شناسه خبر:29626
1399/7/12 17:35:48

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به ایجاد تعدادی واحد فرآوری کشمش طی یک سال اخیر، گفت: شرکت تعاونی باغ‌داران با چهار هزار و 500 عضو دارای کارخانه کشمش است که امیدواریم نسبت به راه‌اندازی یک واحد فرآوری محصولات انگور نیز اقدام کند.

سیدمهدی میرباقری در این زمینه اظهار کرد: شهرستان ملایر در حوزه کشاورزی جایگاه ویژه‌‌ای دارد که نمونه آن ثبت این دیار به‌عنوان شهر جهانی انگور است.

وی با بیان اینکه ملایر قطب تولید انگور و کشمش استان همدان و کشور است، افزود: درحال حاضر بیش از 22 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصولات باغی و بیش از 61 هزار هکتار زیر کشت محصولات زراعی است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 270 هزار تُن محصولات باغی در این شهرستان تولید می‌شود، گفت: بیش از 240 هزار تُن آن مختص انگور با حدود 11 هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با اشاره به اینکه داشتن این‌همه ظرفیت نیازمند حمایت بیشتر کشاورزان است، اظهار کرد: نبود کاخانه و واحدهای فرآوری صنایع تبدیلی انگور یک کمبود محسوس در شهرستان است که همه مسئولان شهرستان و مسئولان جهاد کشاورزی نیز به آن واقف هستند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر بیش از 85 درصد انگور ملایر از نوع بی‌دانه بوده که به کشمش تبدیل می‌شود، گفت: یکی از مواردی که طی سال‌های گذشته شاهد بودیم، تمایل سرمایه‌‌گذاران به سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد واحدهای فرآوری کشمش است.

میرباقری با بیان اینکه طی یک سال گذشته نیز شاهد ایجاد تعدادی واحد فرآوری کشمش بودیم، افزود: این یک مشکل است که سرمایه‌‌گذاران ما تمایلی برای ایجاد سایر واحدهای فرآوری مانند کارخانه تولید آبمیوه و غیره ندارند.

وی با بیان اینکه جهاد کشاوری نیز با تمام توان حمایت لازم را از سرمایه‌گذارانی که در حوزه صنایع فرآوری انگور ورود پیدا کند خواهد داشت، گفت: در این زمینه تسهیلات ویژه و حتی تملک زمین با همکاری منابع طبیعی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به اینکه درحال حاضر شرکت تعاونی باغ‌داران با بیش از چهار هزار و 500 عضو به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی است، اذعان کرد: این شرکت دارای کارخانه کشمش است که درصددیم با حمایت‌هایی که از این شرکت خواهیم داشت، یک واحد فرآوری محصولات انگور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر با توجه به ظرفیت‌های انگور ملایر ایجاد شرکت فرآوری تولید آب انگور به‎صورت آب‌میوه و تولید شیره انگور در بسته‌های شکیل می‌تواند درآمدزایی با ارزش‌افزوده را برای شهرستان به همراه داشته باشد، افزود: ایجاد این واحدها می‌تواند باعث اشتغال‌زایی برای جوانان این شهرستان شود.

شناسه خبر 29626