شناسه خبر:18403
1398/12/21 08:57:45

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس هیئت‌مدیره شرکت یول‌ساز همدان گفت: مشکلی برای تولید بیشتر نداریم، اما ارگان‌های دولتی با عدم پرداخت بدهی ‌خود بر درب تولید واحدهای معدنی قفل زده‌اند.

ذخایر معدنی، منابع بسیار ارزشمندی هستند که با به‌کارگیری دانش و فناوری می‌توانند تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی هر منطقه داشته باشند.

دراین‌بین همدان یکی از استان‌های دارای ذخایر معدنی غنی و متنوع در کشور است، به‌طوری‌که از 67 نوع ماده معدنی موجود در کشور، 30 نوع آن در این استان یافت می‌شود که سیلیس، فلدسپات، گرانیت و دولومیت از سنگ‌های معدنی شاخص آن هستند.

جایگاه استان همدان در کشور بین رتبه‌های 10 تا 15 متغییر است و از معادن استان سالیانه بیش از 17 میلیون تن مواد معدنی مختلف استخراج و روانه بازار می‌شود، درواقع خروجی معادن به‌عنوان مواد اولیه بسیاری از صنایع می‌توانند به خودکفایی، اشتغال و افزایش درآمد سرانه استان کمک کنند.

از طرفی توسعه معادن و صنایع معدنی با توجه به نام‌گذاری امسال و تأکید مقام معظم رهبری به رونق تولید و همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیش از سال‌های گذشته می‌توانست مورد توجه قرار گیرد؛ به همین منظور می‌بایست یکی از اولویت‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری «توسعه معادن و صنایع معدنی» می‌بود؛ خبرنگار سپهرغرب با توجه به اهمیت موضوع در واپسین روزهای سال رونق تولید در خصوص وضعیت این بخش اقتصادی مهم استان با عباس طاهرانوریان یکی از معدن‌داران با سابقه همدانی گفت‌وگویی را انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

صاحب معدن مسلم‌آباد در ملایر با بیان اینکه در حوزه استحصال سنگ‌دانه آهکی برای تولید شن و ماسه به‌منظور تهیه آسفالت فعال است، گفت: سالانه حدود 300 هزار تن محصول معدنی با کیفیت بالا استحصال و تولید می‌کنیم.

عباس طاهرانوریان با اشاره به اینکه مشکلی برای تولید بیشتر و حرکت در راستای تحقق شعار سال نداریم، عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل عدم کشش بازار برای پذیرش بیشتر تولیدات معدنی است.

وی ادامه داد: البته عدم پرداخت بدهی از سوی ارگان‌های دولتی که از محصولات معدنی ما خرید کرده‌اند نیز مشکل را مضاعف کرده‌است.

این معدن‌دار همدانی با بیان اینکه اغلب پرداخت بدهی‌ها از سوی ارگان‌های دولتی با استفاده از اوراق خزانه با سررسید سال 1400 و یا 1401 است، اذعان کرد: متأسفانه این روند منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی در بخش معدن شده‌است.

طاهرانوریان با تأکید بر خارج شدن واحدهای تولیدی در بخش معدن به دلیل از دست دادن سرمایه‌درگردش، خاطرنشان کرد: عملاً تولید منوط به فروش و در عین حال برگشت سرمایه است، اما در حال حاضر اغلب سرمایه درگردش ما صرف تولیدشده و در پی عدم پرداخت بدهی‌ها این سرمایه بازگشتی ندارد.

وی با بیان اینکه بارها در خصوص وجود این مشکل با استاندار همدان نیز صحبت کرده‌ایم، افزود: در حال حاضر باوجود قرار گرفتن در روزهای پایانی سال به دلیل بلوکه شدن سرمایه خود توسط ارگان‌های تولیدی همچون راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرداری‌ها، حتی امکان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداریم.

مدیر هیئت‌رئیسه شرکت همدان یول‌ساز با بیان اینکه این روند منجر به آن شده‌است که از 120 واحد شن و ماسه در کنار 40 واحد تولید آسفالت، 80 درصد رو به تعطیلی بروند، اذعان کرد: در نظر بگیرید که در این واحدها چه تعداد نفرات بیکار شده و یا بیکار خواهند شد.

طاهرانوریان با اشاره به اینکه بنده نیز از این قاعده مستثنا نیستم و عملاً مجبور هستم برای تأمین هزینه پرداخت حقوق 130 نفری که در این شرکت کار می‌کنند اقدام به دریافت تسهیلات کنم، یادآوری کرد: با این روند سال آینده درنهایت مجبور به تعدیل نیرو هستیم و کار را در بهترین شرایط با 30 نفر ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه بنده صاحب معدن رومیه شمالی در ملایر نیز هستم در پاسخ به این سؤال که آیا امکان تبدیل اوراق خزانه در بورس وجود دارد؟ گفت: تنزیل 47 درصدی برای اوراق با سررسید سال 1401 چیزی جز فضای ربا در قالب بورس نیست.

طاهرانوریان تصریح کرد: در صورت نقد کردن اوراق عملاً چیزی از سرمایه تولیدکننده باقی نخواهد ماند.

مدیرعامل شرکت رومیه شمالی با تأکید بر اینکه در حال حاضر بنده از ارگان‌های دولتی چیزی بیش از 10 میلیارد تومان طلبکار هستم، عنوان کرد: عمده طلب بنده از اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرداری‌ها است البته بخشی از طلب نیز مربوط به بخش خصوصی بوده که به‌صورت واسطه محصولات معدنی را به ارگان‌های دولتی فروخته و نتوانسته‌اند از این دستگاه‌ها طلب خود را دریافت و با ما تسویه کنند.

وی با اشاره به اینکه درواقع بدهی ارگان‌های دولتی، به گردش چرخ حوزه تولید مواد معدنی قفل زده، ادامه داد: در حال حاضر بازهم این کمک‌های اداره کل صنعت، معدن و تجارت و عدم دریافت حقوق دولتی بوده که ما را سرپا نگه‌داشته است.

طاهرانوریان یادآوری کرد: دیگر نمی‌توان بیش‌ازاین از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان خواهان حمایت شد زیرا هر آنچه می‌توانسته برای حمایت از ما به کار بسته‌است.

این معدن‌دار همدانی با اشاره به سابقه 25 ساله خود در حوزه معدن، ابراز کرد: در سال رونق تولید حمایت از سوی دولت پیشکش، فقط ما را با عدم پرداخت بدهی‌ها و درنتیجه نداشتن سرمایه‌درگردش گرفتار نکنند.

وی خطاب به مدیران متولی عرصه تولید، اظهار کرد: تحریم کشورهای خارجی ما را از نفس نینداخته بلکه آنچه ما را فلج کرده، تحریم توسط اداره‌های دولتی، عدم مدیریت درست بر جامعه و تصمیم‌سازی‌های لحظه‌ای است.

مدیر هیئت‌رئیسه شرکت همدان یول‌ساز با انتقاد از وضعیت موجود در بخش تولیدات معدنی، گفت: تعریف پروژه‌های عمرانی از سوی دستگاه‌های دولتی با فشار نمایندگان بدون در نظر گرفتن منابع تأمین مالی نتیجه‌ای جز شرایط فعلی را در پی نخواهد داشت.

طاهرانوریان در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه دخالت سیاست در فضای اقتصادی استان چیزی جز رقم خوردن این شرایط نخواهد بود.

شناسه خبر 18403