شناسه خبر:30091
1399/7/21 13:45:41

مجری طرح کشت زعفران گلخانه‌ای به روش ایروپونیک (هواکشت) دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: به ‌منظور تلاش در راستای اشتغال‌زایی و کارآفرینی دانشجویان، انجمن علمی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی اقدام به کشت زعفران هواکشت در ساختمان آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه کرد.

یاسین نوروزی در خصوص مزیت‌های این طرح، افزود: به واسطه مزیت‌های زیاد و ارزش افزوده بالای زعفران، پرورش این گیاه در کشورهای پیشرفته جهان برای رسیدن به سوددهی بالا دارای اهمیت ویژه‌ای است، از جمله این کشورها می‌توان به چین اشاره کرد که برنامه‌های مهمی را در راستای دستیابی به کشت این گیاه با ارزش دنبال می‌کند.

وی اظهار کرد: به همین دلیل استفاده از روش‌های صنعتی و مدرن در کشت این گیاه مورد توجه قرار گرفته است، یکی از این روش‌ها، کشت آیروپونیک یا هواکشت زعفران است، در این روش در مرحله تولید جوانه گل و تا زمان برداشت گل‌ها نیاز به زمین کشاورزی و خاک برای پرورش محصول نیست.

نوروزی، صرفه جویی در مصرف آب، کنترل آسان بیماری‌ها و آفات و کنترل دما و رطوبت، بازگشت سریع سرمایه، کاهش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت از مزایای این نوع کشت عنوان کرد.

وی افزود: در این نوع از کشت زعفران امکان کاشت حدود چهار الی 6 تن پیاز زعفران در 100 مترمربع نیز وجود دارد.

او اضافه کرد: در این طرح علاوه بر آموزش دانشجویان به صورت عملی، اهداف دیگری در قالب فعالیت‌های پژوهشی با مقایسه پیازهای کشت شده از پنج شهرستان کرمانشاه، جوانرود، نیشابور، تربت حیدریه و قائنات از نظر تاثیر بر عملکرد کمی و کیفی زعفران بررسی خواهد شد.

مجری طرح کشت زعفران هواکشت دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: انجمن علمی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی، برای آموزش کشت زعفران به روش گلخانه‌ای برای مناطقی از استان که دمای هوا در آنجا بالای 40 درجه سانتیگراد است و امکان کشت این محصول به صورت مستقیم داخل زمین وجود ندارد و همچنین در راستای اشتغالزایی دانشجویان و دانش آموختگان و افراد عادی در بخش کشاورزی آمادگی خود را اعلام می‌کند.

نوروزی افزود: این انجمن علاوه بر آموزش در حوزه بازاریابی و فروش این محصول با تمام ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی همکاری می‌کند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 30091