شناسه خبر:21593
1399/2/25 05:22:08

  سپهرغرب، گروه ایران و جهان: اشرف غنی در واکنش به حملات روز دوشنبه کابل و ننگرهار به نیروهای امنیتی افغانستان دستور داد تا از حالت دفاعی به تهاجمی تغ ییر وضعیت دهند.

غنی روز سه‌شنبه، 23 اردیبهشت در بیانیه‌ای گفت که طالبان خلاف خواسته‌های مکرر مردم و حکومت افغانستان و جامعه‌ جهانی مبنی بر آتش‌بس و کاهش خشونت، حملات‌شان را شدیدتر کرده و به جنگ و «افغان‌کشی» ادامه داده است.

وی ‌همچنین با اشاره به حملات امروز در ولایت‌های کابل و ننگرهار گفت که افغانستان بار دیگر شاهد حملات «تروریستی» گروه‌های طالبان و داعش بوده است. غنی گفت که در نتیجه‌ این حملات غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان و نظامیان کشته و زخمی شده‌اند.

وی تأکید کرد که به‌منظور جلوگیری و دفع حملات تروریستی بر مردم، نیروهای دولتی و تأسیسات عمومی، نیروهای دولتی باید از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تغییر موضع دهند.

وی‌به این نیروها دستور داد که حملاتشان را بر گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی از سر گیرند.

غنی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود از طالبان خواست که از «کشتن افغان‌ها به دستور بیگانگان» دست بردارند و برای مبارزه با ویروس کرونا و استقرار صلح دایمی آتش‌بس کنند.

در دو حمله‌ای که امروز به بیمارستانی در کابل و یک مراسم تشییع جنازه در ولایت ننگرهار صورت گرفت، دست‌کم 40 نفر کشته و 84 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. اکثر کشته‌شدگان غیرنظامی هستند.

تاکنون مسئولیت این دو حمله را شخص و یا گروهی بر عهده نگرفته است.

این تصمیم در حالی از سوی دولت افغانستان اتخاذ شد که طی هفته‌های اخیر ‌و علی‌رغم آغاز ماه مبارک رمضان و درخواست مقامات افغانستان و نهادهای بین‌المللی از طالبان برای کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس، اما طالبان حملات خود را تشدید کرده‌اند.

شناسه خبر 21593