شناسه خبر:24846
1399/4/22 00:10:50

 
 
 

در حالی مرگ در جاده‌های لرستان پرسه می‌زند که تکمیل برخی از پروژه‌های راه‌سازی این استان، روی مدار وعده‌های مسئولان قرار گرفته تا همچنان شاهد وقوع تصادفات ناگوار در این محورها باشیم.

عملیات اجرایی پروژه چهارخطه خرم‌آباد - کوهدشت با تخمین اعتبار 70 میلیارد تومان در سال 83 آغاز و قرار شد در سال 90 به اتمام برسد، سال 90 هم تمام شد و با گذشت حدود 9سال از وعده مسئولان برای افتتاح، جاده همچنان روی دست مانده بود تا همچنان قربانیان خود را تحویل دهد.

* جاده‌ای که به رهگذران خود امان نمی‌دهد

جاده کوهدشت - خرم‌آباد؛ تنها راه ارتباط نزدیکی است که کوهدشت را به مرکز استان می‌رساند، اما این راه، هنوز هم همچون سال‌های گذشته به رهگذران خود امان نمی‌دهد و از قربانی کردن آن‌ها در کمرهای باریک خود کوتاه نیامده است.

مردم این دو شهر چشم‌به‌راه تلاش بیشتر مسئولان مربوطه‌ هستند تا شاید با تسریع عملیات چهارخطه کردن آن، روند مرگ‌ومیر و وقوع تصادفات در این محور کاهش پیدا کند.

* وعده وزیر راه برای تخصیص 100 درصدی اعتبار پروژه

اما با سفر اخیر وزیر راه‌وشهرسازی به لرستان، اسلامی وعده داد که اعتبار این چهارخطه را تخصیص کامل بدهد و تا پایان سال این پروژه تکمیل شود.

رضا خالقی مدیرکل راه‌وشهرسازی لرستان در این رابطه اظهار کرد: پروژه چهارخطه خرم‌آباد به سمت کوهدشت، یکی از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار ما در استان است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سفر اخیر وزیر راه‌وشهرسازی به استان مصوب شده که این پروژه جزء طرح‌های جهش تولید قرار بگیرد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی لرستان با بیان اینکه مقرر شده که اعتبار این پروژه به‌صورت 100 درصدی تخصیص پیدا کند، تصریح کرد: امیدواریم با این امر، بتوانیم تا پایان دولت آن را به‌طور کامل به بهره‌برداری برسانیم.

خالقی عنوان کرد: هدف سال جاری ما برای این پروژه چهارخطه، تکمیل و زیر بار ترافیک بردن 17 کیلومتر از آن است.

* جاده‌ای با تابلوی «خطر مرگ»

محور ازنا - شازند به‌طول 70 کیلومتر شهرستان ازنا را به استان مرکزی متصل می‌کند که بیش از 35 کیلومتر از این محور در شهرستان ازنا واقع‌شده و هم‌اکنون چهارخطه شدن این محور، نیمه‌تمام باقی‌مانده است.

جاده ازنا - اراک در ابتدا با هدف ایجاد ارتباط محلی بین شهرستان‌های ازنا و شازند ایجاد شد، اما بعدها به دلایل مختلف، ازجمله مسیر هموار و کاهش زمان سفر تبدیل به یک جاده ترانزیتی شده است، به‌گونه‌ای که اکثر وسایل نقلیه عبوری از آن خودروهای سنگین هستند.

*‌ وعده افتتاح 7.5 کیلومتر از ازنا - شازند تا آبان‌ماه

تسریع در تکمیل طرح چهارخطه این محور ارتباطی مطالبه‌ای برحق و بسیار ضروری است، چراکه دوطرفه بودن جاده و عرض کم این محور، باعث بروز تصادفات فراوانی در این جاده شده، به‌طوری‌که بارها شاهد تصادفات مرگبار در این جاده هستیم.

رضا خالقی مدیرکل راه‌وشهرسازی لرستان در رابطه با این پروژه نیز اظهار کرد: 11 کیلومتر از این پروژه را در خردادماه سال جاری افتتاح کردیم.

وی عنوان کرد: برنامه داریم که 7.5 کیلومتر از این چهارخطه در محدوده استان لرستان را تا آبان‌ماه به بهره‌برداری برسانیم.

* وعده 1400 برای پروژه دهلیز - نهاوند

مدیرکل راه‌وشهرسازی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه راه‌سازی دهلیز - نهاوند اشاره کرد و گفت: از این پروژه، حدود 11 کیلومتر باقی مانده است.

وی با بیان اینکه این پروژه حدود سه‌سال تعطیل بود، افزود: از سال گذشته با تعویض پیمانکار، انجام آن در حال پیگیری است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی لرستان عنوان کرد: امیدواریم تا سال 1400 این پروژه با تأمین اعتبار انجام و به بهره‌برداری برسد.

خالقی همچنین با اشاره به پروژه راه‌سازی الشتر - فیروزآباد بیان کرد: نیمی از این پروژه، تکمیل و نیم دیگری در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: برنامه داریم که تا پایان سال از محل کریدور غرب، این پروژه را تأمین اعتبار کنیم.

بنابر این گزارش وقوع تصادفات ناگوار در جاده‌های لرستان به‌دلیل عدم چهارخطه شدن و تعریض آن‌ها، موضوعی است که بارها از سوی مردم و رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است و در سال جهش تولید، می‌طلبد که تکمیل طرح‌های راه‌سازی موردتوجه جدی مسئولان قرار بگیرد.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 24846