شناسه خبر:16849
1398/11/6 10:16:48

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: در پایانه مسافربری شهیدکاویانی با راه‌اندازی یک مرکز فروش بلیت متمرکز، دیگر جای برای فعالیت دلالان وجود ندارد.

فریبرز کرمی ارتقای سطح خدمات در کل حوزه‌های حمل‌ونقل و بار مسافر و همچنین ارتقای سطح ایمنی تردد در سطح جاده‌ها را در قالب دو هدف و برنامه مهم حوزه فعالیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: براساس آمار و ارقام حمل‌ونقل بار و مسافر بیش از 90 درصد در کل کشور و بیش از 95 درصد در استان از طریق ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری است و هیچکدام از حمل‌ونقل‌ها قادر به جایگزینی حمل‌ونقل جاده‌ای نخواهند شد.

وی به وجود بیش از هشت هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و همچنین روستایی در استان اشاره کرد و گفت: وظیفه نگهداری، مدیریت و ایمن‌سازی تردد کل ناوگان عمومی و شخصی را برعهده داریم تا بتوانیم سفری مطمئن، ایمن و روان داشته باشیم.

کرمی با اشاره به فعالیت 21 هزار راننده و 16 هزار ناوگان بار و مسافر در سطح استان، افزود: این افراد به اقتصاد مملکت و استان کمک شایانی می‌کنند.

* پیشنهاد «الزام بار» به‌جای «اعلام بار» برای جلوگیری از خواب ناوگان

وی به مشکل عرضه و تقاضا در بخش پایانه بار اشاره و بیان کرد: اعلام بار به این معنا است که یک حق را برای راننده که بار می‌برد، ایجاد می‌کند؛ اما هیچ برتری بین صاحب‌ بار، تولیدکننده، صادرکننده و شرکت بخش حمل‌ونقل وجود ندارد، قطعاً اگر بار را نبرند، روی زمین می‌ماند.

کرمی تصریح کرد: شرکت بخش حمل‌ونقل معمولاً بار را به‌کسی می‌دهد که 12 ماه بار را برای آن شرکت تحت هر شرایطی می‌برد.

وی ادامه داد: پیشنهاد الزام بار را به‌جای اعلام بار به شرکت حمل‌ونقل و کل ناوگان حمل‌ونقل بار که در داخل پایانه بار حمل‌ونقل کرمانشاه است، داده‌ایم که درصورت توافق الزام بار، دیگر برای جابه‌جایی بارها به‌اصطلاح به‌صورت چاق و لاغر عمل نمی‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: بعد از هدفمندی یارانه قرار شد درگاه ملی بار ایجاد شود تا رانندگان به این سایت مراجعه کنند و شفاف‌سازی صورت بگیرد، اما چون چند وزارتخانه در این راستا دخیل بودند، به‌علت عدم هماهنگی مسکوت ماند و به نتیجه نرسید.

وی گفت: پایانه در کرمانشاه به بخش خصوصی سپرده شده که نظارت بر کل ساختار ساختمانی و ساختاری خود پایانه، شرکت حمل‌ونقل و رانندگان وظیفه راهداری است.

کرمی درخصوص نرخ بار تصریح کرد: در سطح کشور برای اینکه قیمت نرخ بار استان‌ها تفاوت چندانی با هم نداشته باشند، طرح «تُن کیلومتر» (کرایه حمل یک تُن محموله به‌ازای یک کیلومتر جابه‌جایی) براساس شاخص‌های خاصی ازجمله نوع جاده، گردنه‌های برفگیر بودن، سختی راه، نوع بار، میزان کیفیت و کمیت بار و غیره اجرا شده است.

وی در رابطه با توزیع بار نیز گفت: متأسفانه به‌دلیل کمبود بار در سطح گسترده و مازاد ناوگان حمل‌ونقل معمولاً احتمال «خواب» ناوگان وجود دارد که در این مورد تخلف‌هایی از شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان دیده می‌شود، البته با گزارش و ارائه مستندات در کمیسیون 11 و 12 به موضوع رسیدگی می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه درخصوص فعالیت دلالان در پایانه مسافربری شهیدکاویانی نیز افزود: کمبود مسافر و افزایش قیمت‌ها موجب یک‌سری رقابت‌های ناسالم می‌شود.

کرمی بیان کرد: به‌طور قاطع می‌گوییم در پایانه مسافربری شهیدکاویانی با کمک مجموع صنوف حمل‌ونقل، رانندگان، شهرداری و پلیس، با راه‌اندازی یک مرکز فروش بلیت متمرکز دیگر دلال وجود ندارد.

وی گفت: بلیت‌فروشی در پایانه اتوبوس‌رانی شهیدکاویانی کرمانشاه به‌صورت متمرکز و در یک محل و با حضور باجه‌ها برای تمام تعاونی‌ها ایجاد شده که مسافران برای خرید بلیت هر تعاونی باید به همین محل مراجعه کرده و یا از طریق سامانه‌های اینترنتی اقدام به خرید بلیت کنند، یعنی اگر یک بلیت فروش برود، بین چند ناوگانی که سفر کرده‌اند تقسیم می‌شود و دیگر جایی برای فعالیت دلالان وجود ندارد.

کرمی در پایان با اعلام سامانه 3000141، افزود: این سامانه پُل ارتباطی بین ما و رانندگان شرکت‌های حمل‌ونقل است؛ هرگونه انتقاد، پیشنهاد و شکایت خود را از طریق این پُل ارتباطی به ما اطلاع دهند تا در اسرع‌ وقت رسیدگی شود.

شناسه خبر 16849