شناسه خبر:30052
1399/7/21 11:42:01

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع گفت: برای توسعه سالانه 32 هزار هکتار زراعت چوب باید نزدیک به 35 میلیون اصله نهال تولید و در اختیار زارعان قرار گیرد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، عادل جلیلی اظهار کرد: برای تامین سالانه 35 میلیون نهال، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز باید هرسال حدود 40 میلیون قلمه صنوبر با توجه به احتمال افت 10 تا 15در صدی آن، در ایستگاه‌های تحقیقاتی تولید کرده و برای تبدیل به نهال، در اختیار نهالستان‌های بخش خصوصی قرار دهد.

وی با بیان اینکه برای زراعت چوب در هر هکتار باید حداقل 1100 نهال کاشته شود، اظهار کرد: سال گذشته 5.5 میلیون قلمه صنوبر تولید و توزیع کردیم و این میزان تولید، باید هم‌زمان با توسعه طرح زراعت چوب افزایش یابد.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع خاطرنشان کرد: ما هرسال 40 تا 45 هکتار از اراضی ایستگاه‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع را به تولید قلمه صنوبر اختصاص می‌دهیم.

جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره موضع موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در مورداستفاده از گونه پالونیا در زراعت چوب که این روزها گونه چینی آن برای فروش در اینترنت تبلیغ می‌شود، گفت: این موسسه تحقیقاتی به‌طور رسمی مخالفت خود را با استفاده از گونه پالونیا در زراعت چوب به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان حفظ نباتات اعلام کرده است.

وی پایین بودن کیفیت و سبک بودن چوب گونه پالونیا، عدم شناخت رفتار اکولوژی این‌ گونه و احتمال مهاجم بودن آن و همچنین حساسیت آن نسبت به آبیاری را از دلایل مخالفت این موسسه تحقیقاتی با زراعت آن در اراضی کشور نام برد.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در توضیحی بیشتر اضافه کرد: گونه‌های خارجی قبل از کشت در ایستگاه‌های تحقیقاتی در یک دوره زمانی تعریف‌شده به‌لحاظ سازگاری با محیط و رفتار اکولوژی بررسی و ازنظر کیفیت و اقتصادی بودن با سایر گونه‌ها مقایسه می‌شوند و گونه پالونیا،این مراحل و فرآیند را در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع طی نکرده است.

*ارائه کمک‌های علمی و فنی برای زراعت صنوبر

جلیلی به زارعان و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در زراعت چوب توصیه کرد که به‌ویژه در منطق شمال و شمال غرب ایران، از ارقام پرمحصول صنوبر که توسط این موسسه تولید می‌شود، استفاده کنند.

وی در عین حال اظهار کرد: موسسه تحققیات جنگل‌ها و مراتع کشور، کمک‌های علمی و فنی در زمینه کشت و نگهداری نهال‌های صنوبر را به زارعان ارائه می‌دهد.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در مورد زراعت چوب در اراضی شیب‌دار نیز گفت: در زمینه کشت چوب، گرایش ما بیشتر به مستثنیات مردم است، اما اگر جایی باشد که زراعت چوب به جلوگیری از فرسایش خاک کمک کند، می‌توان روی آن کار کرد.

*کنترل فرسایش خاک در اراضی شیب‌دار با گیاهان دارویی

جلیلی افزود: موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع مخالف کشت گیاهان یک‌ساله در اراضی‌ای با شیب بالای 12درصد است، زیرا موجب فرسایش آبی و بروز سیلاب‌ها و کانون‌های ریزگرد می‌شود.

وی با بیان اینکه اراضی با شیب بالای 12درصد به فرسایش خاک حساس هستند و کشاورزی در آن اراضی اقتصادی نیست، اذعان کرد: اگر بخواهیم در این اراضی کشت انجام دهیم، باید به طرف گیاهان دارویی و علفی-مرتعی که ریشه‌هایشان در خاک عمیق‌تر شده و فرسایش خاک را کنترل می‌کنند، حرکت کنیم.

شناسه خبر 30052