شناسه خبر:15604
1398/10/5 09:49:48

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: تعرفه‌های پستی از 23 آذرماه افزایش داشته است، ازاین‌رو تغییر نرخ در حوزه پست کتاب هم به سایر دغدغه‌های اهالی نشر افزوده شده؛ اما خانه کتاب درحال رایزنی برای ثبات قیمت‌های گذشته است.

یک سال است که سامانه پست کتاب رونمایی و آغاز به‌کار کرده، بر این اساس ناشران، کتاب‌فروشان و فعالان حوزه نشر بعد از ورود به این سامانه از طریق سایت خانه کتاب باید مدارک لازم را ارسال و قرارداد بین خانه کتاب و استفاده‌کننده را امضا کنند.

      آغاز دور جدید افزایش قیمت‌های پست کتاب!

این تفاهم‌نامه و نرخ‌های متفاوت آن تلاش داشت حال خوب را برای حوزه نشر و کتاب‌خوانان ایجاد کند،‌ اما از 23 آذرماه تعرفه پست کتاب با افزایش حدود 15 درصد روبه‌رو شد و البته این بالا رفتن قیمت در راستای افزایش نرخ تعرفه‌های شرکت پست اعمال می‌شود.

در این تفاهم‌نامه بین 15 تا 30 درصد پایین‌تر از نرخ مصوب تخفیف درنظر گرفته شده بود که از دو تا 40 کیلوگرم را شامل می‌شد؛ اما این نرخ‌ها که حالا افزایش 15 درصدی را تجربه می‌‌کند، در شرایط کنونی نشر نگرانی‌هایی را موجب شده است.

یکی از مسئولان شرکت پست کتاب در این راستا اظهار کرد: مبنا نرخ‌نامه شرکت پست است که ضمن قرارداد با خانه کتاب آن را پوشش می‌دهد و ما در شرکت پوشش‌دهنده خدمات هستیم. البته درصدی هم بنا به وزن مرسولات و ترافیک تخفیف ارائه می‌شود، در این طرح مرسولات از 500 گرم به بالا شامل تخفیف خواهند شد.

وی در پاسخ به این سؤال که از 23 آذرماه نرخ‌ها تغییر کرده و افزایشی بوده، عنوان کرد: بله، نرخ محاسبه در این سامانه نرخ‌ نامه پستی است؛ این جای اطمینان را برای مخاطبان افزایش می‌دهد که ما دخل و تصرفی در قیمت‌ها نداریم و ملاک همین نرخ‌نامه است.

البته این فرد اعلام کرد: تعرفه‌ها باید هرساله 15 تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کرد، اما به‌دلیل رفاه حال ناشران، کتاب‌فروشان و عموم مردم چهار سالی بود که شاهد تغییر در نرخ‌ها نبودیم؛ اما امسال این روند افزایشی انجام شد.

      نگرانیم؛ مسئولان فکری کنند

در ادامه با مدیر انتشارات امین‌نگار گفت‌وگو کردیم، این ناشر با ابراز نگرانی از افزایش نرخ‌های پست کتاب، آن را دغدغه‌مندی امروز دانست و گفت: ما تا پیش از این ارسال کتاب در شهر تهران را رایگان انجام می‌دادیم، چون راننده استخدام کرده بودیم و خدمات می‌دادیم؛ اما پس از مدتی با افزایش هزینه‌ها ناچار شدیم با پیک قرارداد ببندیم.

مجید اقبال هم افزایش نرخ‌ها را از 23 آذرماه سال جاری تأیید و ابراز کرد: باید مسئولان فکری کنند تا نرخ‌ها کمی کاهش داشته باشد.

      ناچار به اعمال قیمت‌های جدید هستیم، چراکه مصوبه شرکت پست است

مدیرعامل خانه کتاب هم در این رابطه به نامه ارسال‌شده از شرکت پست طی هفته گذشته در راستای افزایش تعرفه اشاره و اعلام کرد: این نامه هفته گذشته به خانه کتاب آمد و ما درحال رایزنی هستیم، مکاتبات آغاز شده و تلاش داریم دغدغه ناشران و کتاب‌فروشان را کاهش دهیم.

نیکنام حسینی‌پور ابراز کرد: قرارداد 500 ناشر منعقد شده، امورشان درحال انجام است و به سامانه پیوسته‌اند؛ فکر می‌کنم از یک تا 25 کیلو با تخفیف متفاوت خدمات ارائه می‌شود. طی هفته گذشته در راستای تغییرات تعرفه‌ها نامه‌ای واصل شد، اما افزایش محدود بود. درحال رایزنی هستیم تا این افزایش‌ها در حوزه فرهنگ و هنر اجرایی نشود، اگرچه این مسئله مصوبه هیئت‌مدیره شرکت پست است و احتمالاً ناچار به اعمال باشیم. نامه‌ای آماده شده که به‌زودی به شرکت پست ارسال خواهد شد.

 

شناسه خبر 15604