شناسه خبر:19994
1399/2/2 09:16:33

سپهرغرب، گروه خبر: با توجه به شیوع بیش از پیش ویروس کرونا شهرداری شهرستان ایوان، با جانمایی 55 غرفه در سطح شهر، دست‌فروشان را در این مکان‌ها، به صورت رایگان اسکان داده است.

طی روزهای اخیر جهت پیشگیری و کنترل بیماری کرونا و همچنین کاهش ترافیک شهری، شاهد افتتاح غرفه‌های شهرداری ایوان و واگذاری آن‌ها به دست‌فروشان و میوه‌فروشانی ایوانی بودیم.

واگذاری این غرفه‌ها در حالی انجام می‌شود که بر اساس گفته مسئولان مربوط، اجاره‌بها و پیش‌پرداخت از این افراد گرفته نمی‌شود و پس از بازگشت اوضاع به روال عادی، انعقاد قرارداد انجام خواهد شد.

بی‌شک چنین اقدامی در این شرایط حساس، علاوه‌بر اینکه سبب پیشگیری از بیماری کرونا و همچنین کاهش ترافیک می‌شود، کاهش فشارهای مالی برای افرادی که توان پرداخت اجاره‌بها را در این وضعیت ندارند، در پی دارد. اقدامی که امید است مورد توجه دیگر مسئولان استان و شهرستان‌ها قرار گیرد.

      افتتاح 55 غرفه در شهر ایوان

کامران حسنی شهردار ایوان گفت: 55 غرفه در ایوان به منظور ساماندهی دست‌فروشان سطح شهر با حضور فرماندار، دادستان، پلیس راهور و... افتتاح شد.

وی افزود: غرفه‌های مذکور طی سال‌های گذشته ساخته و تکمیل شده اما مورد استقبال اصناف و دست‌فروشان قرار نگرفت و همین امر سبب شد، این غرفه مدت‌ها بلااستفاده باشند.

شهردار ایوان با بیان اینکه طی روزهای اخیر به منظور ساماندهی و جمع‌آوری دست‌فروشان از سطح شهر، این غرفه‌ها افتتاح و در اختیار افراد قرار گرفته است، افزود: با توجه به شرایط موجود تا اطلاع ثانوی، هیچ اجاره بهایی از این افرادگرفته نمی‌شود.

حسنی با بیان اینکه هم‌اکنون هیچ دست‌فروشی در سطح شهر ایوان فعالیت ندارد، تأکید کرد: هدف از این اقدام سامان‌دهی و نظم‌دهی به شهر ایوان بوده است.

     انتقال دست‌فروشان سطح شهر به غرفه‌های مذکور

سبزی فرماندار شهرستان ایوان نیز در این باره گفت: میوه‌فروشان دوره‌گرد با توجه به عدم رعایت نکات پیشگیری و بهداشتی، می‌توانند سلامت شهروندان را به خطر بیاندازند و با توجه به شیوع کرونا و تجمع مردم در اطراف دست‌فروشان و میوه‌فروشان سطح شهر، جهت جلوگیری از انتشار بیشتر این بیماری، اقدام به جمع‌آوری و انتقال آنان به غرفه‌هایی که از پیش ساخته شده بود، کردیم.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری این دست‌فروشان به کاهش بار ترافیکی نیز کمک می‌کند، افزود: غرفه‌های مذکور 5 سال پیش جهت استقرار دست‌فروشان، میوه‌فروشان و... ساخته و تکمیل شده‌اند.

      رضایت مردم و دست‌فروشان

فرماندار شهرستان ایوان اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود و جهت سهولت دسترسی دست‌فروشان به این غرفه‌ها تا اطلاع ثانوی، پیش‌پرداخت و اجاره از آن‌ها دریافت نمی‌شود.

سبزی با بیان اینکه هم‌اکنون تعدادی از دست‌فروشان در غرفه‌ها مشغول فعالیت هستند، افزود: خوشبختانه این اقدام از سوی مردم و دست‌فروشان و میوه‌فروشان، مطلوب ارزیابی شده است.

با توجه به اینکه طی ماه‌های اخیر شیوع بیماری کرونا در استان ایلام و به‌ویژه شهرستان ایوان، مشکلات بسیاری را برای مردم و بالاخص مشاغل آزاد در پی داشت، اقدام شهرداری ایوان مبنی بر واگذاری غرفه‌ها به دست‌فروشان و میوه فروشان بدون دریافت اجاره‌بها تا اطلاع ثانوی، تأثیر به‌سزایی بر وضعیت اقتصادی برخی افراد خواهد داشت.

اما در شهر ایلام برخی از مستأجران غرفه‌های شهرداری ایلام، از اخذ اجاره‌بها در این شرایط اقتصادی از سوی شهرداری گله‌مندند، این در حالی است که مدتی پیش اعضای شورای شهر ایلام مدعی شدند، با توجه به رکود بازار رایزنی‌هایی با شهرداری ایلام انجام شده و تلاش می‌شود با توجه به شرایط موجود در مورد اخذ اجاره‌بها تا حد توان به مستاجران دکه‌ها و مغازه‌های شهرداری کمک شود، گفته‌اند که شاهد عملی از سوی شهرداری در این باره نبوده‌ایم.

ضروری است دولت، سازمان‌ها، نهادها و... تمهیدات لازم جهت حمایت از مشاغل در معرض آسیب، پیش‌بینی کرده و به نوبه خود در جهت کمک به مردم گام بردارند و با سنگ‌اندازی فشارهای اقتصادی و روانی را بر مردم افزایش ندهند.

شناسه خبر 19994