شناسه خبر:26860
1399/5/27 09:30:00

سپهرغرب، گروه خبر:معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: اگر فضای لازم برای فعالیت تیم‌های رشد و فناوری در مریوان تأمین شود، این معاونت تمام امکانات را برای ایجاد و اشتغال این تیم‌ها فراهم می‌کند.

سورنا ستاری روز گذشته در مراسم بهره‌برداری از مرکز دیجیتال انیمیشن و گیم شهرستان مریوان که به‌صورت مجازی در پارک علم و فناوری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: هر چقدر فضا برای ایجاد تیم‌های رشد و فناوری فراهم باشد، برای بازسازی و کمک به ایجاد و تأمین آن‌ها حمایت لازم انجام می‌شود.

وی به جایگاه ارزشمند مریوان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در حال حاضر چند شتاب‌دهنده خوب در زمینه گیم و انیمیشن در مریوان فعال است و این شهرستان در حوزه کشاورزی و صنایع خلاق هم، می‌تواند فعالیت خود را به‌صورت جدی آغاز کند، چراکه زیرساخت‌های فرهنگی مناسبی دارد.

فرماندار مریوان هم در ارتباط تصویری با معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: این شهرستان دارای جاذبه‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف است که از آن جمله می‌توان به سایت لک‌لک‌ها، جنگل‌های بلوط، شهر جهانی کلاش و دریاچه زیبای زریوار اشاره کرد.

آرتیکاس اقبال با بیان اینکه دارا بودن مرز باشماق به‌عنوان دومین مرز ترانزیتی کشور بعد از بندر شهید رجایی و نزدیکی به بازار خارجی، از ظرفیت‌های ویژه مریوان است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در حال حاضر عراقی‌ها؛ خریدار خوبی برای انواع کالاهای تولیدی این شهرستان هستند و اخیراً مشتری کالاهای ساخت مرکز رشد شده‌اند.

فرماندار مریوان خواستار تبعیض مثبت نسبت به مریوان به‌خاطر عقب‌افتادگی‌های تاریخی این شهرستان شد و اضافه کرد: درخواست اصلی ما راه‌اندازی مرکز آموزش و توانمندسازی صنایع خلاق در مریوان است.

* مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه کردستان بهره‌برداری شد

مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه کردستان با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و استاندار کردستان به بهره‌برداری رسید.

رئیس دانشگاه کردستان در این مراسم گفت: این مرکز که مصوبه سفر قبلی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بود، در زمینی به مساحت 500 مترمربع احداث شده است.

رحمت صادقی افزود: در این مرکز 9 شرکت در زمینه نرم‌افزار، خشک‌کن میوه و آبگرمکن مستقر هستند و برای راه‌اندازی آن، یک‌میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

ستاری همچنین از مجموعه شتاب‌دهنده ژوری‌مانگ فعال در زمینه سرگرمی دیجیتال و VR، در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج نیز بازدید کرد. در این مجموعه 12 تیم در شعبات سنندج، مریوان، کامیاران و بیجار فعال هستند و برای 24 نفر نیز شغل ایجاد کرده‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در سفر یک‌روزه به کردستان از پارک نوآوری، تیم‌های فناور و دفتر پیشخوان خدمات هوشمند شهر بازدید کرد. سپس مراکز شتاب‌دهی ژین، صنایع خلاق، گیم و انیمیشن مریوان را افتتاح کرده و بعد از تولید افزودنی‌های شیمیایی و پلیمری نیز رونمایی می‌کند.

هم‌زمان با سفر ستاری به کردستان، صندوق پژوهش و فناوری این استان نیز شروع به‌کار می‌کند و پس از آن ساختمان جدید مرکز رشد دانشگاه کردستان به بهره‌برداری می‌رسد.

بازدید از پیشرفت شتاب‌دهنده ژوری‌مانگ (نیکرو)، محصولات فناورانه محصولات دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، محصولات فناورانه دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی کردستان، شرکت دانش‌بنیان «آتیلا ارتوپد» از دیگر برنامه‌های معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این استان است.

او در ادامه سفر یک‌روزه خود با آیت‌الله حسینی‌شاهرودی؛ نماینده ولی فقیه در کردستان و ماموستا رستمی؛ امام جمعه سنندج دیدار کرد و پس از آن در جلسه اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید استان شرکت می‌کند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 26860