شناسه خبر:20185
1399/2/5 18:13:55
سپهرغرب خطاب به بهره‌برداری حوزه کشاورزی همدان مطرح کرد:

استقرار زنبورستان‌ها در باغات و مزارع فرصتی برای افزایش محصول

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: استقرار زنبوراستان‌ها در باغات و مزارع منجر به افزایش کمی و کیفی محصولات باغی و ‌زراعی می‌شود.

عسل همواره به‌عنوان غذایی سالم و طبیعی مورد استفاده انسان بوده است. صرف نظر از جنبه غذایی آن، برخی فرآورده‌های زنبورعسل از گسترده‌ترین و پُرمصرف‌ترین داروهای طب سنتی ایران بوده؛ از طرفی تمام هفت فرآورده زنبورعسل شامل عسل، عسلک، گرده گل، ژل رویال، موم، بره‌موم و زهر به‌لحاظ بهداشتی و دارویی دارای اهمیت فراوان‌اند.

حرفه زنبورداری نیز از خصوصیاتی مشابه خود زنبورعسل برخوردار است، زیرا با کمترین امکانات و سرمایه، بهترین شغل و کارآفرینی و باارزش‌ترین محصول تولید می‌شود که با تدبیر مناسب، در این بخش می‌توان افزایش تولید را نیز رقم زد؛ دراین‌بین اداره خوب یک زنبورستان، پیش‌شرطی برای موفقیت در زنبورداری است و می‌تواند آن را تبدیل به کار پُرمنفعتی کند که البته برای تحقق این امر فراهم بودن زیرساخت‌ها یکی از ضرورت‌ها بوده، بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با علیرضا قراگوزلو، سرپرست مدیریت طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی استان همدان درخصوص وضعیت زنبورستان‌های همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سرپرست مدیریت طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در استان طبق سرشماری سال 98 دو هزار و 481 واحد زنبورستان وجود دارد، گفت: در این زنبورستان دو هزار و 538 نفر مشغول به‌کار هستند.

علیرضا قراگوزلو با بیان اینکه در زنبورستان‌ها سه میلیون و 400 کلونی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مقدار عسل تولیدشده در این عرصه نیز بیش از سه میلیون و 400 کیلوگرم است.

وی با اشاره به تولید بیش از 34 کیلو ژل رویال در این زنبورستان‌ها، اذعان کرد: بیش از 90 هزار کیلوگرم گرد گل و چیزی حدود 48 هزار و 740 کیلوگرم موم نیز در این عرصه طی سال گذشته تولید شده است.

قراگوزلو با بیان اینکه زنبورداران همدان دو هزار و 249 کیلو‌گرم نیز بره‌موم تولید کرده‌اند، ابراز کرد: خوشبختانه سال گذشته 15 هزارم کیلوگرم زهر نیز تولید شده است.

سرپرست مدیریت طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه 787 نفر از زنبورداران همدانی زیر پوشش بیمه هستند، گفت: 72 واحد زنبورستان نیز زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار دارند.

قراگوزلو با بیان اینکه برای حل مشکل بیمه زنبوردارن در اواخر سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با صندوق بیمه روستایی و عشایری منعقد کردیم، عنوان کرد: بر این اساس کلیه زنبورداران استان همدان می‌توانند با مبلغ پایه 245 هزار تومان و پرداخت این مبلغ به‌صورت سالیانه، از فضای بیمه بازنشستگی بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر اینکه محدودیت در بحث بیمه زنبورداران وجود ندارد، افزود: آنچه درباره میزان تولیدات زنبورعسل ارائه شد، تنها بخشی از فواید فعالیت در این عرصه است، چراکه طبق مستندات کارشناسی فعالیت زنبورستان‌ها به‌لحاظ ریالی می‌تواند 140 برابر در افزایش کمی و کیفی محصولات باغی و مرتعی مثمر ثمر واقع شود.

سرپرست مدیریت طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه زنبورداری به معنای واقعی جهش تولید را رقم می‌زند، اذعان کرد: بر این اساس ستاد گردافشانی در بخش زنبورداری تشکیل شد.

قراگوزلو با تأکید بر اینکه در ستاد کلیه دستگاه‌های متولی، مدیریت‌های مرتبط با بخش زنبورداری و تشکل‌های زنبورداری جهت هماهنگی امور حضور داشتند، خاطرنشان کرد: طی این جلسه مقرر شد در بدو امر نحوه پراکنش دانه‌های روغنی و زمان گل‌دهی آن‌ها برای استقرار زنبورستان‌ها در استان مشخص شود.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد طبق هماهنگی با تشکل‌های زنبورداری 10 روز پیش از استقرار زنبورستان‌ها در این مناطق، سم‌پاشی منع شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه استقرار زنبورستان‌ها در باغات و مراتع در بهبود کیفیت کمی و کیفی محصول زراعی و باغی تأثیر شگرفی دارد، اذعان کرد: یکنواختی محصولات زراعی به جهت گرده‌افشانی از دیگر مزایایی اجرای این طرح است.

سرپرست مدیریت طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بحث زهرگیری براساس سوددهی بالا به جهت مباحث درمانی از زنبورعسل همچنان از طریق ارائه آموزش به زنبورداران طی سال جاری ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: از زهر هر 10 کندو زنبور، می‌توان قیمت یک بشکه نفت را متصور شد.

قراگوزلو با اشاره به اینکه در بخش تولید بره‌موم نیز برنامه‌ریزی‌های خاصی در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: این محصول در ارتقای سطح سلامت جامعه می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند، به‌عنوان مثال اخیراً در بحث بیماری کرونا یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت بره‌موم‌های تولیدشده در استان اقدام به تولید انبوه دارویی در عرصه افزایش سیستم ایمنی بدن کرد، به‌طوری که از طرف بسیاری پزشکان این دارو برای افزایش ایمنی بدن تجویز شد.

وی با بیان اینکه در عرصه تولید ژل رویال کلاس‌های آموزشی برای زنبورداران برگزار خواهیم کرد چراکه این محصول علاوه‌بر کاربرد در لوازم آرایشی و بهداشتی در افزایش و ارتقای رشد استخوانی نیز مؤثر است، بیان کرد: وجود مزارع گسترده گشنیز و رازیانه در شهرستان‌های نهاوند و رزن فرصت مناسبی برای بهره‌مندی ظرفیت استقرار زنبورستان‌ها در این‌گونه مناطق، افزایش لقاح زنبورها، تعداد کلونی‌ها و درعین‌حال یکنواختی و ارتقای کمی و کیفی محصولات زارعی در این بخش است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه جلسه ستاد گرده‌افشانی بیشتر برای هماهنگی برگزار شد، گفت: متأسفانه باور غلطی بین مرتع‌داران و باغ‌داران وجود دارد که فکر می‌کنند حضور زنبور منجر به کاهش محصول خواهد شد، حال آنکه طبق مستندات علمی حضور زنبور در مزارع، باغات و مراتع، منجر به افزایش تولید محصول می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در جلسه ضمن هماهنگی که با اداره کل منابع طبیعی انجام پذیرفت مرتع‌داران می‌توانند وارد عرصه زنبورداری شوند، اذعان کرد: درخصوص حل مشکلاتی همچون کمبود شکر که طی سال گذشته در مقطعی مشکلاتی را برای زنبورداران ایجاد کرد نیز هماهنگی‌هایی انجام شد که طی آن در اواخر سال گذشته با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت مقدار قابل توجهی شکر در اختیار اتحادیه و تشکل‌های زنبورداری استان قرار گرفت و خوشبختانه در این بخش مشکلی وجود ندارد.

سرپرست مدیریت طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه تقویت تشکل‌های زنبورداری جزء اولویت‌های کاری ماست، تأکید کرد: ایجاد صنایع بسته‌بندی عسل و استقرار یک فروشگاه مختص فروش عسل و فرآورده‌های آن را طی سال جاری به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم.

وی در خاتمه با تقدیر از مدیریت بانک مهر ایران در ارائه تسهیلات بدون سپرده به مبلغ 20 میلیون تومان به زنبورداران استان همدان، گفت: از 15 اردیبهشت‌ماه نیز توزیع تخم نوغان در استان به‌منظور افزایش تولید کرم ابریشم آغاز می‌شود، به‌طوری که 500 جعبه تخم نوغان یارانه‌دار که از وزارتخانه دریافت شده، بین نوغان‌داران توزیع می‌شود.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، متناسب با ظرفیت موجود باغات و مزارع، زنبورداری می‌تواند به یکی از شاخص‌های اقتصادی استان برای رسیدن به رونق تولید و در پی آن جهش در این عرصه بدل شود. چراکه طبق گزارش‌های ارائه‌شده در این مبحث، استان همدان با دارا بودن مزارع گسترده و باغات، می‌تواند میزبان خوبی برای رونق فعالیت زنبورداران همدانی باشد و از این فرصت برای رسیدن به نتیجه مطلوب یعنی توسعه بخش کشاورزی استفاده کند؛ بنابراین امید می‌رود باغ‌داران و کشاورزان نیز با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، همراهی مناسبی را با فعالان این عرصه داشته باشند.

شناسه خبر 20185