شناسه خبر:24448
1399/4/15 00:35:19

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل استاندارد ‌استان همدان با تأکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی و مالکین و مدیران مجتمع‌های مسکونی و تجاری قانوناً موظف به ایمن‌سازی و استانداردسازی آسانسورهای مجموعه‌های متبوع خود هستند، گفت: در سه‌ماهه ابتدای امسال 142 گواهینامه ایمنی عملکرد آسانسور در استان صادر شده است.

محمد مددی اظهار کرد: طی سه‌ماهه امسال پس از بازرسی‌های به‌عمل‌آمده از آسانسورهای نصب‌شده در سطح استان، 142 گواهینامه ایمنی عملکرد آسانسور صادر شده است.

مددی اضافه کرد: مطابق نودوهفتمین اجلاس شورای عالی استاندارد در سال 1378 اجرای استاندارد اجباری تأمین، نصب و بازدیدهای دوره‌ای آسانسور اعلام شده است و تمام آسانسورهای نصب‌شده از سال 82 زیر پوشش استاندارد ملی ایران و دستورالعمل‌های آن قرار گرفت و با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با شهرداری، ساختمان‌های دارای آسانسور تنها به شرط دریافت گواهینامه ایمنی آسانسور پایان کار می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی و مالکین و مدیران مجتمع‌های مسکونی و تجاری قانوناً موظف به ایمن‌سازی و استانداردسازی آسانسورهای مجموعه‌های متبوع خود هستند، یادآور شد: این افراد برای درخواست بازرسی فنی از آسانسور نصب‌شده تنها از طریق ثبت درخواست در سامانه ملی مدیریت بازرسی آسانسور به نشانی lift.isiri.gov.ir باید اقدام کنند.

این مقام مسئول متذکر شد: مالکان، کارفرمایان و فعالان صنعت ساختمان پیش از عقد قرارداد تأمین و نصب آسانسور از دارا بودن مجوز رسمی و قانونی فعالیت شرکت‌های عرضه‌کننده آسانسور اطمینان حاصل کنند.

وی با بیان اینکه مطابق قانون کسانی که به تولید کالاها و ارائه خدمات مشمول مقررات استاندارد اجباری بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران و یا تأییدیه آن اقدام کنند به حبس تعزیری درجه شش یا جزای نقدی درجه سه و یا هردو مجازات محکوم می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر حادثه‌ای همراه با ایجاد جرح برای مسافرین آسانسور به وقوع بپیوندد، کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری آن برعهده مدیر یا مالک ساختمان است.

مدیرکل استاندارد استان همدان تصریح کرد: درخصوص پرداخت هزینه‌های بازرسی فنی آسانسور (قابل پرداخت به شرکت‌های بازرسی فنی تأیید صلاحیت شده سازمان استاندارد) باید طبق تعرفه‌های مندرج در سامانه مذکور اقدام و در این خصوص از پذیرش تعهد پرداخت هرگونه مبلغ اضافی خارج از تعرفه‌های مزبور اکیداً خودداری کنند.

وی با بیان اینکه گواهینامه‌های ایمنی عملکرد آسانسور دارای اعتبار یک‌ساله بوده و بعد از یک سال جهت تمدید گواهینامه استاندارد نیاز به بازرسی مجدد و گرفتن تأییدیه‌های سرویس‌های ماهانه است، بیان کرد: مالکین و مدیران ساختمان‌های دارای آسانسور باید آسانسورهای درحال بهره‌برداری را تحت سرویس و نگهداری مستمر قرار دهند و به‌منظور ثبت درخواست بازرسی ادواری و دریافت گواهینامه بازرسی به سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به نشانی ذکرشده و یا به ادارات کل استاندارد استان محل نصب آن مراجعه کنند.

مددی گفت: برای تأیید اصالت گواهینامه عملکرد آسانسور با ارسال پیامک حاوی شناسه 10 ‌رقمی ملی آسانسور (که نصب آن داخل کابین آسانسور اجباری است) به سامانه پیامکی 10001517، اطلاعاتی مبنی بر داشتن اعتبار گواهینامه آسانسور و یا عدم اعتبار آن ارسال می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان همدان یادآور شد: بسیاری از آسانسورهایی که پیش از اجباری شدن استاندارد آسانسورها نصب شده‌اند، مدیران آن‌ها باید جهت پیشگیری از بروز حوادث احتمالی سریعاً برای استانداردسازی آسانسورهای خود اقدام کنند.

مددی در ادامه افزود: این اداره کل درخصوص استانداردسازی آسانسورهای اماکن عمومی و دولتی شامل بیمارستان‌ها، ادارات و نیز مراکز تجاری و فروشگاه‌ها سال‌های گذشته اقدامات ترویجی و بازرسی رایگان انجام داده‌ است و در جریان این بازرسی‌ها نواقص آسانسورها به مدیران و متولیان آن گزارش داده شد.

وی گفت: درخصوص ساختمان‌هایی که با وجود اخطارهای داده‌شده اقدام به رفع نواقص آسانسورهای خود نکردند، مراتب به مراجع قضائی گزارش داده ‌شد.

شناسه خبر 24448