شناسه خبر:16803
1398/11/5 09:55:27

سپهرغرب، گروه خبر: عضو کمیته علمی همایش بین‌الملی باستان‌شناسی دانشگاه رازی گفت: همایش بین‌المللی باستان‌شناسی با همکاری دانشگاه رازی، دانشگاه کپنهاگ و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور برگزار می‌شود.

حجت دارابی از برگزاری همایش بین‌المللی باستان‌شناسی با همکاری دانشگاه رازی، دانشگاه کپنهاگ و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور خبر داد و اظهار کرد: پیرو تفاهم‌نامه قبلی بین‌المللی در زمینه باستان‌شناسی قرار است دو دانشگاه رازی و کپنهاگ با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، یک همایش بین‌المللی طی 27 تا 31 مردادماه سال آتی در دانشگاه کپنهاگ دانمارک برگزار کنند.

وی با بیان اینکه قبلاً جهت پذیرش مقالات و شرکت در این همایش فراخوان در داخل و خارج کشور داده شده است، عنوان کرد: طبق اطلاعات رسیده تاکنون حجم بالایی از مقالات به دست دبیرخانه همایش در دانشگاه کپنهاگ رسیده است.

دارابی گفت: این همایش با محوریت پروژه مشترک باستان‌شناسی دو دانشگاه طی سال‌های اخیر در کرمانشاه بوده و در آن باستان‌شناسان و صاحب‌نظران از نقاط مختلف دنیا حضور خواهند یافت و آخرین اطلاعات و دستاوردهای باستان‌شناسی در زمینه چگونگی شروع کشاورزی در شرق هلال حاصلخیز و منطقه زاگرس ارائه می‌شود.

وی افزود: طبق دعوت‌نامه رسمی از سوی دانشگاه کپنهاگ قرار است یک هیئت از دانشگاه رازی به‌عنوان میهمان ویژه در این همایش حضور یابد که در این صورت بستر برای همکاری بیشتر در زمینه‌های مختلف بین دو دانشگاه فراهم می‌شود و این موضوع در سایه حسن نظر مسئولین دانشگاه جهت توسعه همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه رازی و نیل به برنامه راهبردی همه‌جانبه دانشگاه، اهمیت دارد.

دارابی بیان کرد: دو دانشگاه رازی و کپنهاگ از سال 1395 پروژه مشترک باستان‌شناسی به سرپرستی حجت دارابی و توبیاس ریشتر (به نمایندگی از دو دانشگاه) در کرمانشاه داشته‌اند و قرار است طی سال جدید میلادی نتایج نهایی آن در قالب کتاب انتشار یابد.

وی افزود: تاکنون مقالات متعددی به زبان‌های فارسی و انگلیسی از نتایج اولیه این پروژه منتشر شده است. علاوه‌بر این از محل اعتبار پروژه مذکور که توسط طرف دانمارکی تأمین شده، تجهیزات مختلف آزمایشگاهی و غیر آزمایشگاهی به دانشگاه رازی اهدا و واگذار و طبق تفاهم‌نامه تهیه محل اسکان برای هیئت مشترک توسط دانشگاه رازی انجام شده است.

شناسه خبر 16803