شناسه خبر:29177
1399/7/5 11:40:37

زمین در کردستان کم و آب‌های روان زیاد است، برای استفاده از زمین باید چاره اساسی شود و توسعه باغ در این میان یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند تولید کشاورزی را رونق دهد؛ فرصتی که در دولت تدبیر و امید رشدی 52 درصدی به خود گرفته است.

بازوی دولت موفق شده با افزایش 52 درصدی سطح باغات این استان میزان تولیدات محصولات باغی را حدود 67 درصد افزایش دهد.

در این مدت با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، ایجاد پنج هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار و سامان‌دهی حدود 17 هزار هکتار اراضی حاشیه رودخانه‌های غرب کشور و توسعه باغات از محل تبدیل اراضی دیم به آبی، از سوی سازمان جهاد کشاورزی در کردستان دنبال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: میزان تولیدات از 240 هزار تُن سال 1392 هم‌اکنون به 400 هزار تُن رسیده است.

محمدفرید سپری اظهار کرد: تخصیص مناسب برای افزایش بهره‌وری کشاورزی از حدود پنج میلیارد متر مکعب آب قابل ذخیره‌شده در پشت سدهای استان مطالبه شده و وزارت نیرو درنهایت با پیگیری‌های مختلف مسئولان استان سال گذشته با تخصیص آب مورد نیاز 96 هزار هکتار جدید موافقت کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: با تبدیل این میزان اراضی دیم به آبی با احتساب 122 هزار هکتار اراضی آبی موجود، میزان آن را به 218 هزار هکتار شامل 18 درصد از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی موجود رساند.

وی با بیان اینکه باغات نیز از این طرح‌ها سهم بسزایی داشته و سعی می‌شود با همکاری کشاورزان در برخی از این اراضی باغات جدید اقتصادی و تجاری ایجاد کرد، افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت محصولات باغی استان پس از ثمردهی درختان باغات تازه‎تأسیس به‌صورت میانگین 12 درصد افزایش یابد.

سپری تأکید کرد: این میزان شامل تولید 55 هزار تُن انواع محصولات در باغ‌های جدید است که پیش‌بینی می‌شود پس از بهره‌وری کامل باغ‌ها میزان تولید سالانه محصولات باغی استان از 400 هزار تُن فعلی به 455 هزار تُن برسد.

وی با اشاره به اینکه میانگین رسیدن یک باغ به ثمردهی کامل درصورت مدیریت صحیح از سوی کشاورزان حدود چهار سال است، گفت: با توجه به تمهیدات انجام‌یافته ازجمله آبیاری تحت فشار، رعایت الگوی کشت درختان و ارقام بهسازی‌شده، پیش‌بینی می‌شود در هر هکتار از باغات دیم 6 تُن و در باغات آبی نیز 10 تُن محصول برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: در ابتدای سال 1392 حدود 32 هزار هکتار از اراضی این استان باغات دیم و آبی بود که اکنون با اقدامات ترویجی و برنامه‌های حمایتی این سطح به 47 هزار و 641 هکتار رسیده است.

محمدصالح احمدی افزود: باغات دیم این استان با خدمات انجام‌یافته از هشت هزار هکتار سال 1392 هم‌اکنون با توسعه پنج هزار و 252 هکتاری به 13 هزار و 252 هکتار رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: باغات آبی نیز در این مدت از سطح 24 هزار هکتار ابتدای سال 1392 با 43 درصد رشد به 34 هزار و 389 هکتار رسیده است.

وی گفت: با توجه به روند تغییرات آب‌وهوایی و کاهش نزولات آسمانی و درنتیجه کاهش منابع آبی قابل دسترس، استفاده از گونه مناسب باغی با کارآیی بالا در مصرف آب ازجمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد خواهد بود که در موفقیت توسعه باغات ضروری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تأکید کرد: از طرف دیگر تغییرات الگوی کشت یکی از راهکارهایی است که اکثر کارشناسان برای استفاده بهینه از خاک و آب پیشنهاد اجرای آن را دارند و در این زمینه بر استفاده از گونه‌های با پتانسیل بالای عملکردی، مقاوم با شرایط نامساعد محیطی و استفاده از فن‌های جدید در احداث باغات دیم جهت حفظ رطوبت و ذخیره آب، تأکید دارند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون نیز توسعه باغات دیم استان در اراضی شیب‌دار یکی از راهکارهای اساسی در توسعه باغبانی بوده و بیش از 25 درصد سطح و تولید محصولات باغی استان را باغات دیم به خود اختصاص داده است.

با حدود 80 هزار بهره‌بردار باغات استان سالانه در کردستان 400 هزار تُن محصول باغی تولید می‌شود که باغات دیم سهم 71 هزار تُنی از این میزان دارند.

برخورداری از زمین‌های کشاورزی مرغوب، چشمه‌ها و منابع آبی فراوان، شرایط آب‌وهوایی مناسب با داشتن میانگین بارش بیش از 500 میلی‌متری در سال، شرایط مناسبی را برای توسعه کشاورزی و زمینه‌های سرمایه‌گذاری این بخش در کردستان فراهم کرده است.

علاوه‌بر توسعه باغات توسعه اراضی آبی استان کردستان از 120 هزار هکتار به 350 هزار هکتار نیز از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است تا میانگین اراضی آبی را از 10 درصد یک میلیون و 200 هکتار زمین زراعی فعلی به حدود 30 درصد برساند.

تحقق کامل این اهداف و برنامه‌های توسعه باغات در استان کردستان علاوه‌بر افزایش سطح زیر کشت، نیازمند راه‌اندازی کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی ویژه محصولات باغی است.

درحال حاضر 111 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی دارای پروانه بهره‌برداری از سازمان جهاد کشاورزی با ظرفیت فرآوری 740 هزار تُن انواع محصولات زراعی، دامی، طیور، شیلات و باغی در این استان فعال است.

استان کردستان دارای 43 هزار هکتار اراضی باغی با بیش از 70 هزار بهره‌بردار است که سالانه بیش از 350 هزار تُن انواع محصولات باغی در آن‌ها تولید می‌شود.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور است؛ به‌طوری که باغ‌داران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تُن انگور دیم، رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده‌اند. سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.

همچنین رتبه نخست تولید توت‌فرنگی با تولید بیش از 47 هزار تُن به کردستان تعلق دارد.

شناسه خبر 29177