شناسه خبر:25323
1399/4/30 00:07:57

مجری طرح چغندر قند وزارت جهادکشاورزی گفت: درصورت افزایش قیمت خرید تضمینی چغندر قند به بیش از یک‌هزار تومان در هر کیلوگرم، انتظار می‌رود که کشاورزان چغندر بیشتری در سال زراعی آینده بکارند.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی؛ پیمان حصادی گفت: با توجه به افزایش هزینه تولید در پی حذف ارز 4200 تومانی از نهاده‌های کشاورزی، بهترین گزینه برای ادامه روند کشت چغندر قند در سال زراعی 1400-99 اینست که دولت، قیمت خرید تضمینی این محصول را به بیش از یک‌هزار تومان افزایش دهد.

وی با بیان اینکه قیمت چغندر قند، متأثر از قیمت شکر است، اظهار کرد: گزینه دیگر اینست که دولت، قیمت شکر را افزایش دهد تا تولید برای چغندرکاران صرف کند.

حصادی اذعان کرد: برای سال زراعی 99-98 قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندر قند پاییزه، 5900 ریال به اضافه یک‌هزار ریال کرایه حمل‌ونقل و قیمت خرید تضمینی چغندر بهاره، 6024 ریال با 500 ریال کرایه حمل‌ونقل تعیین شد که این رقم، با توجه به شرایط فعلی باید افزایش یابد.

مجری طرح چغندر قند وزارت جهادکشاورزی، به افزایش هزینه تهیه بذور مقاوم خارجی موردنیاز چغندرکاران برای کشت پاییزه اشاره و تصریح کرد: برای پاییز امسال کشت 30 هزار هکتار چغندر قند پیش‌بینی شده و این در حالی است که 100 درصد بذور مقاوم موردنیاز کشت پاییزه، بذور خارجی است.

وی ادامه داد: در راستای تأمین بذور منوژرم مقاوم به بیماری‌ها و ساقه‌دهی برای کشت پاییزه، سفارش خود را ثبت کرده‌ایم، اما هنوز ارز نیمایی آن تأمین نشده است.

حصادی گفت: با حذف ارز 4200 تومانی، هزینه کشت هر هکتار بذر چغندر قند پاییزه با یورو 22 هزار تومانی، چهار میلیون و 500 هزار تومان می‌شود، ضمن آنکه کشاورزان با افزایش قیمت سم و ادوات مکانیزه هم روبه‌رو هستند.

این مقام مسئول، قیمت هر یونیت بذر مقاوم خارجی چغندر قند پاییزه را 85 یورو عنوان و خاطرنشان کرد: این بذور از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و بلژیک وارد می‌شود.

وی افزود: میزان بذر خارجی موردنیاز کشور، برای کشت چغندر پاییزه 75 هزار یونیت است.

مجری طرح چغندر قند اذعان کرد: با مدیریت و تعامل خوب وزیر جهادکشاورزی با بانک مرکزی و وزارت صمت، امیدواریم مشکل جدی برای تولید چغندر قند نداشته باشیم، ضمن آنکه برای تأمین نهاده‌ها دو ماه دیگر فرصت داریم.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 25323