شناسه خبر:23731
1399/4/2 00:38:41

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان از راه‌اندازی مرکز تربیت دینی کودک و نوجوان همدان هم‌زمان با دهه کرامت خبر داد و گفت: این مرکز به‌صورت غیر منسجم فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز گذشته در شورای فرهنگ عمومی همدان بیان کرد: هم‌اینک دفتر سابق امام‌جمعه همدان به‌نام مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه درحال فعالیت بوده و بخشی از این مرکز برای تربیت دینی کودک و نوجوان پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: مرکز تربیت کودک به‌صورت غیر منسجم فعالیت‌هایی را آغاز کرده و درحال ثبت یک سمن است که امید می‌رود دستگاه‌ها در تجهیز و راه‌اندازی این مرکز مساعدت لازم را داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان افزود: هفته جاری هم‌زمان با هفته عفاف و حجاب بوده که دراین‌باره هم نیازمند کار فرهنگی هستیم و باید رفتارهای سلبی به‌ندرت اتفاق بیفتد و بیشتر به کارهای ایجابی روی آوریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی درباره ضرورت اصلاح الگوی مصرف گفت: باید محتواهای آماری و علمی در زمینه الگوی مصرف تهیه و در اختیار ائمه جمعه و جماعات قرار داده شود تا بحث فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

وی افزود: 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که مهم‌ترین علت بالا بودن مصرف آب در این بخش، به متناسب نبودن زیرساخت‌ها در بخش کشاورزی و صنعت برمی‌گردد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان بیان کرد: درصورت تهیه محتواهای علمی و آماری می‌توان از تریبون نماز جمعه یا 180 مسجد فرهنگ اصلاح الگوی مصرف را با استناد به آمار و ارقام، تبیین کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی اضافه کرد: مصرف اداره‌ها را نیز باید مدیریت کرد و در قالب بخشنامه و تذکر ابلاغ شود؛ همچنین نهادهایی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، تشویق شوند.

استاندار همدان نیز اظهار کرد: ترویج فرهنگ اصلاح الگوی مصرف باید به‌عنوان یک حرکت اجتماعی و عمومی در جامعه نهادینه شود.

سیدسعید شاهرخی افزود: یکی از مسائل مهمی که در دستور کار این شورا قرار گرفته، ترویج فرهنگ اصلاح الگوی مصرف به‌ویژه در حوزه آب است.

وی اضافه کرد: اجتماعی کردن اصلاح الگوی مصرف نیازمند فرهنگ‌سازی است و فرهنگ‌سازی نیز نیاز به آموزش دارد که زمینه این موارد در همدان مهیا است.

استاندار همدان بیان کرد: 270 هزار دانش‌آموز در آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک نهاد فرهنگی و آموزشی مشغول به تحصیل هستند که با درنظر گرفتن اولیا و مربیان و فرهنگیان، می‌توان از ظرفیت این مجموعه بزرگ برای مسائل اجتماعی بهره گرفت.

شاهرخی ادامه داد: دیگر ظرفیت مهمی که همواره در همه مسائل برای اجتماعی کردن موضوعات مختلف به آن توجه داشته‌ایم، سازمان‌های مردم‌نهاد هستند و دستگاه‌های اجرایی برای به‌کار گرفتن توان این بخش باید اقدام کنند.

وی اظهار کرد: برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود نیازمند تدوین یک برنامه مدون و مشخص با رویکرد آموزشی در حوزه اصلاح الگوی مصرف هستیم؛ بنابراین انتظار می‌رود دستگاه‌ها نسبت به انعقاد قرارداد با آموزش‌وپرورش و صداوسیما اقدام کنند.

استاندار همدان جهت‌گیری استان در برنامه ششم توسعه کشور را کاهش 10 درصدی مصرف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی دانست و افزود: با اصلاح شیوه‌های آبیاری و روی آوردن به روش‌های نوین، می‌توان به این هدف دست یافت.

شاهرخی اضافه کرد: درحال حاضر 85 درصد از اراضی و مزارع این استان به‌صورت مکانیزه آبیاری می‌شوند و وسعت گلخانه‌ها هم‌اینک 107 هکتار بوده و تا پایان برنامه سه‌ساله همدان حداقل باید به 200 هکتار برسد.

وی با تأکید بر ضرورت مدیریت مصرف برق، افزود: نقش نهادها و دستگاه‌های دولتی در مدیریت بهینه مصرف انرژی برق بسیار حائز اهمیت است.

استاندار همدان گفت: زمانی فاضلاب به معضلی برای استان تبدیل شده بود، اما امروز با حضور در تهران درصدد انعقاد قرارداد 30 میلیارد تومانی برای جمع‌آوری فاضلاب به‏ازای هدایت پساب به پتروشیمی ابن‌سینا هستیم.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز گفت: کمیته تخصصی تربیت دینی با ترکیب دستگاه‌های مرتبط تشکیل و پیش‌نویس اهداف، تعاریف و وظایف کمیته تدوین شود.

مجید فروتن افزود: هم‌اینک 33 درصد از جمعیت استان کودک و نوجوان هستند که می‌طلبد در زمینه تربیت دینی و آموزه‌های این قشر تلاش شود.

وی بیان کرد: مشکلات فضای مجازی، آموزش رسمی و غیر رسمی، دسترسی نداشتن به اطلاعات و آمار، نبود همگرایی و نزدیکی فعالیت‌های فرهنگی و هنری بین دستگاهی اهمیت کار را بیشتر کرده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان اهداف پیش‌بینی‌شده برای این حوزه را حول دو محور شامل ایجاد هماهنگی بین دستگاه مرتبط با مقوله تربیت کودک و نوجوان و هم‌افزایی برنامه‌ها و سیاست‌های کلی تعریف‌شده برای این حوزه و دوم احصای موانع شکل‌گیری تربیت دینی کودک و نوجوان و رفع این مشکلات دانست.

فروتن گفت: باید زمینه‌های مناسبی برای برنامه‌های کودک و نوجوان تدوین شود و در کنار این کمیته تخصصی، سازمان مردم‌نهاد مرتبط با کودک و نوجوان با مشارکت بخش خصوصی و نهادهای مردمی تشکیل شود تا در حوزه اجرایی تشکل‌های مردمی و در زمینه مباحث نظری، کارشناسی و علمی، این کمیته کارهای لازم را انجام دهد.

شناسه خبر 23731