شناسه خبر:20861
1399/2/15 09:30:14
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد

سن‌زدايي 85 هزار هكتار از مزارع استان همدان

سپهرغرب، گروه خبر - مجید یوسفی: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نزدیک به هشتاد و پنج هزارهکتار از مزارع استان را در مرحله سن مولد سن‌زدایی کرده‌ایم و در صورتی‌که کشاورزان تاکنون عمل سن‌زدایی را انجام نداده‌اند باید خردادماه عملیات مبارزه با پوره سن را انجام دهند.

شهرام پیشه‌ور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره بیماری زنگ زرد غلات هشدار داد و گفت: با توجه به افزایش 30 درصدی بارش‌های امسال نسبت به بلند مدت و علیرغم اینکه بخش وسیعی از مزارع گندم و جوی استان به صورت دیمی بوده و بارندگی‌های مناسب مورد نیاز موجب خوشحالی کشاورزان شده، اما سال نگران‌کننده‌ای برای حفظ نباتات استان است.

وي اظهار کرد:نگرانی‌های حوزه نباتات به این دلیل است که بارندگی‌های بیشتر باعث افزایش رطوبت هوا خواهد شد و عوامل قارچی و باکتریایی بر اثر همین شرایط رطوبتی و خنکی هوا می‌تواند رشد کند.

وی با اشاره به اینکه بیماری زنگ زرد که یکی از خطرناکترین بیماریهای غلات در ایران است گفت: این بیماری سنبله‌های گندم را از بین می‌برد که با شهرستان‌های استان مکاتباتی صورت گرفته است و اخطارهای لازم ابلاغ و سموم مناسب برای استفاده کشاورزان تجویز شده است

وی در ادامه به شبکه‌های مراقبت، رصد و پایش در مزارع گندم و جو اشاره کرد و افزود: حتما کشاورزان مشاهده در صورت کوچکترین علائم بیماری زنگ زرد با استفاده از سمپاش مناسب اقدام به سمپاشی کنند تا از گسترش بیماری جلوگیری به عمل آید.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان چهار عامل را زمینه مناسبی برای رشد بیماری زنگ‌زرد اعلام کرد و گفت: بارندگی‌های مستمر، خنکی و ابرناک بودن هوا که سبب می‌شود شبنم بر روی برگ‌ها باقی بماند شرایط مناسبی برای رشد و گسترش این بیماری است.

وی درباره مبارزه با علف‌های هرز در مزارع استان افزود:تاکنون بیش از 100هزار هکتار از زمین‌های مزارع گندم و جو تحت پوشش مبارزه با آفات قرار گرفت و کشاورزان حتما باید با مدیریت زمان سمپاشی بهترین کاربرد را داشته باشند و هیچگاه هنگام بارندگی و یا گرم بودن هوا عملیات سمپاشی را انجام ندهند.

پیشه‌ور گفت: مهمترین آفاتی که در مزارع گندم و جوی استان وجود دارد آفت سن غلات است که استان همدان باتوجه به دارا بودن بیش از پانصد هزار هکتار گندم و جوی زیر کشت دیمی و آبی و به دلیل شرایط اقلیمی استان، خواستگاه سن غلات در کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مبارزه با این نوع آفت شروع شده افزود: نزدیک به هشتاد و پنج هزارهکتار از زمین‌های استان را در مرحله سن مولد سن‌زدایی کرده‌ایم و در صورتی‌که کشاورزان تاکنون عمل سن‌زدایی را انجام نداده‌اند باید خردادماه عملیات مبارزه با پوره سن را انجام دهند.

      بیش از شصت درصد مزارع سن‌زدایی شده‌اند

وی با توجه به ممنوع شدن سمپاشی هوایی گفت: مبارزه با آفت برعهده کشاورزان گذاشته شده و سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت برعهده دولت است.

پیشه‌ور با اشاره به اینکه استان همدان با داشتن یازده هزار و پانصد دستگاه ادوات سمپاشی بزرگترین ناوگان ادوات کشور را دارد گفت: بیشترین تعداد سمپاش در استان همدان وجود دارد که بخش عمده آن‌ها سمپاش پشت تراکتوری محسوب می‌شوند و نزدیک به پانصد دستگاه سمپاش توربولاینر زراعی داریم که بیشتر در مزارع دیمی به کار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان امسال برای نخستین بار چهار پروژه پیش‌آگاهی نوین در حال اجراست گفت: این پروژه‌ها برای چهار محصول مختلف با چهار نوع آفت و در چهار شهرستان مختلف اجرا می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پروژه پیش‌آگاهی نوین را در یک برای مقابله با آفت کرم خراط در شهرستان تویسرکان که بیشترین درختان گردو را دارد اجرا می‌کنیم در بخش دیگر برای مقابله با آفت کرم سیب در شهرستان نهاوند و در بخش سوم در جهت حذف آفت سنک بذرخوار کلزا که آفت جدیدی است که استان همدان با توجه به همسایگی با استان کرمانشاه و گرمسیری بودن اسدآباد در این استان در نظر گرفته شده و آفت چهارم نیز کرم خوشه‌خوار انگور است که در شهرستان ملایر در حال مبارزه با آن هستیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان درباره فعالیت‌های نوینی که این سازمان انجام داده است افزود: ما در روش نوین از داده‌های هواشناسی استفاده می‌کنیم و به همین منظور برای همه شهرستان‌ها ایستگاه هواشناسی خاصی را تحت عنوان دیتالاگر دایر کردیم.

پیشه‌ور در ادامه افزود: این ایستگاه‌ها در تمام شهرستان‌ها نصب شده‌اند اما امسال در چهار شهرستان هدف مورد بررسی قرار می‌گیرد که با بخش خصوصی و کلینیک‌های گیاه پزشکی قرارداد بسته شده است و در هرکدام از این پروژه‌ها یک کلینیک مشغول رصد و فعالیت است و با توجه به شرایط هوایی ظهور آفت را بررسی و ثبت سامانه می‌گردد که بهترین زمان برای مبارزه با آفت نسل اول تا سوم را اعلام می‌کند.

وی بیان کرد: یکی از قابلیت‌های این سیستم این است که شماره تماس کشاورزان در آن ثبت شده وسیستم به صورت خودکار به کشاورزان پیام مبارزه با انواع آفت را اطلاع‌رسانی می‌کند.

پیشه‌ور در ادامه با اشاره به یکی دیگر از قابلیت‌های سیستم دیتالاگر افزود: این سیستم می‌تواند سرمازدگی و یخبندان را پیش‌بینی کند که این امر برای پیشگیری از خسارت به کمک کشاورزان خواهد آمد.

وی با بیان اینکه مبارزه با کرم خراط با روش‌های نوین از دو سال پیش در تویسرکان شروع شده و جایگزین استفاده سموم شیمیایی است گفت: این روش با استفاده از ابزار بیولوژیکی انجام می‌گیرد البته به‌کارگیری این روش در محصولاتی مانند گوجه فرنگی نتایج خوبی به همراه داشته است و سال گذشته نزدیک به چهارهزار و پانصد هزار هکتار با این روش آفت‌زدایی شده بود و هم‌اکنون در گلخانه‌ها نیز انجام می‌گیرد.

پیشه‌ور در پایان با توجه به فصل آفت نیز توصیه‌هایی به کشاورزان و باغداران داشت و افزود:به دلیل اینکه در فصل بارندگی قرار داریم باید فاصله سمپاشی بین چهار تا هشت ساعت قبل از بارندگی باشد به هیچ عنوان در روزهایی که باد شدید در حال وزیدن است سمپاشی انجام نشود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: حتی در ماه‌های بعد که دمای هوا گرم می‌شود اواسط ظهر سمپاشی نکنند که اثرگذار نخواهد بود و زمان مناسب برای سمپاشی از اول صبح تا ساعت یازده و بعدازظهر هم هنگام غروب آفتاب است تا زنبورهای عسل که به کندوها برمی‌گردند حفاظت شوند.

شناسه خبر 20861