شناسه خبر:28350
1399/6/23 04:14:55
معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان مطرح کرد:

امیدی به اتمام پروژه میدان تره‌بار با سرمایه‌گذار فعلی نیست

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش:معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان با بیان اینکه طبق مشاهدات و گزارش‌های هفتگی از محل پروژه میدان‎بار ما امیدی به اتمام آن توسط این کنسرسیوم نداریم و مدیریت استان هم به این نتیجه رسیده که باید تعیین تکلیف شود، اذعان کرد: درواقع به دنبال یک‌طرفه شدن این پروژه هستیم.

در نشست خبری معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان که با محوریت گزارش عملکرد این معاونت در سال 98 و پنج ماه نخست سال جاری برگزار شد، عزیزاله یوسفی با بیان اینکه ابتدای سال جاری مصادف شد با بحث اپیدمی بیماری کرونا، گفت: این اتفاق ناخوشایند محدودیت‌هایی را در جامعه ایجاد کرد که پروژه‌های عمرانی نیز از آن استثنا نیست.

وی افزود: به تبع شرایط ایجادشده جلساتی در شورای اسلامی شهر و نیز شورای معاونین شهرداری به‌منظور دست‌یابی به اهداف پروژه‌ها برگزار شد تا درخصوص ادامه، توقف و یا انتظار برای تعیین تکلیف چگونگی برپایی کارگاه عمرانی از سوی ستاد کرونا تصمیم‌سازی شود.

یوسفی با تأکید بر اینکه حسب شرایط ماه‌های فروردین و اردیبهشت‌ با همین شرایط پشت سر گذاشته شد، اذعان کرد: اواخر اردیبهشت‌ماه بخشنامه‌ای از سوی ستاد کرونا مبنی بر ارائه دستورالعمل ایمنی در کارگاه‌های عمرانی ابلاغ شد که این بخشنامه توسط شهرداری در اختیار پیمانکاران قرار گرفت.

وی با بیان آنکه این معاونت براساس شرح وظایف مکلف است پروژه‌های عمرانی را از ابتدا تا انتها براساس ضوابط و مقررات کنترل، هدایت و نظارت کند، عنوان کرد: سه مقوله زمان، هزینه و کیفیت در پروژه‌های عمرانی بیش‌ازپیش مدنظر است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان با تأکید بر اینکه در پروژه‌های عمرانی کیفیت حرف نخست را می‌زند، افزود: برای ما زمان در پروژه‌های عمرانی بسیار مهم است و براساس مهندسی ارزش هزینه‌های هر پروژه باید بتواند پروژه را اقتصادی کند؛ به‌طوری ‌که اگر پروژه‌ها اقتصادی نباشند و تحت‌الشعاع هزینه‌های سربار قرار بگیرند، عملاً موفق نشده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه همواره کیفیت پروژه‌ها می‌بایست سرلوحه کار همکاران بنده باشد، خاطرنشان کرد: کل بودجه سازمان‌ها و ستاد شهرداری در بخش عمرانی 520 میلیارد تومان است.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان با تأکید بر آنکه این میزان بودجه 52 درصد از کل بودجه شهرداری را شامل می‌شود، اظهار کرد: بودجه عمرانی ستاد و مناطق در کل 442 میلیارد تومان است که مجموعاً 56 درصد از کل بودجه را دربرمی‌گیرد.

یوسفی با تأکید بر اینکه در بخش عمرانی شاهد افزایش 25 درصدی بودجه نسبت به سال گذشته هستیم، خاطرنشان کرد: بودجه ملی و استانی تخصیص داده‌شده به حوزه عمرانی در سال قبل 16 میلیارد و 900 میلیون بود که در قالب 15 پروژه تعریف شد.

وی ادامه داد: البته مبلغ مصوب 31 میلیارد تومان بود که از این میزان همان‌طور که عنوان شد، چیزی حدود 16 میلیارد و 900 میلیون تومان تخصیص یافت.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان با بیان اینکه در پنج ماه نخست سال نیز دو میلیارد و 700 میلیون تومان از محل جرائم و دو میلیارد و 500 میلیون تومان از محل توازن به شهرداری ابلاغ شده است، به تفریق بودجه سال 98 اشاره کرد و گفت: از مجموع 371 میلیارد تومان بودجه ستاد و مناطق چهارگانه در بخش عمرانی 268 میلیارد تومان آن عقد قرارداد شده که چیزی حدود 89 درصد را شامل می‌شود.

یوسفی با بیان اینکه 17 درصد از کل بودجه این معاونت مربوط به بحث تملک بوده، خاطرنشان کرد: نسبت عملکرد اجرای آسفالت ما به کل بودجه 14 درصد است.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان با اشاره به اینکه نسبت عملکرد عملیات عمرانی نیز به کل بودجه 69 درصد بوده، عنوان کرد: بر این اساس نسبت قراردادهای منعقدشده در سال 98 به بودجه عمرانی به‌جز تملک، 87 درصد است.

وی با اشاره به تفریق بودجه سال 99 نیز گفت: کل اعتبارات عمرانی 442 میلیارد بوده که از این محل 16 درصد به مبلغ 69 میلیارد تومان بودجه تملکی است.

یوسفی با تأکید بر اینکه 67 میلیارد یعنی 15 درصد از آن نیز در حوزه آسفالت‌ریزی تعریف می‌شود، ابراز کرد: 69 درصد نیز مختص پروژه‌های فنی، عمرانی و عملیاتی است.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان ادامه داد: طی پنج ماه گذشته 66 درصد از پروژه‌های عمرانی نیز عقد قرارداد شده است.

وی با تأکید بر اینکه نسبت بودجه تملک به کل بودجه عمرانی 16 درصد بوده، خاطرنشان کرد: درمجموع نسبت کل قراردادهای منعقدشده به کل بودجه عمرانی 66 درصد است.

معاون فنی و عمرانی شهردار همدان با اشاره به پروژه‌های شاخص و تأثیرگذار شهرداری همدان، تأکید کرد: پروژه تقاطع غیر هم‌سطح سردار همدانی درحال حاضر دارای 85 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و طبق آخرین برآوردهای مالی تاکنون 44 میلیارد تومان هزینه‌کرد را می‌توان برای این پروژه احصا کرد.

یوسفی دیگر پروژه تأثیرگذار در شهر را اجرای فاز دوم تقاطع غدیر نامید و گفت: در این پروژه شاهد پیشرفت 28 درصدی هستیم.

* رشد 75 درصد پارکینگ آقاجانی‌بیگ

وی با اشاره به اینکه در پروژه پارکینگ آقاجانی‌بیگ نیز شاهد پیشرفت فیزیکی 75 درصدی هستیم، خاطرنشان کرد: دیگر پروژه مهم مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک شهر همدان بود که در سال 96 به اتمام رسیده است.

یوسفی با بیان اینکه شهرداری نسبت به انتخاب مشاور اقدام کرده و براساس بخشنامه هیئت‌وزیران باید تهیه طرح مطالعاتی طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک با طرح جامع شهری همدان هم‌زمان باشد تا هم‌پوشانی لازم را داشته باشد، اذعان کرد: علاوه‌بر این مطالعات ماده 23 امکان‌سنجی قطار شهری همدان با 500 میلیون تومان اعتبار استانی دارای 80 درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی ادامه داد: دو یا سه طرح توسط مشاور ذی‌صلاح پرزنت شده و حتی یکی از کریدورها نیز مورد تأیید قرار گرفته است که این مزیت می‌تواند یک تحول بسیار مهم در حمل‌ونقل همدان را در پی داشته باشد.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان در بخش دیگری از سخنان خود در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در شهر همدان گفت: شاخص استفاده از حمل‌ونقل عمومی در هر شهر باید 70 درصد باشد که متأسفانه در شهر همدان این عدد بسیار پایین است.

یوسفی با تأکید بر ضعف ناوگان حمل‌ونقل عمومی در همدان، اظهار کرد: بر این اساس مردم نمی‌توانند از این ناوگان استفاده کنند، بنابراین انتظار می‌رود با اجرایی شدن قطار شهری افق بسیار روشنی در حمل‌ونقل عمومی را شاهد باشیم.

* 7 دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان خواهد شد

این مقام مسئول با اشاره به وجود دو پایانه مسافری و 15 پایانه باری سبک و سنگین در شهر همدان، اذعان کرد: تعداد اتوبوس‌های موجود در خط در بخش خصوصی 95 دستگاه و در بخش دولتی 126 دستگاه بوده که 17 دستگاه اتوبوس جدید نیز خریداری و تاکنون 10 دستگاه تحویل شهرداری همدان شده و هفت دستگاه باقی مانده است.

وی با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی همدان، گفت: متأسفانه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در بخش اتوبوس به سن فرسودگی نزدیک شده، بنابراین لازم است در آینده نسبت به نوسازی آن راهکار اساسی اندیشیده شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه درحال حاضر قیمت هر اتوبوس چیزی حدود دو تا سه میلیارد تومان است، اذعان کرد: 50 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان اتوبوسی شهر همدان از محل اوراق مشارکت درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه عمر ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر همدان از پنج تا 15 سال بوده و نزدیک به فرسودگی است که با نوسازی و خرید 17 دستگاه جدید به دنبال نوسازی آن هستیم، تشریح کرد: 110 دستگاه از اتوبوس‌های درون‌شهری ما عمر زیر هشت سال دارند.

* 12 درصد از تصادفات درون‌شهری ناشی از تنگنای معبر

یوسفی با اشاره به اینکه طبق سند ششم توسعه می‌بایست درصد تصادفات در شهرها کاهش یابد، گفت: 12 درصد از عوامل تصادفات درون‌شهری معابر و مابقی عوامل انسانی و فرهنگی در رانندگی است.

وی با اشاره به اینکه در سال 99 از 187 تصادف در سطح شهر همدان 27 مورد مربوط به تنگنای عرض معبر بوده است، افزود: در این بخش می‌بایست علاوه‎بر تقویت زیرساخت‌ها جهت ارتقای فرهنگ شهروندی نیز کوشید.

یوسفی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری ایسنا درخصوص عدم سرویس‌دهی پُل‌های عابر پیاده مکانیزه، خاطرنشان کرد: در شهر همدان 22 پُل عابر پیاده وجود دارد که خوشبختانه از ابتدای سال همه این پُل‌ها همه‌روزه سرویس‌دهی می‌کنند؛ بنابراین درصورت مشاهده عدم سرویس‌دهی پله‌برقی‌ها و آسانسورها از طریق سامانه 137 اطلاع‌رسانی کنید.

* کلیه پُل‌های عابر پیاده سرویس‌دهی می‌کنند

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر پله‌برقی و آسانسور همه پُل‌های شهر همدان فعال هستند، ابراز کرد: همه این پُل‌ها زیر بار رفته و سرویس‌دهی می‌کنند، اما مسئله این است که باید در بحث آموزش شهروندی و استفاده از تجهیزات شهری بیشتر فرهنگ‌سازی شود؛ بنابراین این مهم می‌بایست در دستور کار کمیسیون فرهنگی شورا باشد.

یوسفی با اشاره به خرید پنج پُل عابر پیاده به‌صورت BOT، گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده در ساخت این پُل‌ها شاهد 35 درصد پیشرفت فیزیکی هستیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان از احداث حوضچه شیرابه زباله در سایت زباله شهر همدان به‌عنوان یکی دیگر از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار شهری یاد کرد و افزود: سه حوضچه به وسعت 60 هزار مترمربع در سایت زباله شهر همدان ایجاد شده تا با استفاده از این ظرفیت یعنی اجرای فعل‌وانفعالات شیمیایی، این شیرابه‌ها دیگر جذب زمین نشوند که تاکنون در این بخش نیز شاهد 50 درصد پیشرفت فیزیکی با اعتبار کلی بالغ‌بر 6 میلیارد و 500 میلیون تومانی بوده‌ایم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار گروه خبری سپهرغرب درخصوص سرانجام میدان تره‌بار نیز گفت: متأسفانه با وجود گذشت چیزی حدود پنج سال از کلنگ‎زنی، پروژه پیشرفت مطلوبی ندارد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه از نگاه فنی این کنسرسیوم یا نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد پروژه را به پایان برساند، عنوان کرد: با وجود ایجاد زیرساخت‌ها و در اختیار گذاشتن زمین سرمایه‌گذار این پروژه نتوانسته به تعهداتش عمل کند.

وی با بیان اینکه طبق مشاهدات و گزارش‌های هفتگی از محل پروژه ما امیدی به اتمام پروژه توسط این کنسرسیوم نداریم و مدیریت استان هم به این نتیجه رسیده که باید تعیین تکلیف شود، اذعان کرد: درواقع به دنبال یک‌طرفه شدن این پروژه هستیم.

یوسفی با بیان اینکه انتظار می‌رود با تعیین تکلیف سرمایه‌گذار شهرداری سرمایه‌گذاری را پای کار بیاورد که بتواند پروژه را به نتیجه برساند، خاطرنشان کرد: درخصوص پروژه بازار سینا نیز باید بگویم این پروژه از سال‌های قبل آغاز شده و به دلایل مختلف نتوانسته به‌موقع تحویل داده شود، بنابراین به دنبال آن هستیم که سال آینده پروژه تکمیل و تحویل داده شود.

شناسه خبر 28350