شناسه خبر:23730
1399/4/2 00:37:04
رئیس کل دادگستری استان همدان:

همدان رتبه برتر کشوری صلح و سازش

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: طبق اعلام قوه قضائیه پنج استان در کشور ازجمله همدان رتبه نخست صلح و سازش پرونده‌های قضائی را کسب کردند.

محمدرضا عدالتخواه روز گذشته در دیدار اعضای شورای قضائی دادگستری با امام‌جمعه همدان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی، اظهار کرد: سال 97 بیش از 297 هزار فقره پرونده وارد دادگستری و 292 هزار پرونده مختومه شد.

وی اضافه کرد: درحالی که سال گذشته 307 هزار فقره پرونده در دستگاه قضائی این استان تشکیل شد و با وجود افزایش نیافتن شمار نیروها، 314 هزار فقره پرونده در این سال رسیدگی و مختومه شد.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: دو ماه نخست امسال نیز 40 هزار پرونده در این استان رسیدگی و مختومه شده و هم‌اینک شمار پرونده‌های قضائی به 72 هزار و 820 فقره رسیده است.

عدالتخواه افزود: شمار شعب قضائی شامل دادگاه‌ها و دادسراها از 203 به 215 فقره رسیده و شعب تجدید نظر نیز از 11 به 17 شعبه افزایش داشته است.

وی ادامه داد: میانگین پرونده‌های وارده به دادگاه‌های همدان به 105 فقره کاهش یافته، درحالی که پیش‌تر به بیش از 170 فقره پرونده می‌رسید و این به معنای کیفی‌گرایی در رسیدگی به پرونده‌های قضائی است.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه مهم‌ترین محورهای سند تحول قضائی رفتن به سمت صلح و سازش و کاهش پرونده‌های معوقه است، گفت: دی‌ماه سال گذشته 22 هزار و 441 پرونده معوقه که یک سال از تشکیل آن‌ها گذشته بود وجود داشت که با کاهش اطاله دادرسی، پرونده‌های معوق 33 درصد کاهش داشته است.

عدالتخواه اظهار کرد: این مجموعه از نیروهای جوان در مناصب مدیریتی به‌عنوان رؤسای دادگستری و دادستان استفاده کرده و تاکنون هفت رئیس دادگستری، 6 دادستان و چهار تن از رؤسای دادگاه بخش را تغییر داده است.

وی ادامه داد: در راستای گام دوم انقلاب و سند تحول قوه قضائیه از توان جوانان انقلابی، متعهد و مقیم در محل برای مناصب مدیریتی استفاده شد؛ چراکه حضور و زندگی دادستان و رؤسای دادگستری در محل زندگی مردم، برای آنان امنیت می‌آورد.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: برخی از ائمه جمعه نسبت به ساکن نبودن مدیران در محل خدمت و خروج آن‌ها از شهرستان با خودروهای دولتی پس از پایان کار اداری منتقد و گلایه‌مند بودند.

عدالتخواه اضافه کرد: در این راستا از سازمان بازرسی می‌خواهیم این موضوع را مدیریت کند؛ بنابراین به مسئولان اعلام و اخطار می‌کنیم یا باید در محل خدمت سکونت پیدا کنند و یا با استفاده از خودروی شخصی از شهرستان محل خدمت خارج شوند.

شناسه خبر 23730