شناسه خبر:27989
1399/6/16 15:08:31

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 75 سبزی‌کار متخلف در این استان بدلیل تولید محصول ناسالم به مراجع قضایی معرفی شدند.

محمد غفوری اظهار کرد: امسال برای پنجمین سال متوالی محصول تولید شده سبزی‌کاران استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفت و در این راستا محصول 75 نفر از سبزی‌کاران بخاطر استفاده غیرمجاز از کود شیمیایی و سموم ناسالم شناخته شد.

وی اضافه کرد: طرح بررسی سلامت محصولات کشاورزی از نظر باقی‌مانده سم و کود امسال در شهرستان‌های سنندج، قروه، دهگلان و کامیاران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد و تمرکز اصلی نیز بیشتر بر انواع سبزیجات برگی، غذه‌ای، خیار و سیب‌زمینی بودند که محصولات مزارع آنان منطبق بر استانداردهای معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی نبود.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذاسازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: بررسی سلامت سایر محصولات نیز از اهداف مشارکت کاری این سازمان و دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی برای تامین سلامت و امنیت غذایی مصرف کنندگان بوده که در پنج سال گذشته این اقدام در مزارع برخی محصولات انجام شده است.

وی یادآور شد: طی بررسی‌های پنج سال گذشته مشخص شد محصولاتی همچون توت فرنگی، گندم و محصولات باغی این استان از نظر آزمایشات باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی سالم بوده و به همین دلیل از اولویت‌ها خارج شده است.

غفوری گفت: اما محصولاتی همچون سبزیجات برگی، خیار، سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز همواره دارای برخی مشکلات بوده و همچنان در اولویت‌های این نظارت و بازرسی مشترک دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی و بهداشتی و سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

غفوری با اشاره به تشکیل گشت‌های ویژه با همکاری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان از سال 95 تاکید کرد: نمونه برداری از محصولات کشاورزی در سر مزرعه برای نخستین بار در سطح کشور در این استان انجام شد.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذاسازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: کارشناسان هنگام بازدید و نمونه برداری از مزارع به صورت چهره به چهره کشاورزان را در خصوص استفاده صحیح و به موقع از سموم و کود شیمیایی آموزش می‌دهند.

 


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 27989