شناسه خبر:18211
1398/12/15 13:03:49
رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران خواستار شد؛

شبکه بانکی کشور به بقای صنف ناشر و کتاب‌فروش کمک کند

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران خواستار کمک مالی شبکه بانکی کشور به بدنه این صنف به‌منظور بقا و ادامه فعالیت فرهنگی آن شد.

هومان حسن‌پور با اشاره به وضعیت وخیم اقتصادی صنف نشر در شرایط فعلی کشور، عنوان کرد: این‌روزها اگر گشتی جلوی کتاب‌فروشی‌های میدان انقلاب و کریم‌خان بزنید، به وخامت وضع کتاب‌فروشی‌ها پی می‌برید؛ وقتی کتاب‌فروش درآمد نداشته باشد، موزع و ناشر هم درآمد ندارد و این چرخه بد اقتصادی گریبان همه را می‌گیرد.

وی افزود: قسمت عمده ناشران ما در بازه زمانی پایان سال برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران دست به انتشار کتاب می‌زنند و این موضوع برای آن‌ها تعهدات پرداخت ایجاد می‌کند. کتاب‌فروش‌ها هم روی فروش شب عید خود همیشه حساب کرده‌اند که هردوی این‌ها تحت تأثیر بیماری کرونا و تعطیلی کشور قرار گرفته است.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه حجم نقدینگی مالی صنف نشر نسبت به اصناف دیگر رقم قابل توجهی نیست و باید این صنف برای سر پا ماندن در وضعیت فعلی مورد حمایت مالی قرار بگیرد، اذعان کرد: به باور من می‌شود با انعقاد یک تفاهم‌نامه به سمتی رفت که بانک‌ها لااقل به کتاب‌فروش‌ها و ناشرها وام‌هایی اعطا کنند که به‌وسیله آن‌ها تعهدات مالی صنف نشر تأمین شود و چرخه از حرکت نایستد.

به گفته رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، ایستادن چرخه نشر کشور به‌دلیل تأمین نشدن نیازهای مالی بدنه آن، ضربات جبران‌ناپذیری به این صنف وارد کرده و بعید است بتوان به‌سادگی آن‌ها را رفع کرد.

وی در عین حال از ارائه پیشنهاداتی در این زمینه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این موضوع به باور ما بُعد ملی دارد و همه بدنه نشر در سراسر کشور درگیر آن هستند و باید برای رفعش ورود کنند. ما فکر می‌کنیم در وضعیت فعلی حمایت مالی بانک‌ها می‌تواند کمک شایانی به این مسئله بکند؛ درحال حاضر این موضوع تنها راهی است که می‌تواند به بقای کتاب‌فروشی‌ها در کشور کمک کند و جان تازه‌ای به آن‌ها ببخشد.

شناسه خبر 18211