شناسه خبر:19767
1399/1/28 10:06:18

سپهرغرب، گروه خبر: سال گذشته با هدف تثبیت مالکیت دولت و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 338 هزار هکتار از اراضی استان کردستان، دارای کاداستر یعنی نقشه رقومی با مختصات دقیق هندسی استاندارد شد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان روز چهارشنبه اظهار کرد: این مساحت از نقشه‌های پلاک‌های ثبتی روستاها حوزه استحفاظی استان در اجرای پروژه کاداستر اراضی ملی اصلاح هندسی و دقیق شده است.

علی‌اکبر محمدپناه افزود: کاداستر منابع طبیعی عبارت است از نقشه‌های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد، که بر اساس تشخیص سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه‌شده و باید در محدوده‌های ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به‌همراه نوع پوشش گیاهی در محدوده منابع ملی سند صادر شود،

وی گفت: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال 94، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک‌برگی به‌عنوان اولویت کاری در کنار وظایف اصلی در دستور کار اداره کل قرار گرفته است.

معاون حفاظت و اموراراضی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کردستان یادآور شد: طرح کاداستر اراضی ملی سال گذشته با بهره‌گیری از توان مشاوران و پیمانکاران مجرب در سطح 92 پلاک ثبتی در استان عملیاتی شد که 138 هزار هکتار آن از اراضی ملی و متعلق‌به دولت بوده است.

محمدپناه اضافه کرد: از مهم‌ترین وظایف این اداره کل، تحقق‌بخشیدن به اهداف سازمان جنگل‌ها شامل حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری است که اصلی‌ترین اقدام برای رسیدن به آن شناسایی، تشخیص و اعمال حاکمیت دولت و صدور اسناد اراضی ملی برای عرصه‌های جنگلی و مرتعی و بیشه‌های طبیعی است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: اسناد تک‌برگ کاداستر شده دارای مختصات مکان مبنا بوده و موقعیت اراضی ملی و جداسازی آن از اراضی مستثنیات اشخاص را با حدود معین و مشخص تفکیک می‌کند.

محمدپناه تأکید کرد: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی، توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به‌صورت تک‌برگ و کاداستر شده است و روند اخذ سند ملی با سرعت در حال انجام است.

وی افزود: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال 94، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک‌برگی به‌عنوان اولویت کاری در کنار وظایف اصلی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

محمدپناه یادآور شد: براین اساس اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری براساس آیین نامه‌ها و دستوالعمل‌ها و قوانین مرتبط در پنج محور شناسایی و تشخیص، انتشار آگهی، تعیین تکلیف اراضی اختلافی و قطعیت قانونی، اصلاح و بازنگری و پیگیری صدور و اخذ اسناد مالکیت اقدامات خود را انجام می‌دهد.

شناسه خبر 19767