شناسه خبر:27456
1399/6/5 00:51:43

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: سالانه 12 میلیون اصله نهال جنگلی، فضای سبز و دارویی در نهالستان‌های استان ایلام تولید می‌شود.

حجت‌الله فتحی اظهار کرد: سالانه 12 میلیون اصله نهال جنگلی، فضای سبز و دارویی شامل 60 گونه در نهالستان‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تولید می‌شود.

وی به برخی گونه‌های تولیدشده در نهالستان‌های سطح استان اشاره و تصریح کرد: گونه‌های سازگار و بومی مناطق زاگرسی از قبیل بنه و بلوط، داغداغان، کیکم، بادام، ارغوان و گونه‌های خاص نواحی رویشی خلیجی، گرمسیری و چوبده مثل کنار، انواع آکاسیا، گز، استبرق و اوکالیپتوس که با توجه به شرایط اقلیمی سازگاری فراوانی با شرایط آب‌وهوای استان قابلیت کشت دارند، تولید می‌شود.

فتحی در ادامه به کاشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در زمینه توسعه و کاشت گیاهان دارویی و صنعتی نیز با توجه به درنظر گرفتن حفظ گونه‌های دارویی و همچنین احیای آن‌ها به کاشت گونه‌های آویشن، مریم‌گلی، زوفا، مرزنجوبه، گل گاوزبان در نهالستان‌های ایوان و مهران اقدام شده است.

وی گفت: با توجه به تنوع گونه‌ای نهال‌های تولیدی و متناسب با زمان کاشت، آماده‌سازی بستر، تأمین نهاده‌ها و عملیات اجرایی از اواخر اسفندماه آغاز و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد.

فتحی اظهار کرد: توسعه و غنی‌سازی جنگل و احیای مناطق آسیب‌دیده از حریق و بیابان‌زدایی از اهداف تولید نهال‌های سازگار و بومی در نهالستان‌های استان است و معمولاً در فصل پاییز عملیات چاله‌کنی و غرس نهال انجام می‌شود.

وی افزود: نهالستان‌های مهران و ایوان، یکی از ظرفیت‌های بسیار بزرگ و نمونه در استان و حتی کشور در تولید نهال هستند.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 27456