شناسه خبر:27174
1399/5/30 02:14:33
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان:

کانون پرورش فکری کودکان در همدان تقویت شود

سپهرغرب، گروه خبر:

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه باید کانون پرورش فکری را در سطح شهر تقویت کرد تا کودکان و نوجوانان این محیط را خالی نکنند، گفت: خانواده‌ها زمینه حضور فرزندان خود را در این محیط‌ها فراهم کنند.

رضوان سلماسی ظهر روز گذشته در آیین رونمایی از به‌روزرسانی تجهیزات کتابخانه پستی همدان اظهار کرد: امروز برای من یک روز به‌یادماندنی خواهد بود، چون خاطرات خوب زیادی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارم.

وی با اشاره به اینکه روزی به‌عنوان کوچک‌ترین عضو کانون بودم و گویا الآن قدیمی‌ترین هستم، گفت: بچه که بودم کانون پرورش فکری در مکان بیمارستان سابق مباشر در خیابان مهدیه بود و منزل ما هم نزدیک آنجا که مرتب به این مکان رفت‌وآمد داشتم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: قبل از اینکه وارد مدرسه شوم، خواندن و نوشتن بلد بودم، شاید به این دلیل که مرتب به کانون می‌رفتم و آنجا چرخ می‌زدم و اینکه خانواده حمایت می‌کردند تا مطالب جدید یاد بگیرم.

وی با اشاره به اینکه چندسالی است که کتاب خواندنم دستخوش حوادثی شده و امروز کمتر به آن می‌رسم، تأکید کرد: دوران کودکی با کانون پرورش فکری ارتباط قوی داشتم، چون فضایی را برای کودکان فراهم کرده بودند که ایمن در راستای رشد کودکان و نوجوانان بود و باعث آگاهی افراد می‌شد.

سلماسی با بیان اینکه باید کانون پرورش فکری را در سطح شهر تقویت کرد تا کودکان و نوجوانان این محیط را خالی نکنند، گفت: خانواده‌ها زمینه حضور فرزندان خود را در این محیط‌ها فراهم کنند، چون خواندن کتاب در خانه برای آن‌ها خوب بوده، اما کانون است که الگو می‌دهد و در آنجا کودکان و نوجوانان کنار هم با الگو بزرگ می‌شوند.

وی با اشاره به آنکه متأسفانه امروزه این موضوع مورد غفلت واقع شده است، افزود: هرآنچه برای کودکان کار کنیم، درواقع سرمایه‌گذاری کرده‌ایم تا در آینده موفقیت‌هایی را شاهد باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه باید برای فرزندان خود خوب تصمیم‌گیری کنیم و اگر نتوانیم در آینده برای ما و هم‌وطنان مؤثر نخواهند بود، عنوان کرد: در کمیسیون فرهنگی شورا برنامه داشتیم که برای کودکان و نوجوانان اقداماتی داشته باشیم، اما وزارت هم خوشبختانه به این سمت رفت تا استان‌هایی شهرهای دوست‌دار کتاب داشته باشند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه موفق شده‌ایم همدان را دوست‌دار کتاب معرفی کنیم، گفت: یکی از علت‌های این امر همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و این مهم باعث شد همدان در گام نخست پایلوت دوست‌دار کتاب باشد.

سلماسی خاطرنشان کرد: در ادامه این روند باید به اقدامات اجرایی برسیم که می‌طلبد همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه باید نیاز واقعی کودکان را باور کرده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم، گفت: امیدوارم آینده کودکان ما خوب باشد که قطعاً آن‌ها به‌عنوان مدیران ارشد برای زندگی ما تصمیم‌گیری خواهند کرد.

* فعالیت 3 کتابخانه پستی در همدان/ به‌روزرسانی تجهیزات

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان نیز از فعالیت سه کتابخانه پستی در همدان خبر داد و گفت: تجهیزات کتابخانه پستی همدان به‌روزرسانی شدند.

بهناز ضرابی‌زاده ظهر اظهار کرد: امیدوارم امروز شاهد اتفاقات خوبی در توسعه و ترویج کتاب‌خوانی باشیم.

وی با بیان اینکه کتابخانه پستی در راستای اهداف کانون و با توجه به توسعه و ترویج کتاب‌خوانی بین کودکان مناطق محروم و روستاها تشکیل شده است، گفت: اساسنامه فعالیت کتابخانه پستی کانون توسط معاونت فرهنگی امور استان‌ها سال 66 در برخی از شهرهای تهران اجرا شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به آنکه این کتابخانه از سال 67 به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و بعد در استان‌ها فعال شد، افزود: کتابخانه پستی از سال 70 در استان همدان و در شهر ملایر تأسیس شد.

وی ابراز کرد: هدف از راه‌اندازی این کتابخانه علاوه‌بر ارسال کتاب برای کودکان و نوجوانان به روستاها و مناطق محروم، این بود که مربیان کتابخانه پستی در اوقاتی از سال‌ مانند جشن‌‌ها و اعیاد در روستاها حضور یابند و به فعالیت‌های فرهنگی و ادبی بپردازند.

ضرابی‌زاده تصریح کرد:‌ آن‌ها با اقدام مذکور به دنبال این بودند که اگر استعدادی در کودکان و نوجوانان وجود دارد، شناسایی و به مراکز مختلف آفرینش‌های فرهنگی، هنری و ادبی معرفی کنند تا شاهد بروز و شکوفایی این استعداد‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه از سال 71 تا 72 با عهده‌دار شدن مرحوم کیاندخت مدنی این کتابخانه در همدان تأسیس شد، گفت: از سال 72 تا 75 خانم حمدی عهده‌دار این مسئولیت بود و از سال 75 تا 98 نیز توسط خانم اردلان شاهد فعالیت این مرکز بودیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به اینکه سال‌ها همکاری خوبی با اداره پست داشتیم و کتاب‌ها برای کودکان و نوجوانان ارسال می‌شد، خاطرنشان کرد: ابتدا کتاب‌ها توسط اداره پست به درب منازل کودکان و نوجوانان ارسال می‌شد، اما بعد به‌علت مشکلاتی، به مدارس فرستاده شد.

وی ادامه داد: در همین راستا به‌منظور شتاب‌بخشی به فعالیت‌ها، ارسال به‌موقع کتاب برای کودکان و نوجوانان و به‌منظور کاهش هزینه‌ها، از همکاران و رانندگان کمک گرفتیم که به شکل دوره‌ای کتاب‌ها را به روستاها برده و بعد تحویل بگیرند.

ضرابی‌زاده در ادامه سخنانش از وجود سه کتابخانه پستی در استان همدان خبر داد و با بیان اینکه سه کتابخانه پستی نیز در همدان، ملایر و تویسرکان فعال است، اظهار کرد: 10 هزار و 901 کتاب در کتابخانه پستی همدان با دو هزار و 332 عضو وجود داشته و کتابخانه پستی ملایر نیز 9 هزار و 640 کتاب با دو هزار و 845 عضو دارد.

وی با بیان اینکه کتابخانه پستی تویسرکان هشت هزار و 596 جلد کتاب برای دو هزار و 472 عضو دارد، افزود: کتابخانه پستی همدان از سال 72 فعالیت می‌کند و امروز درواقع رونمایی از این مرکز نیست، اما با این اقدام به دنبال آن هستیم تا هم افراد بیشتری با آن آشنا شوند و هم تغییراتی ایجاد کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با بیان اینکه به دنبال آن بودیم که تدابیری بیندیشیم و کتابخانه پستی را بیشتر معرفی کنیم تا تعداد اعضای بیشتری جذب شوند، گفت: در این راستا با دعوت از مسئولان به دنبال همراهی آن‌ها نیز بودیم.

وی با اشاره به اینکه مکان کتابخانه پستی همدان تغییر یافت و با سلیقه همکاران به شکل زیبا آراسته شد، افزود: امیدوارم این مهم اتفاق خوبی باشد تا بتوانیم شاهد رشد و پویایی بیشتر کودکان و نوجوانان باشیم.

ضرابی‌زاده با بیان اینکه در دوران کرونا اعضا در کتابخانه‌ها حضور نداشتند و ترجیح دادیم به‌علت امکان آلودگی آن‌ها را هم پست نکنیم اما فرصتی پیش آمد تا به‌روزرسانی کتابخانه انجام شود، گفت: امیدوارم این اتفاق مبارک باشد و با اقداماتی که صورت می‌گیرد، در آینده نسل خلاق، اندیشمند و پویا را داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید به کودکان امروز توجه کرد و از آن‌ها غافل نشد، افزود:‌ این کودکان آینده‌سازان جامعه هستند و باید به رشد فکری و فرهنگی آن‌ها توجه کرد.

گفتنی است؛ در این مراسم به‌صورت نمادین جوایز مسابقه «گل و گلدون» که در ایام کرونا به‌صورت مجازی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شده بود، اهدا شد تا از طریق پست به منازل آن‌ها ارسال شود.

در این مراسم از چند نفر فعالان حوزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تقدیر شد.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 27174