شناسه خبر:19402
1399/1/19 08:50:31

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان زباله‌های پلاستیکی حاشیه جاده‌ها را معضلی اساسی برای شهر همدان برشمرد.

محسن جعفری‌نژاد بسطامی روز گذشته به اتفاق رئیس اداره نظارت و پایش، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان همدان و مسئول مدیریت سایت دفن پسماند شهرداری همدان برای بررسی و پایش وضعیت زیست‌محیطی از ایستگاه پردازش زباله شهر همدان بازدید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان در این بازدید گفت: دفع نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های پلاستیکی در حاشیه جاده‌های منتهی به استان همدان به یک امر عادی تبدیل شده، به‌نحوی که منظره‌ای ناخوشایند و تصویر بسیار زشتی از ریختن زباله در حاشیه جاده ورودی‌های شهر را در ذهن رهگذر مجسم می‌کند.

وی با بیان اینکه پسماند یکی از مهم‌ترین مشکلات محیط‌زیستی در کشور ما است، عنوان کرد: در این بین افزایش روزافزون زباله‌های پلاستیکی و در عین حال رهاسازی آن‌ها در محیط‌زیست از معضلاتی بوده که استان همدان با آن مواجه است.

این مقام مسئول با ابراز تأسف از رهاسازی زباله در حاشیه جاده‌های منتهی به شهر و استان همدان، گفت: در ماده 10 آئین‌نامه اجرایی این قانون مدیریت پسماند مصوب 1384 تصریح شده که بخشداری‌ها باید براساس شیوه‌نامه‌های ارسالی از طرف وزارت کشور نسبت به جمع‌آوری‌، حمل و دفع پسماندهای عادی بین راهی از قبیل پسماندهای رستوران‌ها، پمپ‌ بنزین‌ها و سایر تأسیسات اطراف راه‌ها و حریم جاده‌ها اقدام کنند و براساس تبصره این ماده راهداری‌ها باید در مدیریت پسماندهای حریم جاده‌ها و اماکن بین راهی با بخشداری‌ها همکاری داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه علاوه‏‌بر قانون مدیریت پسماند، اداره کل راهداری نیز مطابق ماده هفت لایحه قانون ایمنی راه‌ها درخصوص جلوگیری از ریختن زباله، نخاله، مصالح ساختمانی، روغن موتور و نظایر آن وظیفه‌مند است، افزود: متأسفانه طی سال‌های اخیر شاهد هیچ‌گونه مدیریت کارآمدی درخصوص جاده‌ها نبودیم و این حجم از زباله انباشت‌شده مطمئناً متعلق به 30 سال گذشته است.

جعفری‌نژاد بسطامی با اشاره به اینکه بخشداری‌ها می‌توانند از طریق پیمانکاری این معضل را با همکاری اداره کل راهداری مدیریت کنند، گفت: اگر اعتبار لازم برای این موضوع در اختیار بخشداری‌ها قرار بگیرد، می‌توان با اجرای برنامه ضربتی و جمع‌آوری زباله‌ها، پاک ماندن جاده‌ها را تا 10 سال آینده ضمانت کرد.

وی با تأکید بر اینکه می‌توان برای مدیریت پسماندهای حاشیه شهر از ظرفیت تشکل‌های محیط‌زیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در کنار دیگر دستگاه‌های مسئول بهره برد، خاطرنشان کرد: اداره کل محیط‌زیست از آنجایی که به‏‌صورت ذاتی درخصوص نظارت بر پاک‌سازی جاده‌ها از آلودگی وظیفه دارد، بر این اساس همواره اکیپ‌های نظارتی این سازمان درحال نظارت بر موقعیت‌های مکانی این‌چنینی است بنابراین درصورت مشاهده هرگونه تخلفی از سوی مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و نیز عوارضی‌ها و پارکینگ‌های بین راه، تذکر کتبی به مسئول مربوطه داده می‌شود.

شناسه خبر 19402