های استان بهتر شده‌است

معاون فرهنگی ستاد عتبات استان همدان نیز با اشاره به فعالیت‌های انجام‌گرفته طی ایام اربعین امسال، گفت: موکب‌های استان که در عراق مستقر بودند، خدمات متفاوتی به زائران ارائه می‌دادند.

محسن کرمی اذعان کرد: 16 موکبی که از استان در شهرهای نجف و کربلا مستقر بودند در زمینه اسکان، تهیه و توزیع غذا و اعزام تیم فرهنگی به زائران خدمت‌رسانی می‌کردند و حدود 200 ماشین سنگین، اقلام موردنیاز را به مکان‌های از پیش تعیین‌شده، می‌رساندند.

وی با بیان اینکه امسال یک هزار و 75 خادم اربعین از استان همدان در موکب‌های مستقر در عراق مشغول خدمت‌رسانی به زائران حسینی بودند، عنوان کرد: از این تعداد حدود 600 خادم به این همایش دعوت شده‌اند که به دلیل محدودیت محل برگزاری مراسم نتوانستیم در خدمت بقیه خادمان عزیز هم باشیم.

معاون فرهنگی ستاد عتبات استان همدان به ارائه خدمات مواکب استان و کمک‌های مردمی به موکب خدام‌الزهرا (س) اشاره کرد که نظافت شهر کربلا را به عهده داشته‌است.

کرمی ضمن اشاره به روند رو‌به‌رشد وضعیت موکب‌های استان، خاطرنشان کرد: بازرسان ما هم با زائران اسکان‌یافته در مواکب و هم با مسؤولان مواکب صحبت می‌کنند و چنانکه مشخص شده، نسبت به سال‌های گذشته اوضاع موکب‌های استان بهتر شده‌است که امیدواریم طی سال‌های آینده نیز شاهد بهتر شدن شرایط باشیم.

معاون فرهنگی ستاد عتبات استان همدان در پاسخ به این سؤال که چرا موکب‌های همدانی طی سال‌های گذشته فقط پذیرای زائران همدانی بوده‌اند، درحالی‌که موکب‌های استان‌های دیگر از همه نقاط دنیا زائر می‌پذیرفتند، گفت: در سال 98 این مشکل را برطرف کردیم، چراکه فرقی بین زائر همدانی و غیرهمدانی برای ارائه خدمات توسط موکب‌های ما وجود ندارد.

شناسه خبر 15260