شناسه خبر:29549
1399/7/11 00:17:04

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش:همچنان فعالان حوزه تولید و صادرات کشمش ملایر با دردهای کهنه این صنعت حوزه کشاورزی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

شهرستان ملایر دارای 10 هزار و 500 هکتار باغ انگور است که به‌دلیل فعالیت 60 کارخانه فرآوری کشمش، 74 درصد این محصول به انواع کشمش شامل آفتابی تیزابی، آفتابی غیر تیزابی، آفتابی دانه‌دار و کشمش تبدیل و بخشی از این محصول فرآوری‌شده به کشورهای حوزه خلیج ‌فارس و اروپایی صادر می‌شوند.

جالب‌تر اینکه درحال حاضر از جمعیت 300 هزار نفری ملایر، حدود 33 درصد آن در حوزه انگور و کشمش فعال هستند و این شهرستان یکی از قطب‌های مهم تولید انگور و کشمش ایران و جهان با تولید سالانه 240 هزار تُن انگور و 45 هزار تُن کشمش به‌شمار می‌رود؛ این آمار نشان وابستگی شدید اقتصادی شهرستان به رونق صادرات این محصول است. بر این اساس بارها و بارها با فعالان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول هم‌کلام شده و به بیان مشکلات پیش روی این محصول در حوزه‌های تولید، فرآوری و صادرات با تیترهایی همچون «ملایر و دردهایی‌که هنوز پابرجاست»، «حل مشکلات کشمش تیزآبی و تسریع در اجرای طرح فراز»، «کشمش ملایر پشت دروازه اروپا» و غیره پرداختیم.

به‌طوری که اغلب تولیدکنندگان و صادرکنندگان به‌نام این شهرستان به مواردی همچون لزوم لغو تعهد مبنی بر برگشت ارز حاصل از صادرات به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع صادراتی، تهیه زیرانداز برای باغ‌داران در راستای بهبود کیفیت محصول، اصلاح وضعیت انبارداری جهت جلوگیری از آلودگی به میکروب آفلاتوکسین، نقص در بسته‌بندی، سود بانکی و نداشتن سرمایه در گردش اشاره کردند و خواهان رفع این مسائل شدند؛ زیرا امروزه مباحث این‌چنینی فرصت حضور محصول ایرانی در بازارهای بین‌المللی را به حداقل رسانده ‌است.

بر این اساس طی روز‌های گذشته خبری مبنی بر ملاقات رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش شهرستان ملایر با فرماندار این شهرستان در رسانه‌ها منتشر شد که بارقه امیدی را در دل فعالان این عرصه روشن کرد؛ با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص مباحث مطرح‌شده در این نشست با منوچهر رضایی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر گفت وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر با بیان آنکه در این نشست اصلی‌ترین بحث مورد بررسی لزوم لغو تعهد مبنی بر برگشت ارز حاصل از صادرات به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع صادراتی بود، گفت: البته این بحث مختص همدان نیست و در سطح ملی مطرح است.

منوچهر رضایی با تأکید بر اینکه قرار شد فرماندار این بحث را بین مدیران بالادستی به‌عنوان یک مطالبه از سوی ما فعالان عرصه کشمش مطرح کند، اذعان کرد: این بحث اصلی‌ترین مشکل حال حاضر فعالان حوزه کشمش است.

وی در پاسخ به این سؤال که از مدیر ارشد شهرستانی درخصوص پیگیری رفع دیگر مشکلات حوزه بسته‌بندی، انبارداری، نیاز به زیرانداز، بحث تیزاب و غیره خواهان مساعدت و همکاری نشدید؟ گفت: این مباحث ارتباط خاصی به حوزه کار فرماندار ندارد و بیشتر به جهاد کشاورزی مربوط است.

رضایی در واکنش به این سؤال که آیا درحال حاضر مشکلات قبلی حل شده و وجود مسائل پیشین همچنان بحث صادرات را دچار مشکل کرده است؟ اذعان کرد: مشکلی حل نشده و همچنان این مباحث پابرجا بوده و این مهم تأثیر بسزایی در حوزه صادرات کشمش داشته است.

مع‌الوصف، با توجه به آنچه گفته شد، گرچه تأثیر بحران‌های اقتصادی و تحریم‌ها و همچنین طی چندماه اخیر بروز کرونا در عرصه رونق تولید و درعین‌حال صادرات محصولات کشاورزی و به‌خصوص کشمش غیر قابل انکار بوده، اما نکته این است که مشکلات داخلی و درعین‌حال مواردی که پیش‌ از این در شمارگان مختلف این رسانه به آن‌ها پرداخت شده نیز هنوز پابرجا است؛ به‌عنوان مثال هنوز باغ‌دار در نبود سرمایه کافی و یا نداشتن اطلاعات ترویجی، خود را ملزم به تهیه زیرانداز به‌عنوان اصلی‌ترین شاخص تولید کشمش باکیفیت در باغ‌ها نمی‌داند و نیز اینکه هنوز آموزش و یا نظارتی بر توزیع محصولات مرتبط با بحث تیزآبی کردن و استفاده از سموم از سوی جهاد کشاورزی انجام نمی‌پذیرد و درعین‌حال همچنان سازمان صنعت و معدن و تجارت به‌عنوان متولی عرصه صادرات امکان حضور شرکت‌های مطرح در نمایشگاه‌های بین‌المللی را فراهم نکرده است.

علاوه‌بر این هنوز سیستم اقتصادی و در رأس آن بانک‌ها رویکرد خود را در حوزه حمایت تغییر نداده و همچنان معوقات و درعین‌حال نرخ سود 18 درصد اصلی‌ترین مشکل فعالان عرصه مذکور بوده و این درحالی است که طی چندماه اخیر اغلب کارگاه‌ها و کارخانه‌های کشمش در مواجه با کرونا تعطیل بوده‌اند.

جالب‌تر آنکه نمایندگان این شهرستان نیز در مسیر حل مشکلات گامی برنداشته و آنچه عنوان می‌کنند، تنها در حد شعار کارآیی دارد؛ حال آنکه این شاخص‌ها درمجموع زیرساخت‌های رونق تولید محسوب می‌شوند که درنهایت نتیجه‌ای جز رونق در صادرات و توسعه اقتصادی را برای شهرستان در پی نخواهند داشت.

انتظار می‌رفت این نشست بتواند حداقل نتایج بهتری را رقم بزد، زیرا به هر ترتیب فرماندار ملایر به‌عنوان فرماندار ویژه استان به‌لحاظ تصمیم‌سازی نفر دوم اجرایی در استان به حساب می‌آید؛ بنابراین یقیناً در تصمیم‌گیری دستگاه‌های اجرایی همچون جهاد کشاورزی مؤثر واقع خواهد بود، پس به‌راحتی نباید از مطرح کردن و پیگیری مشکلات غافل شد و به بهانه آنکه این مشکلات در حوزه کاری فرماندار نیست، از عنوان کردن مسائل و مطالبه حل آن‌ها به‌عنوان نماینده یک صنف از فرماندار غافل شد؛ زیرا چنین روندی نتیجه‌ای جز پابرجا ماندن و حتی تداوم و کش آمدن مشکلات فعالان حوزه تولید و صادرات کشمش را در پی نخواهد داشت.

شناسه خبر 29549