شناسه خبر:19678
1399/1/25 21:07:55

سپهرغرب، گروه خبر: در شورای انتخاب «چهره برتر هنر انقلاب اسلامی» متشکل از دستگاه‌های فرهنگی و پیشکسوتان هنر و ادب، محسن صیفی‌کار به‌عنوان چهره برتر هنر انقلاب استان همدان در سال 1399 معرفی شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه هنری استان همدان، محسن صیفی‌کار با بیان اینکه هنر انقلابی هنری عمیق، پویا، دینی و درحال رشد و تعالی است، بیان کرد: اثر هنری‌ای که موجب تحول معنوی در خالق و مخاطب نشود، هنر انقلابی و اسلامی نیست و شاید فقط بر مبنای عقلانیت فردی و مادی تعریف شده باشد.

وی تلمذ و تهذب را دو مؤلفه اصلی هنرمند انقلابی و اسلامی دانست و تصریح کرد: تکنیک و فنون کار باید از محضر اساتید شایسته احصا شود، اما تهذیب نفس، خلوت، تفکر، عبادت و پرورش روح است که به ظاهر اثر هنری روح و حیات می‌بخشد و اثربخشی آن را عمیق می‌کند.

نویسنده کتاب «حدیث حاضر غایب» ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی را یکی از مصادیق هنر انقلابی و اسلامی عنوان کرد و افزود: اگر از هشت سال جنگ تحمیلی مفاهیم دینی، اعتقادی و هنر انقلابی و اسلامی را بگیریم، به جنگ‌های بی‌روح پارتیزانی جنگ جهانی دوم تبدیل خواهد شد؛ با استفاده از همین ابزار هنر انقلابی است که می‌تواند تاریخ ارزشی بی‌بدیل خود را حفظ کرده و به آیندگان به شیوه جذابی منتقل کند.

صیفی‌کار وضعیت ادبیات پایداری در استان همدان را با توجه به حضور شخصیت‌های نظامی و نقش‌آفرین در دفاع مقدس و همچنین نویسندگان برجسته این حوزه همچون حمید حسام و بهناز ضرابی‌زاده، مطلوب ارزیابی کرد و گفت: همدان از نخستین استان‌ها در سطح کشور بود که کارنامه تاریخی خود را در سه قسمت انقلاب اسلامی، کردستان و دفاع مقدس در چهار جلد به چاپ رساند.

نویسنده کتاب «ملازم اول، غواص» به آخرین پروژه تاریخ شفاهی خود با عنوان «شیوه‌نامه نمایه‌نویسی دفاع مقدس» در استان همدان اشاره کرد و افزود: در این پروژه هر عنوان کتاب که با موضوع ایثار و شهادت، با محوریت استان همدان به چاپ رسیده باشد، جمع آوری می‌شود که قرار است از سوی حوزه هنری استان همدان ارائه دهیم.

گفتنی است، محسن صیفی‌کار در سال 98 دو جلد کتاب «حدیث حاضر غایب» و «ملازم اول، غواص» را از سوی نشر سوره مهر روانه بازار کرد؛ در کارنامه ادبی وی آثار بسیاری چون «10 متری چشمان کمین»، «گنجنامه»، «مروارید سخن» و غیره به چشم می‌خورد. همچنین این نویسنده نگارش 12 جلد کتاب شعر و داستان کودک و نوجوان را به پایان رسانده است.

شناسه خبر 19678