شناسه خبر:21381
1399/2/23 00:20:06

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: فشارها برای تغییر کاربری اراضی و ساخت‌وساز زیاد است، بنابراین باید برای حفظ سرانه فضای سبز موجود تلاش کرد.

محمودرضا عراقی روز گذشته در نشست اعضای کارگروه مقابله با آلودگی هوا اظهار کرد: نباید برای افزایش سرانه فضای سبز به خارج از محدوده شهری اکتفا کرده و فضای سبز داخل محدوده شهری را تبدیل به آپارتمان کنیم.

وی با تأکید بر اینکه فضای سبز را نباید دست‌کاری کرد و کاهش داد، اضافه کرد: حفظ وضع موجود سرانه فضای سبز در داخل محدوده شهری همدان کار بزرگی بوده، هرچند گسترش فضای سبز در دستور کار دولت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان ادامه داد: در طرح تفصیلی برای سرانه فضای سبز در داخل شهرها و بیرون از محدوده شهر تفاوت قائل شده و باید برای حفظ و تقویت فضای شهر درون محدوده به‌علت نزدیکی به جامعه شهری، تلاش کرد.

عراقی اظهار کرد: حفظ فضای سبز موجود و باغ‌ها باید با جدیت دنبال شود، چراکه با وجود پیش‌بینی توسعه فضای سبز در طرح تفصیلی، این کار با توجه به محدودیت‌های پیش رو بسیار دشوار است.

وی یادآوری کرد: همدان در سال گذشته جزء استان‌های آلوده ازنظر هوا قرار گرفت و این امر منجر به تشکیل جلسه‌های متعدد و گرفتن تصمیم‌های علمی و کاربردی برای برون‌رفت از این وضعیت شد.

معاون استاندار همدان با بیان اینکه آلودگی هوا در سال جاری قابل پیش‌بینی نیست، گفت: با این وجود مجموعه دستگاه‌های مسئول و عضو در کارگروه مقابله با آلودگی هوا آماده‌تر از سال گذشته برای مواجهه با این پدیده هستند.

عراقی بیان کرد: استفاده از نفت و گاز یورو چهار برای ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری کار بزرگی جهت کاهش آلودگی هوا بود که با همکاری شهرداری همدان و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان، این مصوبه دنبال و نهایی شد.

وی گفت: انتقال ایستگاه پایش وضعیت کیفی هوا از میدان پروانه‌ها به داخل بیمارستان بعث شهر همدان کار خوبی بود، چراکه در مکان قبلی به‌علت جانمایی ناصحیح آمارهای غیر منطقی و نادرست ارائه می‌کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان ادامه داد: با مستقر شدن این ایستگاه در محوطه بیمارستان بعثت می‌توان با اطمینان و با استناد به آمارهای شفاف و دقیق در زمان بروز آلودگی تصمیم منطقی و درست گرفت.

عراقی وضعیت بارندگی‌های استان را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: دهه هشتاد به‌علت کاهش نزولات جوی همدان از کمبود آب رنج می‌برد و سد اکباتان کمترین میزان آب را داشت، اما هم‌اینک بیشتر سدها سرریز شده است.

وی تأکید کرد: با وجود افزایش بارندگی‌ها در دو سال گذشته، اما همچنان ذخایر استراتژیک و مورد نیاز استان تأمین نشده و مردم باید نسبت به رعایت الگوی مصرف توجه جدی داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست همدان نیز گفت: خودروها به‌ویژه خودروهای فرسوده عامل جدی و مهم آلودگی هوا در این استان هستند.

محسن جعفری‌نژاد بسطامی اظهار کرد: بالا بودن تعداد خودروهای فرسوده در استان و فراهم نبودن شرایط تولید خودروهایی با شرایط یورو چهار و پنج در کشور زمینه تشدید آلودگی شده است.

وی تأکید کرد: خارج کردن خودروها از چرخه حمل‌ونقل و جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده برای پیشگیری از ایجاد آلودگی باید در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست همدان گفت: استفاده ناوگان اتوبوس‌رانی از نفت و گاز یورو چهار از مصوبه‌های جلسه قبل بود که طبق گزارش شهرداری و شرکت توزیع سوخت، شهرداری جایگاه سوخت را به‌طور کامل آماده کرده و 6 نازل در این جایگاه پیش‌بینی شده و تنها قرارداد باید با شرکت سوخت منعقد شود.

جعفری‌نژاد بسطامی با بیان اینکه به‌تازگی انتقال ایستگاه پایش کیفی هوای همدان به محل جدید در بیمارستان بعثت صورت گرفته است، ادامه داد: این ایستگاه در محل جدید نیازمند خط تلفن، اینترنت و برق است که این زمینه‌ها مهیا شده، با این وجود نیازمند تأمین برق پایدار هستیم.

وی افزود: این ایستگاه به محل جامع‌تری منتقل شده و به‌راحتی و شفاف می‌توان آلودگی را رصد و درصورت نیاز برای تعطیلی مدارس تصمیم‌گیری کرد.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان گفت: به‌زودی در تمامی جایگاه‌های سوخت این استان بنزین یورو چهار عرضه می‌شود.

امین روستایی بیان کرد: عرضه بنزین یورو چهار مستلزم یک‌سری زیرساخت‌های آی.تی و سخت‌افزاری است که هم‌اینک در انبار سوخت نوشیجان ملایر و ایثارگران همدان این زیرساخت‌ها درحال تکمیل شدن است.

وی با بیان اینکه همدان هم‌اینک تأمین‌کننده نفت و گاز یورو چهار غرب کشور است، یادآوری کرد: این استان بیش از جایگاه‌های مصوب‌شده در هیئت دولت نفت و گاز یورو چهار در استان عرضه می‌کند؛ به‌ویژه در جایگاه‌هایی که در رینگ شهری هستند، برای پیشگیری از آلودگی سوخت مورد نیاز خودروها تأمین می‌شود.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان بیان کرد: گازوئیل هم‌اینک با گوگرد زیر 50 پی.پی.ام توزیع می‌شود که یک فرآورده استاندارد برای حفظ محیط‌زیست به‌شمار می‌رود.

روستایی بیان کرد: به دنبال بروز ویروس کرونا و کاهش مصرف سوخت مشکلاتی برای این حوزره پیش آمد که این شرکت اقدام به ذخیره‌سازی 160 میلیون لیتر سوخت و فعال کردن انبار دوم شهرستان ملایر کرد.

وی ادامه داد: به دنبال شیوع ویروس کرونا میزان مصرف سوخت از روزانه 100 میلیون لیتر به کمتر از 30 میلیون لیتر رسید و حتی در روز طبیعت امسال میزان مصرف سوخت در همدان 300 هزار لیتر ثبت شد.

مدیرکل هواشناسی همدان نیز گفت: آلودگی‌های کنونی هوای این استان به‌علت بروز بادهای شدید رخ داده و این آلودگی ناشی از ریزگرد نیست.

سعید باقری افزود: وضعیت جوی همدان و بارندگی‌ها تا یک ماه آینده عادی می‌شود و میانگین بارش‌ها در استان تا روز گذشته به 438 میلی‌متر رسیده است.

وی اضافه کرد: میزان بارش‌ها نسبت به بلندمدت 37 درصد افزایش داشته است، اما نسبت به سال گذشته 20 درصد منفی بوده؛ همچنین بیشترین میزان بارندگی با 545 میلی‌متر مربوط به نهاوند و کمترین میزان با 390 میلی‌متر مربوط به شهرستان بهار است.

معاون خدمات شهری شهردار همدان نیز گفت: دو میلیارد تومان برای ساخت دو ایستگاه پایش وضعیت کیفی هوا مقرر شده که به شهرداری پرداخت شود که تاکنون این رقم تخصیص نیافته، اما قول شهرداری برای راه‌اندازی این ایستگاه‌ها پابرجا بوده و در این راستا اواخر سال گذشته موافقت‌نامه‌ای مبادله شد.

وحید علی‌ضمیر افزود: طبق ماده 22 قانون هوای پاک سرانه فضای سبز شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت باید بیش از 15 متر باشد که به استناد این قانون، واگذاری اراضی کنار دست سد اکباتان صورت گرفت.

وی اضافه کرد: درصورت تکمیل این طرح 236 هکتار به میزان فضای سبز شهر همدان افزوده شده و سرانه فضای سبز از 11 متر کنونی، به بیش از 16 متر می‌رسد.

معاون خدمات شهری شهردار همدان اظهار کرد: در راستای سامان‌دهی فضاها و پارک‌های موجود در سطح شهر همدان 16 پارک به مساحت 17 هکتار در دو سال گذشته تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

وی افزایش کاشت درخت و درختچه، گونه‌های کم‌آب‌بر، افزایش مشارکت مردم در کاشت و توسعه فضای سبز و احداث پارک‌های محله‌ای، منطقه‌ای و موضوعی را از دیگر اقدام‌های صورت‌گرفته توسط شهرداری برشمرد.

علی‌ضمیر اضافه کرد: توسعه آبیاری تحت فشار از 60 درصد به 75 درصد تا پایان سال جاری در دستور کار است، چراکه این امر میزان خطر ناشی از تردد تانکرهای حامل آب در سطح شهر و رعایت الگوی مصرف آب را به دنبال دارد.

شناسه خبر 21381