شناسه خبر:28251
1399/6/20 14:06:37

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: بنابر نمونه‌برداری‌های علمی و آزمایش‌های دقیق در مراکز مدرن آزمایشگاهی حوزه بهداشت استان، آلودگی منابع آبی روستای شیخ‌صله قطعی است.

ابراهیم شکیبا درخصوص نتایج آزمایش‌های گرفته شده در راستای علت‌یابی مسمومیت جمعی از اهالی روستای مرزی شیخ‌صله از توابع شهرستان ثلاث باباجانی اظهار کرد: بنابر نمونه‌برداری‌های علمی و آزمایش‌های دقیق در مراکز مدرن آزمایشگاهی حوزه بهداشت استان، آلودگی منابع آبی این روستا قطعی است.

وی ادامه داد: این نمونه‌برداری‌ها یک‌روز قبل از طغیان و روز بعد از آن، از آب مصرفی در مناطق مختلف روستا جمع‌آوری شده و همه این آزمایش‌ها؛ نشانگر آلودگی آب به‌دلیل عدم وجود کلر مناسب و آلودگی آب‌ با فاضلاب است.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: از بررسـی مسـتندات و بازدیـدهای میدانی مشـخص شد که از سه ماه گذشـته، نوسانات کلر باقی‌مانده بـه‌دلیل نقص فنی سیسـتم سـالم‌سازی آب، ثبت و به شـرکت آب‌وفاضلاب گزارش شده است. همچنین وجود منابع آلاینـده در پیرامون منبع تـأمین‌کننـده آب و عـدم بهسازی و لای‌روبی مخزن جمع‌آوری آب چشـمه و عـدم رعایت حریم بهداشتی منبع تأمین‌کننده آب مشهود بود.

شکیبا با بیان اینکه کلرسنجی روزانه طی دو هفته قبل از بروز طغیان صفر بوده است، تصریح کرد: آخرین نتیجه میکروبی قبـل از بروز طغیان در تاریـخ 15 شـهریورماه از روسـتای شـیخ‌صله و بازارچه مرزی ازنظر اشریشـیاکلی و آلودگی آب بـا فاضـلاب، توسط آزمایشـگاه آب‌وفاضـلاب مرکز بهـداشت ثلاث باباجانی مثبت گزارش شده است.

وی افزود: منبع آب دارای دریچه نفوذپـذیر بـا امکان نشت رواناب سـطحی است و از زمان ساخت، مخزن جمع‌آوری آب چشمه لای‌روبی انجام نشده است.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه اضافه کرد: در صـبح روز شروع طغیان میزان کلر باقی‌مانده در شبکه توزیع، صفر گزارش و ثبت شده بود و بعدازظهر با انجام کلرزنی به‌صورت دستی و اسـتفاده از قرص‌های کلر، میزان کلر به دو پی.پی.ام در ابتدای شبکه توزیع و 0/7 پی.پی.ام در فاصـله زمانی کوتاه در انتهای شـبکه رسـید که این میزان کلرخواهی، می‌تواند نشانه وجود ماده آلی در شبکه و آلودگی آب بوده باشد.

شکیبا ادامه داد: همچنین نمونه‌برداری از آب شـبکه توزیع در حین طغیان در تاریخ 17 شهریورماه انجام گرفت که براساس نتایج به‌دسـت آمده در تاریخ 19 شهریورماه، دارای آلودگی باکتریولوژیکی و غیرقابل‌استفاده برای شرب است.

وی خاطرنشان کرد: طی بررسـی‌های به‌عمل آمـده در سـطح روسـتا در چنـد روز اخیر، برگزاری مراسم خاص و تجمع و همچنین توزیع مواد غـذایی و نذورات در بین خانوارهای روسـتاییان وجود نداشـته، بنابراین احتمال طغیان در اثر مصرف مواد غذایی منتفی است.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: مـدرسه روسـتا دارای مخزن آب بوده و با بازگشایی مـدرسه و اسـتفاده دانش‌آموزان از آب لوله‌کشـی، موارد بیماری زیادی در بین آن‌ها مشاهـده شده است که تا اطلاع ثانوی و با هماهنگی شورای ت‌مین شهرسـتان، مدرسه تعطیل شده است.

شکیبا تصریح کرد: دفع فاضـلاب توالت در خانوارهـا به‌صورت چاه جـذبی بوده و تعـدادی از این خانوارها در بالادست مظهر چشمه تأمین‌کننده آب روستا قرار دارند.

شکیبا ادامه داد: سامانه آب‌رسانی به‌علت عدم کلرزنی، عدم بهسازی منبع و امکان نشت فاضـلاب به‌علت بالا بودن سـطح آب زیرزمینی، با ریسک زیاد ارزیابی می‌شود.

وی گفت: با دلایل و مستندات موجود براساس معیارهای علمی وزارت بهداشت، آلودگی منابع آب قطعی بوده و با توجه به این امر در روزهای اخیر تلاش‌های خوبی توسط فرماندار این شهرستان و مجموعه آبفا، برای اصلاح و بهینه‌سازی آب روستا انجام گرفته است.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه ادامه داد: از پیگیری نماینده منطقه، زحمات استانداری به‌ویژه مدیریت بحران استان، همکاری و تلاش فرماندار شهرستان و شورای تأمین و انجام توافقات صورت‌جلسه توسط اعضای این شورا برای رفع مشکل و اقدامات شایسته آبفا و نیز تمامی مسئولان محلی و ذی‌ربط تقدیر می‌‌کنیم.

شکیبا افزود: اعزام تیم واکنش‌سریع معاونت بهداشتی، اقدامات درمانی به‌موقع و مناسب برای درمان بیماران بستری و سرپایی، تهیه نقشه اپیدمیولوژی و گروه‌های سنی، نمونه‌برداری باکتریولوژیک آب در مراحل متعدد، تهیه نمونه‌های التور و ارسال به آزمایشگاه شهرستان، تهیه نمونه‌های استول جهت آزمایشات باکتریولوژیک، انگل‌شناسی و کشت مدفوع، تهیه و ارسال به آزمایشگاه تحقیقات گوارش و کبد تهران‌، بیماریابی فعال به‌صورت خانه‌به‌خانه، تشدید نظام سندرمیک بیماری‌های واگیر در منطقه بروز طغیان و کل شهرستان، درمان تمامی بیماران بستری سرپایی و پیگیری آن‌ها تا حصول نتیجه قطعی، اعزام و استقرار اتوبوس آمبولانس در شهرستان و اعزام بیماران، پذیرش و درمانشان در بیمارستان‌های مربوطه، ازجمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در این مدت بوده است.

در ادامه پیگیری علت‌یابی مسمومیت اهالی این روستا رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه دستور تشکیل پرونده برای تحقیقات مقدماتی و صدور نتیجه نهایی صادر کرد.

توسلی‌زاده به رئیس دادگستری شهرستان ثلاث باباجانی دستور داد: با توجه به اهمیت موضوع و اینکه جمع کثیری از هم‌استانی‌ها دچار مشکل شده‌اند تا حصول نتیجه نهایی موضوع را با جدیت پیگیری کرده و با خاطیان یا قصورکنندگان برخورد کنند.

لازم به ذکر است؛ طبق آمار شبکه بهداشت شهرستان تاکنون تعداد 347 نفر از اهالی این روستا دچار مسمومیت شده‌اند که از این تعداد، 67 نفر در بیمارستان‌های مختلف که غالب آن‌ها کودک هستند، بستری شده‌اند.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 28251