شناسه خبر:17784
1398/12/5 10:15:48
برای زندگی بهتر؛

نگران قضاوت دیگران نباش

سپهرغرب، گروه اجتماعی: همه ما با شدت و ضعف، درگیر نحوه تفکر و قضاوت دیگران در مورد خودمان هستیم و شاید به همین دلیل است که در بسیاری از موقعیت‌ها شجاعت ابراز وجود، دفاع از حق خود و یا «نه گفتن» را نداریم؛ اما زمان آن رسیده تا برای زندگی بهتر، نگران قضاوت‌های دیگران نباشیم!

بعد از حضور در هر میهمانی، نشست خانوادگی، ارائه یک کنفرانس ساده در کلاس درس و یا حتی یک سؤال پرسیدن در کلاس تا مدت‌ها بعد نگران افکار و قضاوت‌هایی هستم که در ذهن دیگران می‌گذرد و دائماً این تشویش را دارم که اطرافیان، مردم کوچه و خیابان و غیره هرکدام چگونه مرا ارزیابی و در مورد من چه فکر می‌کنند؟

این چند سطر شاید وصف حال تعداد زیادی از افراد باشد. البته همه ما با شدت و ضعف، درگیر نحوه تفکر و قضاوت دیگران در مورد خودمان هستیم و شاید به همین دلیل است که در بسیاری از مواقع شجاعت ابراز وجود، دفاع از حق خود و یا «نه گفتن» را نداریم.

هیچ‌چیز به اندازه اینکه همیشه بیش‌ازحد نگران طرز تفکر دیگران درباره خود باشیم، نمی‌تواند به‌لحاظ جسمی و روانی ناتوان‌کننده باشد. چیزی که در اصطلاح به آن «برای دیگران زندگی کردن» اطلاق می‌شود و منظور شرایطی است که شما همیشه در اضطراب و نگرانی اینکه عقیده و نظر دیگران درباره‌ شما چیست، زندگی می‌کنید.

شما نگران این هستید که چطور به نظر می‌رسید، تُن صدایتان چطور است، چطور قدم می‌زنید و یا راه می‌روید، چطور حرف می‌زنید و غیره؛ تنها به این دلیل که مطمئن شوید همه شما را دوست دارند، تأیید و تصدیق می‌کنند.

این مسئله باعث تضییع وقت زیادی از شما خواهد شد، بنابراین سعی داریم نکاتی را ارائه دهیم که به شما کمک می‌کند به این نگرانی درباره طرز تفکر دیگران در مورد خود پایان دهید.

      باید این موضوع را برای خود جا بیندازید که هیچ‌کس کامل نیست:

اگر به خودتان خیلی سختی می‌دهید که اطمینان حاصل کنید همه‌کس شما را تأیید می‌کند، لازم است از خودتان بپرسید کدام استانداردها را می‌خواهید برآورده کنید؟ آیا این کمال مطلق بوده یا بی‌عیبی محض است. اگر این‌طور بوده شما و هرکس دیگر که این‌گونه فکر می‌کند، به دردسر افتاده‌اید، چراکه هیچ‌کس کامل نیست. آیا کسانی که شما نگران قضاوت آن‌ها هستید، بی‌عیب هستند؟ آیا زندگی آن‌ها کامل و بی‌مشکل است؟ مطمئن باشید برخلاف آنچه در ظاهرشان می‌بینید، آن‌ها هم مشکلات واقعی و نواقصی دارند که احتمالاً امکان دارد شبیه مشکلات شما باشد. پس به یاد داشته باشید و درک کنید افراد بسیاری که شما تلاش می‌کنید جلوی آن‌ها کامل و بی‌عیب باشید، نواقص و عیوب خود را دارند.

      این مسئله را برای خود روشن کنید که نحوه تفکر دیگران دل‌مشغولی و مشکل شما نیست:

ممکن است خنده‌دار به نظر برسد اما این یک واقعیت است، آن‌ها همان‌طور که تصمیم دارند فکر کنند، فکر می‌کنند؛ حتی اگر در ظاهر خودشان را جور دیگری نشان دهند. پس حتی اگر فکر می‌کنید که می‌توانید معیار یا پیمانه‌ای برای آنچه در سر آن‌ها می‌گذرد باشید، بفهمید که در انتهای روز بازهم هنوز هر کسی حدس خودش را درباره شما خواهد داشت. اینکه چطور درباره شما فکر می‌کنند، مشکل و دل‌مشغولی آن‌هاست و نه شما! پس هروقت این فکر که دیگران چگونه و چطور درباره من فکر می‌کنند به سراغتان آمد، بلافاصله آن را با این جمله: «مهم نیست این مشکل آن‌هاست و نه من»، جایگزین کنید.

      یادتان باشد که طرز تفکر دیگران کلاً خارج از کنترل شماست:

واقعیت این است که شما نمی‌توانید عقاید و نظرات دیگران را کنترل کنید، حتی اگر سعی کنید که طرز برخورد و واکنش خود را تغییر دهید و یا طوری رفتار کنید که مورد پسند آن‌ها باشد. اگر شما طرز تفکرتان درباره یک مسئله را عوض کنید، طوری تغییر رفتار دهید که مورد پسند دیگران باشد، رفتارتان را طوری سرکوب کنید که مورد پذیرش دیگران قرار گیرد و غیره، نشانه این است که سعی می‌کنید واکنش آن‌ها نسبت به خودتان و تفکرشان را کنترل کنید. درحالی ‌که در کمال تأسف همه این اقدامات بیهوده است؛ آن‌ها همان‌طور که تصمیم گرفته‌اند فکر کنند، درباره شما فکر می‌کنند و این مسئله کاملاً خارج از کنترل شماست.

شما باید به این بینش برسید که بیشتر مشکلاتتان درباره آنچه دیگران درباره شما فکر می‌کنند، درحقیقت از طرز تفکرتان درباره خودتان ریشه می‌گیرد. خیلی اوقات ما بدترین منتقد خود هستیم و خودمان را قضاوت کرده و محکوم می‌کنیم، حتی قبل از اینکه دیگران فرصت این کار را پیدا کنند.

پس اگر زمینه‌هایی از زندگی‌ شما هست که در آن احساس ناامنی و یا فقدان احساس خوب درباره ارزش خودتان بوده، به‌طور طبیعی و خودکار فرض خواهید کرد که دیگران این نقاط ضعف و عیوب را در شما ملاحظه می‌کنند و این احساس بدگمانی و سوء ظن درباره طرز تفکر منفی دیگران درباره شما را تشدید می‌کند. به خودتان سخت نگیرید، به مرحله نخست برگردید، هیچ‌کس کامل نیست؛ زندگی خیلی کوتاه‌تر از آن است که انرژی روحی و عاطفی‌ خود را صرف این افکار مزاحم و مسموم کنید.

- نکات و هشدارها

* کنار گذاشتن طرز تفکر منفی و بیش‌ازحد منتقدانه درباره خودتان محتاج ممارست زیاد است، پس صبور باشید.

* الگوهای تفکر منفی را بشناسید و تمام تلاشتان را بکنید که آن‌ها را با تفکر مثبت درباره خودتان جایگزین کنید.

* شما باید با استرس‌های زیادی مواجه شوید، به‌ویژه هنگامی که بخش اعظمی از زندگی‌ خود را با احساس فقدان امنیت زندگی کرده‌اید. برای مواجه شدن با تفکرات منفی درباره خودتان آماده باشید؛ شما کارها را خوب انجام خواهید داد، اگر به این وظایف و مسئولیت‌ها تنها به خاطر خودتان توجه کنید و نه به‌خاطر نظر دیگران!

شناسه خبر 17784