شناسه خبر:16791
1398/11/5 08:48:09

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه روش مناسب برای دستیابی به آرمان‌های چشم‌انداز 20 ساله کشور و تحقق اهداف عالیه اقتصاد مقاومتی که جایگاه شایسته‌ای را برای کشور فراهم می‌کند، توسعه کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت در جامعه است، گفت: همچنین حل مشکلات فعلی جامعه و دولت نیز با اجرای راهبرد توسعه کارآفرینی امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش سپهرغرب به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان، سید احمد توصیفیان در هشتمین جشنواره ملی انتخاب چهره برترحوزه کارآفرینی استان، اظهار کرد: کارآفرینی ﻓﺮآﻳﻨﺪی است ﻛﻪ در آن ﻳﻚ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﺎ ﻧﻮآوری ﺷﻜﻞ‌ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺳﺒﺐ ﺧﻠﻖ ارزش ﺟﺪﻳﺪ و ثروت‌آﻓﺮﻳﻨﻲ ﻣﻲﺷﻮد.

وی تصریح کرد: کارآفرینی دارای پیامدهای مثبت و مهمی مانند بارورشدن خلاقیت‌ها، ترغیب به نوآوری و توسعة آن، افزایش اعتمادبه‌نفس، ایجاد و توسعة فناوری، تولید ثروت در جامعه، ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغالزایی و افزایش رفاه عمومی است.

     ضرورت جایگزینی اقتصاد کارآفرینانه به‌جای اقتصاد نفتی در ایران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه کشور ایران دارای منابع و امکانات بسیار زیادی است که بدون استفاده مانده، یا به طور ناکارآمد از آن‌ها استفاده می‌شود، افزود: نخستین منبع که در همه کشورهای توسعه‌یافته محور اصلی ایجاد مزیت رقابتی بوده، سرمایه انسانی است و ضرورت دارد در کشور ما منابع انسانی، توان خود را در توسعه کشور به کار گیرند.

     توسعه کارآفرینی مناسب‌ترین راهبرد تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید

توصیفیان با بیان اینکه روش مناسب برای دستیابی به آرمان‌های چشم‌انداز 20 ساله کشور و تحقق اهداف عالیه اقتصاد مقاومتی که جایگاه شایسته‌ای را برای کشور فراهم می‌کند، توسعه کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت در جامعه است، خاطرنشان کرد: همچنین حل مشکلات فعلی جامعه و دولت نیز با اجرای راهبرد توسعه کارآفرینی امکان‌پذیر خواهد بود.

     کاهش موانع کارآفرینی و ترغیب کارآفرینان مهم‌ترین وظایف محوری دولت در مسیر توسعه کارآفرینی

وی توجه به منابع انسانی، تعیین سیاست‌ها، اهداف، روش‌ها و الگوهای مناسب و اجرای برنامه‌های حمایتی و تشویقی را مهم‌ترین وظایف محوری دولت در زمینه توسعه کارآفرینی برشمرد.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه سیاست‌ دولت‌ها در یک تحول سه مرحله‌ای از حمایت از کسب‌وکارهای کوچک به حمایت از توسعه نوآوری و سپس به توسعه کارآفرینی تغییر می‌یابد، عنوان کرد: به‌طور کلی این اقدامات می‌باید با دو جهت‌گیری کلی حذف و کاهش محدودیت‌ها و موانع کارآفرینی و ترغیب و تشویق کارآفرینی انجام شود.

     اشاعه «فعالیت‌های کارآفرینانه» رویکردی حیاتی برای جامعه است

توصیفیان یادآوری کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی سبب معرفی الگوهای موفق بومی به جوانان و افراد علاقه‌مند به حوزه کسب‌وکار و استفاده از تجربیات آنان است.

وی اهداف برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها را ترویج و توسعه‌ فرهنگ کارآفرینی و اینکه افراد مورد حمایت و احترام باشند و کسب درآمد و ثروت از طریق کارآفرینی یک ارزش محسوب شود، دانست و گفت: همچنین خلاقیت و انتقال این فرهنگ به‌خصوص به نسل جوانی که قصد ورود به فعالیت‌های اقتصادی دارند از دیگر اهداف است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان ابراز کرد: کارآفرینان با نوآوری و دستاوردهای خود نقشی مهم در حمایت از کار، خودکفایی کشور و توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند که باید بیش‌ازپیش مورد حمایت قرار گیرند.

توصیفیان با بیان اینکه لازمه رسیدن به جامعه‌ای کارآفرین شامل آموزش به‌عنوان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نقش در توسعه کارآفرینی و اینکه نقش کارآفرین در توسعه صنعتی، اقتصادی و ایجاد اشتغال در جامعه که باید به‌صورت یک باور همگانی درآید، اضافه کرد، همچنین باید بخش‌های تحقیق و توسعه (R&D) شرکت‌ها حمایت شوند، به نقش کارآفرینان در تولید محصولی جدید و فرآیندهای نو در تولید بها داده شود و میدان رشد برای افراد خلاق و کارآفرین باز باشد تا هم‌افزایی لازم در مراکز تحقیق و توسعه به‌وجود آید و انگیزه کار مضاعف شود.

وی ادامه داد: می‌بایست قوانین و مقررات به گونه‌ای تدوین شود که انگیزه لازم جهت فعالیت‌های کارآفرینی به‌وجود آید و خرید تولیدات شرکت‌های کارآفرین و سایر محصولات داخلی با برنامه‌ریزی مناسب مورد حمایت دولت قرار گیرد، چنانکه ضمن ایجاد انگیزه برای تولیدات داخلی به رقابت‌پذیر بودن محصولات نیز توجه شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه از ابتدای سال بالغ بر چهار هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شامل تسهیلات اشتغال‌زا و آورده کارآفرینان در استان انجام‌شده، اذعان کرد: سهم استان از تسهیلات ارزان‌قیمت اشتغال پایدار روستایی در مراحل تخصیص‌یافته تاکنون درمجموع سه هزار و 690 میلیارد ریال است.

توصیفیان اظهار کرد: عملکرد استان در جذب تسهیلات، عقد قرارداد و پرداخت تسهیلات سه هزار و 650 میلیارد ریال معادل 99 درصد سهمیه استان بوده که تحقق این سهم ناشی از تعامل و همکاری خوب بانک‌ها، دستگاه‌های اجرایی با کمیته‌های فنی استانی و شهرستانی و تدابیر و حمایت‌های استاندار محترم، حوزه اقتصادی استانداری، سازمان مدیریت و فرماندارن محترم است.

شناسه خبر 16791