شناسه خبر:20666
1399/2/12 11:47:39

سپهرغرب، گروه اقتصاد:  بخش بزرگی از جمعیت شاغل کشور را کارگران تشکیل می‌دهند که نقش عمده ای در ایجاد، رونق و جهش تولید دارند اما به علل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی احساس بهره مندی از جایگاه و منزلت شایسته در جامعه ایرانی را ندارند.

11 اردیبهشت ماه همزمان با سراسر دنیا، در ایران نیز روز جهانی کار و کارگر نامیده شده که بهانه ای است برای واکاوی این مساله که چرا کارگر در ذهن و ضمیر جامعه ایرانی جایگاه و منزلت شایسته ای ندارد.

 تاثیر حفظ منزلت کارگران در بخش تولید

دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی به عنوان یکی از تشکلهای مرتبط با حوزه کارگران با تاکید بر ضرورت حفظ منزلت و جایگاه کارگران گفت: تولید، صنعت و به نوعی توسعه بدون وجود نیروی انسانی کارآمد مانند یک کودک ناقص الخلقه است.

رضا گلستانی افزود: این کودک ناقص الخلقه نه تنها نمی تواند باری از دوش دیگران بردارد، بلکه خود باری بر دوش دیگران است پس در واقع نیروی انسانی، موتور محرک تولید در هر کشوری به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: کار در دین اسلام و فرهنگ ایرانی یک ارزش به حساب می‌آید و کارگر نیز به عنوان رزمنده فی سبیل الله نامیده می‌شود.

دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی گفت: کارگران بیشترین جمعیت آماری کشور و قشر پویای آن را تشکیل می‌دهند و با ظرفیت بالایی که در اختیار دارند در همه امور از نفوذ بالایی برخوردارند.

گلستانی تاکید کرد: نخستین وظیفه ما در جامعه ای که توسعه آن بسته به نیروی کارگری است حفظ منزلت اجتماعی و احترام به جایگاه آنان است و در صورت بی توجهی به این مساله، زمینه‌های افت بهره وری در کشور فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسته به رونق تولید و تحقق رونق تولید وابسته به حفظ منزلت کارگران است و در صورتی که بخواهیم تولید کشورمان رونق یابد باید منزلت کارگران در جامعه حفظ شود.

دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی گفت: یکی از اصلی ترین راههای حفظ منزلت کارگران ایجاد امنیت شغلی برای آنهاست و داشتن امنیت شغلی کارگران نیازمند افزایش فرصتهای شغلی در جامعه است.

گلستانی افزود: حفظ منزلت اجتماعی کارگران ارتباط مستقیمی نیز با توسعه تولید در کشور دارد بدین معنا که در جامعه ای که تولید و ثروت داشته باشد می‌توان منزلت و جایگاه کارگران را حفظ کرد در یک اقتصاد رانتی، نه تولید توسعه می‌یابد و نه منزلت کارگران حفظ می‌شود.

 عدم اجرای قانون کار، دلیل اصلی فقدان حفظ منزلت کارگران

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی گفت: برای حفظ منزلت کارگران در ابتدا لازم است کارگران توانمندیها و جایگاه خود را در جامعه باور کنند و پیگیر مطالبات خود از مجرای قانونی باشند.

سید حسین رسولی افزود: 56.6 درصد از جمعیت کشور زیر پوشش تامین اجتماعی هستند که 70 درصد از این جمعیت را کارگران تشکیل می‌دهند لذا این جمعیت باید در تصمیم سازی‌ها نقش داشته باشند.

وی اضافه کرد: کارگران که جمعیت زیادی از شاغلان کشور را تشکیل می‌دهند هیچ نماینده ای در سطوح تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور ندارند و هیچ یک از مسئولانی که در سطح کلان برای جامعه کارگران تصمیم می‌گیرند خود، کارگر نبوده اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی گفت: رفع مشکلات جامعه کارگری و حفظ منزلت اجتماعی آنان زمانی محقق می‌شود که مسئولان تصمیم گیرنده درباره آنان از بدنه جامعه کارگری رشد کرده باشند و کارگر بوده باشند.

وی افزود: هر چند نمایندگان کارگران در مراجع تصمیم گیری برای جامعه کارگری حضوری حداقلی دارند اما تشکلهای کارگری تاکنون به خوبی فعالیت و با تلاشهای خود برخی از مطالبات این جامعه را محقق کرده اند.

وی یکی از مهمترین مشکلات جامعه کارگری را قراردادهای موقت و اجرایی نشدن قانون کار برشمرد و ادامه داد: قانون کار به درستی اجرا نمی شود لذا 98 درصد کارگران کشور با کارفرمایان قرارداد موقت منعقد کرده اند و این موضوع یکی از دلایل فقدان رعایت منزلت کارگران در جامعه است.

 کارگر، ماشین نیست

دبیرکل کانون انجمنهای صنفی کارگران نیز گفت: سالها قبل نگاه جامعه به قشر کارگر چندان مناسب نبود اما با افزایش سطح سواد جامعه نگاه مردم نیز نسبت به جامعه کارگری تغییر کرد و جایگاه این قشر و نقش آن در توسعه کشور ارتقا یافت.

هادی ابوی افزود: انتظار می‌رود مردم و جامعه بپذیرند که کارگران بخش مهمی از جامعه هستند که فقط شامل کارگران ساختمانی نمی شوند، بلکه هر فردی که کار تولیدی با دستمزد مشخص انجام می‌دهد به نوعی کارگر است.

وی اضافه کرد: کارگران بازوان اقتصادی کشور هستند و تنها قشری که از تولید خود مصرف می‌کند، کارگران هستند و در صورتی که کارگران، تولید با کیفیتی نداشته باشند سلامت همه جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

دبیرکل کانون انجمنهای صنفی کارگران گفت: هم اینک به رغم سهم قابل توجه کارگران در اقتصاد و سلامت جامعه، حقوق آنان زیر خط فقر است لذا حفظ کرامت کارگران نیازمند بازنگری مسئولان در حقوق و دستمزد آنان است.

ابوی افزود: کارگر، ماشین نیست و مسئولان و کارفرمایان نباید به چشم ماشین یا دستگاه به آنان نگاه کنند و همان طور که کارفرما میلیاردها تومان برای خرید بهترین دستگاهها و تولید سرمایه گذاری می‌کند لازم است که برای حفظ کرامت انسانی کارگران که کیفیت تولید بسته به کار آنهاست هم سرمایه گذاری کند.

 کمتر از 60 درصد قانون کار اجرا می‌شود

دبیرکل کانون انجمنهای صنفی کارگران گفت: قانون کار کشور ما یکی از مترقی ترین قوانین دنیاست اما در کشور ما کمتر از 60 درصد این قانون اجرا می‌شود و مسئولان در اجرای این قانون به صورت جزیره ای عمل می‌کنند در صورتی که اگر این قانون به طور کامل اجرا شود منزلت و جایگاه کارگران به طور کامل در کشور حفظ می‌شود.

ابوی افزود: براساس تبصره سه ماده هشت قانون کار باید قرارداد کارفرما با کارگر در چهار نسخه نوشته شود و یک نسخه به اداره کل کار در هر استان ارسال شود تا کار کارگر برای کارفرما تضمین قانونی گردد.

وی ادامه داد: متاسفانه هیچ نسخه ای از قرارداد بین کارگر و کارفرما به ادارات کار ارسال نمی شود لذا قرارداد کارگر به راحتی از جانب کارفرما فسخ می‌گردد در صورتی که اگر ماده 10 قانون کار در بحث قراردادها اجرا شود هیچ گاه قرارداد موقت با کارگران منعقد نمی شود.

دبیرکل کانون انجمنهای صنفی کارگران گفت: این که قرارداد با کارگران با حداقل دستمزد منعقد شود خلاف قانون است چون براساس ماده 41 قانون کار، حقوق کارگر باید براساس نرخ تورم و آمار بانک مرکزی به اضافه وضعیت معیشتی در کل کشور بازنگری و تعیین شود و در صورتی که این قانون اجرا شود، حقوق کارگران زیر خط فقر نخواهد بود و مشکل معیشتی آنان برطرف و منزلت آنان حفظ می‌شود.

 حفظ منزلت کارگران را نباید تنها در معیشت آنها خلاصه کرد

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: منزلت کارگر و ارزش وی در معیشت خلاصه نمی شود لذا برای حفظ منزلت و شان کارگر باید علاوه بر حقوق مادی او امنیت شغلی برایش پدید آید و ارزش کارش شناخته شود.

محمد امین بابایی افزود: عامل مهم ارتقای امنیت شغلی و معیشت کارگران توانمند شدن خود کارگران است. کارگر بامهارت، خلاق و نوآور، نیاز همیشگی کسب و کارها است و تا جایی که به خود کارگر مربوط می‌شود کسب این موارد، معیشت کارگران را هم ارتقاء می‌دهد.

وی اظهار داشت: وقتی خود کارگر، یک کارآفرین در مجموعه کاری خود باشد عامل ارتقای کیفیت و ارزش خروجی مجموعه می‌شود و جایگاهی با ارزش برای کارفرما و کل جامعه دارد.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: برای تحقق این مولفه‌ها دولت باید قوانین و مقررات را به سمتی سوق دهد که در عین حفظ حقوق کارگر، به نحوی انعطاف داشته باشد که سرمایه گذار و کارآفرین هم نگران از استخدام کارگر نباشند که این خود عاملی برای عدم امنیت شغلی کارگر خواهد بود.

بابایی در پایان سخنان افزود: در بعد کلان تر ایفای نقش موثر دولت در بهبود فضای کسب و کار عامل مهم تولید و حفظ و پایداری کسب و کارهاست و در سایه پایداری و موفقیت کسب و کارها معیشت و امنیت شغلی کارگران هم پایدارتر و مطمئن تر خواهد بود.

شناسه خبر 20666