شناسه خبر:17500
1398/11/28 08:38:26

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان از آخرین مهلت چهارماهه شورای شهر به سرمایه‌گذار پروژه میدان میوه و تره‌وبار برای اتمام این طرح بزرگ خبر داد.

به گزارش سپهرغرب به نقل از روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ حسین قراباغی در کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا با محوریت بررسی فرآیند عملیاتی پروژه سرمایه‌گذاری میدان میوه و تره‌بار جدید همدان، اظهار کرد: کارنامه سرمایه‌گذاری سال 98 شهرداری همدان باید جمع‌بندی شود و از سوی دیگر همه تمرکز امور سرمایه‌گذاری بر توجه به پروژه‌های سرمایه‌گذاری جدید سال 99 باشد.

وی از ورود سرمایه پنج هزار میلیارد تومانی برای 45 پروژه سرمایه‌گذاری در سال 99 خبر داد و ابراز امیدواری کرد که 100 درصد این طرح‌ها به‌صورت جدی آغاز شوند.

قراباغی با تأکید بر اینکه دغدغه مدیران ارشد استان، اعضای شورای شهر و مدیران شهری، ورود سرمایه‌گذار خوب است، ابراز کرد: باوجود تحریم‌ها، جذب سرمایه‌گذاران خارجی همچنان ادامه دارد و در سال 99 موانع پیش روی سرمایه‌گذاری برداشته می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه تعهد مدیریت‌ شهری در اجرای طرح بزرگ سرمایه‌گذاری میدان میوه و تره‌بار جدید همدان تقریباً به‌صورت کامل انجام گرفت، یادآوری کرد: شیوه‌نامه پیش‌فروش به‌صورت کامل انجام گرفت و در زمینه تملک و بازگشایی مسیر دسترسی هم، اعتبارات لازم به‌صورت ویژه در بودجه سال 99 شهرداری لحاظ شد تا طرح مورد نظر باجدیت بیشتری پیش رود.

وی خطاب به سرمایه‌گذار میدان بار جدید همدان، گفت: انتظار می‌رود این طرح بزرگ شهری باجدیت و پیشرفت مورد انتظار به بهره‌برداری برسد که در این صورت شاهد اشتیاق و جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خواهیم بود.

قراباغی با تأکید بر اینکه موانع پیش روی سرمایه‌گذار را برداشته‌ایم، بیان کرد: از سوی مراجع ذی‌ربط اعلام شده‌است که در صورت اتمام طرح میدان‌بار جدید، میدان‌بار قدیم به دلیل موارد بهداشتی و مزاحمت‌های شغلی پلمب خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: همواره تأکید شده تا شعاع 30 کیلومتری این طرح بزرگ شهری، هیچ‌گونه میدان باری ایجاد نمی‌شود که تضمین کار سرمایه‌گذار محسوب می‌شود و قطعاً شاهد تجربه ناموفق یزد نخواهیم بود.

وی با اشاره به بازدید کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا از روند پیشرفت پروژه میدان بار جدید، ادامه داد: نحوه اجرا و پیشرفت پروژه، قابل قبول نبود، زیرا معتقد هستیم که پروژه به سرمایه‌گذار تحویل داده شده‌است و انتظار می‌رود تجدید قوا صورت گیرد تا شاهد شنیدن خبرهای خوب در این زمینه باشیم.

قراباغی در ادامه با اشاره به ساخت مجتمع تجاری غرب کشور (خوشنودان)، خاطرنشان کرد: ساخت این طرح سرمایه‌گذاری در حدود 92 هزار متر مربع همراه با پیوست‌های فرهنگی جزء افتخارات شهر همدان خواهد بود که به همت اعضای شورا مبنی‌ بر تأکیدات سرمایه‌گذاری در غرب کشور احداث می‌شود؛ همچنین صدور پروانه ساختمانی آن صورت گرفته و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان یادآوری کرد: با توجه به اینکه باید بستر حضور مشتریان در غرب کشور فراهم شود، احداث این مجتمع بزرگ، می‌تواند موجب جذب مشتریان در غرب کشور شود.

      اخطار قاطعانه شورا به سرمایه‌گذار پروژه مید‌ان‌بار

رئیس شورای شهر همدان نیز با تأکید بر اینکه یکی از مدافعان هلدینگ و سرمایه‌گذار هستم، زیرا می‌خواهم که امور سرمایه‌گذاری در راستای تأمین منافع شهر و مردم به سرانجام برسد، گفت: در حوزه عملیات اجرایی میدان میوه و تره‌وبار جدید همدان تلاش داشتیم که همه موانع پیش‌رو را رفع کنیم تا مشکلات حل شود؛ اما انتظار می‌رود پیشرفت کار نیز مناسب باشد.

کامران گردان اظهار کرد: شهرداری همدان بیش از وظیفه، در این پروژه سرمایه‌گذاری شهری هزینه کرده و تاکنون تمامی درخواست‌های سرمایه‌گذار به هر شکل ممکن، تأمین شده‌است.

وی گفت: فرماندار همدان نیز اعلام کرده که اگر پروژه میدان بار جدید تا خردادماه سال آینده (سال 1399) پیشرفت خوبی نداشته باشد، باید خلع ید سرمایه‌گذار صورت گیرد.

رئیس شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم وعده‌های مختلف به مردم بدهیم، ضمن اخطار قاطعانه شورای شهر به سرمایه‌گذار پروژه بزرگ میدان میوه و تره‌بار جدید همدان، ابراز کرد: مقرر شده بود این طرح یک‌ساله به اتمام برسد؛ اما در طول هشت ماه پیشرفت فیزیکی خوبی را شاهد نیستیم؛ از این‌رو در صورت نبود پیشرفت مناسب پروژه تا خردادماه سال آینده، به‌هیچ‌‌عنوان اجازه ادامه کار نخواهیم داد و به‌صورت قانونی، پیگیری می‌کنیم.

گردان با بیان اینکه بهانه جدید از سوی سرمایه‌گذار پذیرفتنی نیست، تأکید کرد: به‌طور قطع اجازه نمی‌دهیم که مشکلات رکود بازار میدان‌بار یزد در همدان هم پیش بیاید.

     انگیزه‌ای در سرمایه‌گذار دیده نمی‌شود

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان نیز، تصریح کرد: در تنظیم شیوه‌نامه فروش غرفه‌های میدان میوه و تره‌بار جدید، همه نیازها و تضمین‌های موردنظر سرمایه‌گذار قید شده‌است؛ بنابراین مسئله دیگری را نمی‌پذیریم و تضمین دیگری هم برای سرمایه‌گذار نخواهیم داشت.

سید مسعود عسگریان با اشاره به بازدید اعضای شورا از پروژه و شنیدن صحبت‌های سرمایه‌گذار، گفت: انگیزه‌ای برای سرعت بخشیدن طرح در سرمایه‌گذار دیده نمی‌شود؛ از این‌رو درخواست دارم اگر اجرای طرح امکان‌پذیر نیست، انصراف دهند تا تکلیف شهر و سرمایه مردم مشخص شود.

وی خطاب به سرمایه‌گذار پروژه، خاطرنشان کرد: اگر تمایل به سرمایه‌گذاری ندارید، با شهرداری به‌صورت وعده امروز و فردا، عمل نکنید.

عسگریان اضافه کرد: تاکنون روند پیشرفت پروژه برای خریدار دافعه ایجاد کرده‌است؛ درحالی‌که سرمایه‌گذار با تکمیل فاز B می‌توانست امور را بهتر پیش ببرد.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان با بیان اینکه زمین مناسبی را برای احداث میدان میوه و تره‌بار جدید همدان در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده‌ایم، ادامه داد: زمان تنظیم شیوه‌نامه معتقد بودم که باید 75 درصد نظر سرمایه‌گذار در این خصوص، لحاظ شود، زیرا خطر سرمایه وجود دارد و باید منفعت شهر و سرمایه‌گذار دیده شود

وی عنوان کرد: همان‌گونه که به شهرداری همدان مبنی بر تسهیل امور سرمایه‌گذار فشار آوردیم، در راستای حفظ منفعت شهر و شهروندان نیز دقت خواهیم کرد و نسبت به کم‌کاری سرمایه‌گذار، عکس‌العمل لازم را اعمال می‌کنیم.

عسگریان اذعان کرد: همه غرفه‌داران میدان‌ بار قدیم آمادگی لازم را برای هرگونه همکاری با شهرداری در راستای اجرای پروژه میدان‌بار جدید اعلام کرده‌اند و در صورتی که سرمایه‌گذار طبق مهلت تعیین‌شده از سوی فرماندار، پروژه را پیش نبرد؛ شورای شهر پس از سپری شدن مهلت مقرر، طبق مقررات اقدام خواهد کرد.

* دریافت تضمین برای ورود غرفه‌داران به پروژه

گل‌محمدی، نماینده کنسرسیوم پروژه ساخت میدان میوه و تره‌بار جدید همدان نیز بر دریافت تضمین فروش برای ورود تعدادی از غرفه‌داران به پروژه، تأکید کرد و گفت: انتظار می‌رود آیین‌نامه فروش در قالب تهاتر یا فروش با برنامه‌ریزی منظم به‌منظور تضمین و آرامش امور، انجام گیرد تا نگرانی سرمایه‌گذار نیز رفع شود.

شناسه خبر 17500