شناسه خبر:28699
1399/6/27 15:59:21

ساکنان شهرک‌مولوی و قشلاق سنندج از فضای سبز و پارک محروم مانده‌اند و پس از گذشت 20سال همچنان چشم‌انتظار ساماندهی قبرستان متروکه و تبدیل به فضای سبز و تحقق وعده‌های مسئولان هستند.

بیش از 10 هزار نفر خانواده سنندجی در این محلات بدون یک متر فضای سبز زندگی کرده‌اند و این محرومیت نسبت به سایر محلات سطح شهر، تبعیض به شمار می‌رود و قابل پذیرش نیست. مردمان نجیب و صبور این محلات تنها خواهان ساماندهی محوطه‌ای که در گذشته قبرستان متروکه بوده و امروزه به‌ محل انباشت نخاله، زباله، جانواران و جولان سگ‌های ولگرد تبدیل شده، هستند چراکه براساس مشاهدات عینی خبرنگاران تسنیم این وضعیت کنونی، زندگی را به کام مردم طاقت‌فرسا کرده است.

وعده‌ای که پس از گذشت 20 سال اجرایی نشد

نوروز قادری یکی از اهالی محله شهرک مولوی سنندج ضمن گلایه از بی‌توجهی مسئولان شهری به مناطق محروم سنندج، اظهار داشت: از سال 79 قرار است اراضی 5 هزار مترمربعی تعیین‌شده شهرک مولوی و محله قشلاق، تبدیل به پارک و فضای سبز شود اما تاکنون این وعده اجرایی نشده و هم‌اکنون نیز به مکانی برای مار، عقرب، سگ‌های ولگرد، معتادان متجاهر و نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است.

این شهروند محله شهرک مولوی سنندج با بیان اینکه "این محوطه به معضل اجتماعی برای این مردم تبدیل شده است" خاطر نشان کرد: دبیرستان دو شیفته پسرانه و مدرسه ابتدایی دقیقاً در همین محوطه اراضی فضای سبز واقع شده است؛ 5 هزار خانوار ساکن در همین محله چه گناهی کرده‌اند که باید درگیر و دار مشکلات اداره اوقاف و شهرداری باشند؟! خواهش و التماس می‌کنیم یا اداره اوقاف اجازه ساخت این فضای سبز را به شهرداری بدهد یا خودشان حصار و ساماندهی آن را برعهده بگیرند.

قادری وجود مزار یکی از شهدا در قبرستان متروکه قشلاق را برای اهالی این محله بسیار ارزشمند عنوان کرد و افزود: مسئولان شهری حداقل به‌خاطر احترام و حفظ حرمت این شهید گرانقدر، این محل را هرچه سریع‌تر ساماندهی کنند تا دیگر معتادان در اینجا جولان ندهند چراکه برای هیچ کس این بی‌حرمتی و بی‌توجهی به جایگاه و شأن مزار شهید قابل قبول نیست.

ساکنان شهرک مولوی و قشلاق سنندج در اوج محرومیت زندگی می‌کنند

اشرف ناصری، شهروند دیگر سنندجی نیز بیان کرد: زمانی که محله قدیمی و تاریخی قشلاق با وجود پل تاریخی چند هزار ساله در این شهر وجود داشت، هیچ کدام از شهرک‌های اطراف از جمله بهاران و محلات بالای شهر وجود نداشت، اما باید مدیران شرم کنند که هنوز ساکنان محلات در اوج محرومیت و بی‌امکاناتی زندگی می‌کنند.

وی با ذکر اینکه "مردم محلات حاشیه و محروم همیشه خط مقدم و نفرات اول انتخابات و راهپیمایی و وفادار به نظام و انقلاب هستند" افزود: علی‌رغم پیگیری‌های چند ساله برای ساماندهی این قبرستان متروکه، شهرداری درحد توان اقدامات لازم برای ساماندهی این محوطه را انجام داده اما متاسفانه اوقاف اجازه کار به شهرداری نمی‌دهد؛ به هر دری می‌زنیم کسی جواب نمی‌دهد، اگر این اراضی متعلق به اوقاف است و کسی حق تصرف آن را ندارد، ما نیز حرفی نداریم و خود متولیان اوقاف کردستان برای ساماندهی آن اقدام کرده و طرحی اجرا کنند.

ناصری بیان کرد: این محلات دروازه شهر و مسیر عبور به شهرستان‌های کردستان است؛ هر توریست و گردشگری که از پایتخت کشور وارد این شهر شود قطعاً از این مسیر عبور می‌کند اما ظاهر و نمای این مسیر آیا زیبنده این شهر است؟ آیا ما هم مالیات و عوارض پرداخت نمی‌کنیم، جزو این شهر نیستیم؟ چرا برای ساخت چند متر فضای سبز باید 23 سال از مسئولان استان خواهش و التماس کنیم؟!

روایت تلخ کودک سنندجی؛ فضایی برای تفریح و بازی نداریم

پرهام پورعاشقان یکی از کودکان محله شهرک مولوی سنندج با ابراز نگرانی از نبود فضای بازی و تفریح اظهار داشت: تمامی دوستانم و کودکان قشلاق و شهرک مولوی سنندج از جزئی‌ترین امکانات محروم هستند، نه فضایی برای بازی داریم و نه جای برای تفریح، خواهش می‌کنم مسئولان به ما نیز توجه‌ای داشته باشند.

وی گفت: چرا باید بچه‌های حاشیه سنندج با سایر محلات تفاوت داشته باشند، ما هم به تفریح، آموزش و سرگرمی نیازداریم روزها و ماه‌ها به آرزوی ساماندهی این فضای سبز دعا می‌کنیم و به محض اینکه مسئول یا مدیری در این محوطه مشاهده کنیم، خوشحال و خرسند تو کوچه‌ها به هم مژده می‌دهیم، تمام کودکان محله قشلاق و شهرک مولوی از مسئولان التماس کرده که هر چه سریع‌تر تکلیف این فضای سبز را روشن کنند.

مریم احمدی یکی از بانوان محله قشلاق سنندج نیز گفت: این روزها که بیماری کرونا در کشور و استان کردستان شیوع پیدا کرده و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، آیا این وضع قبرستان متروکه با این همه زباله، حشرات و سگ‌های ولگرد و نخاله‌های ساختمانی سلامت ما و فرزندانمان را تهدید نمی‌کند؟؛ چرا مسئولان بی‌توجه‌اند؟

وی با عنوان اینکه "دو مدرسه بزرگ دقیق در این محوطه قبرستان متروکه واقع شده است" خاطر نشان کرد: روح و روان کودکان و زنان به دلیل نبود بهداشت و امکانات در این محلات به شدت در معرض خطر است، این مسئولان چه می‌دانند که ما چه زجر و سختی می‌کشیم. اصلاً احساس یک زندگی عادی در یک شهر را نداریم، آیا این متولیان متوجه نیستند که این مردم در روز چه قد باید گرد و خاک مهمانشان باشد، چند سال عمر می‌کنیم که این همه حسرت یک زندگی شهری با کیفیت به دلمان بماند.

توضیحات مسئولان شهرداری و اوقاف

عرفان فتحی، مدیر شهرداری منطقه2 سنندج درباره بلا تکلیفی قبرستان متروکه قشلاق سنندج، اظهار داشت: در حال حاضر در قسمت پایین دست این اراضی با 2هزار مترمربع در حال جدول‌گذاری و ساماندهی فضای سبز هستیم اما قبرستان متروکه متعلق به اوقاف است و فعلاً اجازه هیچ‌گونه ساخت‌وسازی را نداریم.

وی گفت: سند و مالکیت این زمین متعلق به اداره اوقاف سنندج است و شهرداری اجازه هیچ‌گونه دخل و تصرفی در آن ندارد، بنابراین در صورتی‌که اداره اوقاف این اراضی را به شهرداری واگذار و وقف عمومی کنند در سریع‌ترین زمان برای ساماندهی فضای سبز اقدام خواهیم کرد.

به گفته مدیرشهرداری منطقه دو سنندج، این زمین حق و متعلق به اوقاف است و باید با شهرداری به توافق برسد که ظاهراً در حال مکاتبه و گفت‌وگو هستند و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسند.

امیر عمیدی، مدیر املاک و حقوقی شهرداری سنندج نیز در این‌باره اظهار کرد: پس از جلسات و بازدیدهای مختلف با اداره اوقاف سنندج در راستای ساماندهی قبرستان‌های متروکه محلات قشلاق و فرجه سنندج، براساس نظر و توافق همکاران بخشی از قبرستان قشلاق تغییر کاربری داده می‌شود اما برای قبرستان فرجه به دلیل حضور چندین مزار شهید این مهم امکانپذیر نیست.

وی افزود: پیشنهاد تغییر کاربری به زمان بیشتری نیار دارد چراکه مطرح کردن موضوع در کمیسون ماده 5 و ایجاد معاوضه و تغییرات یک مقدار چالش‌برانگیز است اما خوشبختانه شهرداری و اداره اوقاف سنندج پای کار هستند.

مدیر املاک و حقوقی شهرداری سنندج با بیان اینکه "کارهای اداری ساماندهی این فضا طولانی و زمان‌بر است" افزود: تبدیل کاربری تجاری (10 درصد از کل اراضی) برای اداره اوقاف و کاربری فضای سبز درون محله‌ای توسط شهرداری در دستور کار قرار گرفته و پس از طی پروسه‌های گردش امور زیر بنا و موافقت کمیسیون ماده 5، در اسرع وقت شروع به کار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با نظر مساعد اداره اوقاف و پیگیری شهرداری سنندج امیدوارم هرچه سریع‌تر تغییرات کاربری فضای سبز و کاربری تجاری انجام که بیش از این ساکنان محله شهرک مولوی و قشلاق دغدغه و نگران نباشند.

عمیدی با بیان اینکه تمامی توقعات مردم ساکنان محل به حق و سخنان و درد‌دل‌های آنان نیز قابل قبول است، تصریح کرد: امیدوارم پیام و تلنگر گزارش خبرگزاری مردمی تسنیم منجر به تسریع در روند اقدامات کمیسیون ماده 5، اداره اوقاف سنندج و شهرداری شود تا با ساماندهی قبرستان‌های سطح شهر، فضای سبز ایجاد و مکانی برای آسایش و تفریح مردم، باشد.

محمد مهدی سلیمانی، معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف استان کردستان نیز در پاسخ به گله‌مندی مردم محله قشلاق و شهرک مولوی سنندج جهت معضلات قبرستان متروکه این مناطق، اظهار داشت: مکاتبات و مذاکره بسیاری با شهرداری سنندج در این راستا صورت گرفته است.

وی افزود: کاربری این قبرستان متروکه فضای سبز است و طبق قانون شهرداری باید یا تملک کند یا با تغییر کاربری اعلام عدم نیاز، اقدام کند؛ بنابراین هدف و نیت ما کمک به مردم و ایجاد فضای سبز است اما باید حقوق موقوفه نیز رعایت شود.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف استان کردستان گفت: سخن ما با شهرداری این است که این زمین موقوفه است و حق و حقوق خاص خود را دارد، بنابراین اگر شهرداری سنندج توانایی پرداخت کل این حق و حقوق را ندارند، می‌توانند قسمتی از آن را به تجاری تغییر کاربری داده تا هم سبب اشتغال برای مردم و هم در این شرایط اقتصادی بدون پرداخت وجه نقدی، تغییر کاربری و ساماندهی قبرستان متروکه انجام شود.

سلیمانی با ذکر اینکه "بهترین راهکار عملی را برای حل این مشکل به شهرداری ارائه داده‌ایم" بیان کرد: ما حاضریم با شهرداری همکاری کنیم تا پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان اوقاف تغییر کاربری انجام شود و ما موافقت برای ایجاد فضای سبز خواهیم داد، اما متأسفانه شهرداری در مرحله کار عملاً اقدامی نمی‌کند.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف استان کردستان با بیان اینکه اگر شهرداری از اول با اعلام این موضوع موافقت کرده بود، قطعاً تا کنون اقدامات فضای سبز ایجاد شده بود، افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند بدون پرداخت حق و حقوق موقوفه مجوزی را صادر کند، لذا بهترین راه کار تغییر کاربری قسمتی از آن برای پرداخت حق موقوقه است.


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 28699