شناسه خبر:21653
1399/2/27 00:07:20
سپهرغرب در پی گفت‌وگو با یک شرکت دانش‌بنیان ایلامی مطرح کرد:

چرخ گروه ماشین‌های هوشمند زانا، برروی ریل تولید

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: با نگاهی به فعالیت شرکت دانش‌بنیان گروه ماشین‌های هوشمند زانا، می‌توان گفت: فعالیت این شرکت برروی ریل تولید، قرار گرفته است.

عدم تکمیل چرخه ساختاری صنعت و دانشگاه، یکی از موانع توسعه علمی و اقتصادی کشورها محسوب می‌شود. این امر موجب پیدایش شرکت‌های دانش‌بنیان در بستر شهرک‌ها و پارک‌های علم‌وفناوری از دهه 1950 ابتدا آمریکا و پس از آن، در دیگر کشورهای جهان شد که در ابعاد مختلف و با طیف وسیعی از شرح وظایف، به‌عنوان حلقه‌ای از زنجیره اقتصادی مبتنی‌بر فناوری توسعه یافتند.

به‌دیگر سخن؛ در فضای اقتصاد اطلاعاتی یا اقتصاد دانش‌بنیان، یکی از بازیگران اصلی بنگاه‌های دانش‌بنیان هستند که به‌عنوان واحدهای ساختاری اقتصاد، نقش اساسی و کلیدی دارند. این بنگاه‌ها در تمامی حوزه‌های اقتصادی نقش‌هایی بسیار متنوع و متکثر داشته و محصولات آن‌ها، خروجی قابل سنجش و شاخص کارآیی و موفقیت در این فضا است. گذار این بنگاه‌ها و واحدهای دانش‌بنیان، از وضعیت پیشاصنعتی و صنعتی به وضعیت فناورانه و اطلاعاتی یا دانش‌بنیان، لازمه اصلی حرکت اقتصادی، به سوی اقتصاد دانش‌بنیان است.

حال آنکه یکی از مهم‌ترین محورهایی که در سیاست‌های ابلاغی جهش تولید به آن توجه خاصی شده است، پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان است.

در همین راستا رهبر معظم انقلاب ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه را به‌عنوان یکی از اهداف اقتصاد کشور، در بستر اقتصاد مقاومتی اعلام کردند.

حال آنکه یکی از اموری که قادر است، کشور را به‌میزان مطلوبی به تولید دانش‌بنیان رهنمون کند، به نظر می‌رسد، درک ضرورت تولید دانش‌بنیان در جامعه باشد. این مهم، از سوی امین رستم‌نیا مدیر گروه ماشین‌های هوشمند زانا در استان ایلام، به منصه ظهور درآمده است. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم، تا در خصوص فعالیت این شرکت گفت‌وگویی را با وی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر گروه ماشین‌های هوشمند زانا با بیان اینکه فارغ‌التحصیل رشته مهندسی شیمی، با 35سال سن، حدود 14 سال است که در زمینه‌های مختلف رباتیک، مکانیک و ساخت ماشین‌آلات صنعتی فعالیت دارد، گفت: در حال حاضر مدیر گروه ماشین‌های هوشمند زانا در ایلام هستم که تمام تلاش خود را انجام می‌دهم تا بتوانم سهمی مناسب در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان، داشته باشم.

وی در توضیح گروه ماشین‌های هوشمند زانا گفت: این شرکت در حال حاضر تولیدکننده انواع ماشین‌آلات سی‌إن‌سی و رباتیک است که از عمده تولیدات در حال حاضر، می‌توان به انواع دستگاه‌های برش و حکاکی لیزر اشاره کرد.

رستم نیا در توضیح چگونگی عملکرد چاپگرهای سه‌بعدی افزود: چاپگرهای سه‌بعدی، ماشین‌های هستند که توانایی ساخت قطعات طراحی شده در نرم‌افزارهای سه‌بعدی همانند اتوکد، کتیا، سالیدورک و غیره را دارند. به‌عنوان مثال؛ اگر یک تولیدکننده نیاز به ساخت یک قطعه صنعتی داشته باشد، ابتدا ضمن طراحی مفهومی آن و سپس طراحی سه‌بعدی آن در رایانه، با وصل کردن این ماشین به رایانه، امکان ساخت آسان آن قطعه را برای خود فراهم می‌کند.

این مبتکر ایلامی، در خصوص کار با این چاپگرها بیان کرد: شیوه کار چاپگرهای سه‌بعدی تولید شده در گروه ماشین‌های هوشمند زانا، بهره‌گیری از تکنولوژی افزایشی است. بدین معنی که برای ساخت یک قطعه سه‌بعدی، لایه‌به‌لایه مواد پلیمری اضافه می‌شود و مواد اولیه مصرفی این دستگاه‌ها چند وقتی است که در کشور، در حال تولید است. ولی خود ماشین‌های پرینتر سه‌بعدی، به‌عنوان یک تکنولوژی جدید، مدت زیادی نیست که در جهان به‌صورت گسترده و خانگی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

رستم‌نیا در مورد کاربردهایی که چاپگرهای سه‌بعدی دارند، اظهارکرد: از نظر کاربرد، چاپگرهای سه‌بعدی دارای طیف وسیعی از کاربردهاست. در ابتدا این دستگاه‌ها فقط کاربردی نظامی یا در امور هوافضا داشتند، اما امروزه این ماشین‌ها وارد زندگی روزمره شده‌اند.

وی با بیان اینکه امروزه، چاپگرهای سه‌بعدی دارای کاربرد وسیع در صنعت، پزشکی، ارتوپدی، آموزش و غیره هستند، گفت: در حال حاضر این ماشین‌ها به‌صورت نیمه‌صنعتی در گروه ماشین‌های هوشمند زانا تولید و به سراسر کشور ارسال می‌شود.

این جوان فعال در عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان، با بیان اینکه از مهم‌ترین مزیت چاپگرهای سه‌بعدی تولید شده در گروه ماشین‌های هوشمند زانا، قیمت کمتر محصول نسبت‌ به نمونه مشابه خارجی، طراحی و ساخت قطعات به‌صورت کاملاً بومی و طول دوره گارانتی بلندمدت این دستگاه با توجه به کیفیت بالای ساخت آن‌هاست، عنوان کرد: خوشبختانه از نظر حمایت‌های انجام شده با تأسیس پارک علم‌وفناوری استان ایلام، بستر لازم برای حمایت از طرح‌های نوآورانه در استان، به بهترین شکل فراهم شده است و مدیریت و کارشناسان خبره این پارک، بهترین خدمات را تاکنون به ما ارائه داده‌اند.

رستم‌نیا در ادامه با اشاره به اینکه توانسته است، از طریق این شرکت دانش‌بنیان برای پنج نفر به‌صورت مستقیم و برای 20 نفر به‌صورت غیرمستقیم، اشتغال‌زایی داشته باشد، خاطرنشان کرد: در واقع محصولات تولیدی ما از شکل یک طرح روی کاغذ خارج شده‌اند و اکنون به تولید نیمه‌صنعتی محصولات خود، به‌خصوص انواع چاپگرهای سه‌بعدی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه این ایده از سال 90 با شروع فعالیت ما در پارک علم‌وفناوری استان ایلام، مورد حمایت قرار گرفت و این نهاد مقدمات لازم جهت تبدیل شدن گروه به شرکت دانش‌بنیان را فراهم کرد و در نهایت در سال97 به شرکت دانش‌بنیان در سطح استان بدل شدیم، گفت: البته می‌توان از حمایت‌های بی‌دریغ مدیران استانی را نیز در این عرصه یادآوری کرد.

این فعال اقتصادی در خصوص قابلیت تجاری‌سازی و تولید انبوه طرح ابتکاری خویش اظهارکرد: خوشبختانه طرح به‌صورت کامل، قابلیت تجاری‌سازی‌ و تولید انبوه داشت.ضمن اینکه به‌عنوان یک محصول دارای فناوری بالا، توانست ارزش افزوده بالایی را ایجاد کند و قطعاً این محصول دانش‌بنیان، سهم مناسبی در تقویت تولید ملی دارد.

مدیر شرکت ماشین‌های هوشمند زانا، با تصریح بر اینکه؛ اگر قرار باشد محصولی را دانش‌بنیان تولید کنیم و از طرف بازار مطالبه‌ای برای خرید این محصول وجود نداشته باشد، از بحث اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان فاصله گرفته‌ایم، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین خواسته ما، الزام دستگاه‌های اجرایی به خرید محصولات تولید داخل است.

رستم‌نیا با ذکر این موضوع که داشتن نگاه ویژه به بازار و نیاز اولیه آن، باید سرلوحه فعالیت‌های خلاقانه و کسب‌وکارهای نوپا قرار گیرد، اذعان کرد: خوشبختانه با توجه به شعار سال از ابتدا، علیرغم مشکلاتی که ویروس کرونا بر اقتصاد کشور وارد کرد، این شرکت به فعالیت خود حتی در ایام تعطیل ادامه داد و حتی در عرصه مبارزه با کرونا اقدام به تولید سه محصول دانش‌بنیان کرد. البته این شرکت خود در عرصه فروش محصول در این ایام، دچار مشکل شده است.

وی با تأکید براینکه متأسفانه در حال حاضر، مهم‌ترین مشکل این شرکت به تأمین مواد اولیه و قیمت‌های متغیر آن باز می‌گردد، عنوان کرد: علیرغم اینکه مواد اولیه مورد نیاز ما در شرکت، در داخل کشور تولید می‌شود، اما بروز کرونا مانع از فعالیت مستمر شرکت‌های تولیدکننده این قطعات شده و این روند فعالیت ما را نیز تحت ثأثیر قرار داده است.

وی با تأکید براینکه اکنون محصولات تولید شده توسط این شرکت، در سراسر کشور به فروش می‌رسد، گفت: هنوز موفق به صادارات محصول نشده‌ایم. اما دربرنامه‌ریزی‌هایی که برای فعالیت‌های آتی شرکت داریم، این مهم جزء اولویت‌های تعریف شده شرکت است.

رستم‌نیا با بیان اینکه طی چند سال گذشته این شرکت توانسته است، حائز عناوین مختلفی در عرصه تولید و اشتغال شود، اذعان کرد: احراز رتبه نمونه حوزه صنعت استان در جشنواره سی‌ام امتنان در حوزه کار و تولید، از جمله این موفقیت‌ها است.

مع‌الوصف از آنجایی که استان ایلام، طی سال‌های اخیر علیرغم تلاش‌های به‌وقفه، هنوز هم در عرصه تولید با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. اما خوشبختانه این شرکت موفق دانش‌بنیان و گروه ماشین‌های هوشند زانا، با حمایت‌های مادی و معنوی که از سوی پارک علم‌وفناوری و مدیران استانی دریافت کرده، در بستر همت مضاعف جوانان خوش‌فکر توانسته است، گام موفقی را در عرصه جهش تولید در استان ایلام بردارد. بنابراین انتظار می‌رود، کمک‌های لازم در عرصه تأمین مواد اولیه و نیز بازار فروش داخلی و خارجی را فراهم کنند. زیرا عدم توانایی تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و نیز عدم امکان فروش محصول در بلندمدت، نتیجه‌ای جز دل‌سرد کردن تولیدکننده دانش‌بنیان ندارد. زیرا فعالیت این قیبل فعالان اقتصادی در سایه تکنولوژی به‌کار گرفته شده در آن، از مرغوبیت بالایی برخوردار است. لذا انتظار می‌رود، این شرکت‌ها تمام‌قد از سوی مدیران متولی، مورد حمایت قرار گیرند.

شناسه خبر 21653