شناسه خبر:30580
1399/8/5 08:36:53

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :شرکت هگمتانه داروی غرب با بهره‌مندی از تاییدیه GMP کامل از  سازمان غذا و داروی ایران توانسته است با شرکت‌های تراز اول دنیا در عرصه تولید داروهای تحت لیسانس همکاری کند.

با توجه به اینکه هزینه‌‌های دارویی و مرتبط با آن در ایران حدود ۳۰ درصد  از کل هزینه مراقبت‌‌های سلامت و نزدیک به ۵۰ درصد از هزینه مراقبت‌های سرپایی بهداشتی و درمانی را به خود اختصاص می‌دهد، لذا دارو در نظام سلامت کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که طی چند دهه گذشته، با وجود مشکلاتی نظیر جنگ تحمیلی و محاصره و تحریم‌های اقتصادی، تامین داروی مورد نیاز جامعه همواره جزء دغدغه‌های اصلی کشور بوده است به‌طوریکه طبق آخرین اخبار در حال حاضر ۱۲۰ کارخانه داروسازی فعال، تولید دارو در کشور را انجام می‌دهند با این چنین پتانسیلی، بالای ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شود که البته عدد صحیح‌تر آن ۹۹ درصد است و این تفاوت به دلیل داروهایی است که مشابه تولید داخل دارند.

 آنچه مسلم است اینکه به اذعان کارشناسان در مجموع، صنعت داروسازی  در بحث اقتصاد مقاومتی خوب عمل کرده است و این درصد ناچیز واردات هم همیشه در همه جای دنیا بوده و نمی‌توان درهای کشور را به روی یافته‌های جدید دارویی بست؛ چراکه پزشکان و بیماران به این دسته از داروها نیز نیاز دارند  دراین شماره از صفحه کاردانش  در گفتگو با محسن خدادادی مدیر عامل  شرکت هگمتان دارو غرب در شهرستان تویسرکان می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید: 

مدیر عامل شرکت هگمتان دارو غرب با بیان اینکه کارخانه داروسازی این مجموعه در زمینی با وسعت ۱۸ هزار متر مربع با ۷ هزارو ۵۰۰ متر زیربنا و  دو هزارو ۵۰۰ متر اتاق پاکسازی و با سرمایه‌ای افزون بر ۲۱ میلیارد تومان که ۱۱ میلیارد تومان آن آورده مالی  و ۱۰ میلیارد تسهیلات بود، احداث شد گفت: بهره‌برداری ازاین مجموعه به وسیله اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در سال 94 انجام شد.

محسن خدادادی با تاکید براینکه استقرار کارخانه داروسازی  منوط به اخذ دو نوع پروانه فعالیت است اذعان کرد: پس از مجوز ازسازمان صنعت پروانه بعدی می‌بایست از سازمان غذاو دارو اخذ شود.

وی با تاکید براینکه این کارخانه از بزرگترین واحدهای صنعتی غرب کشور در عرصه تولید داروهای انسانی به شکل قرص، کپسول، شربت و مکمل‌های دارویی است  عنوان کرد: محصولات تولید شده دراین کارخانه داروسازی دارای تاییدیه GMP کامل از  سازمان غذا و داروی ایران است .

 خدادادی با تاکید براینکه دارا بودن تاییدیه GMP کامل به معنای امکان تولید دارو و در سطح پایین تر مکمل های دارویی و داروی گیاهی  است عنوان کرد: برخی از شرکت ها تنها میتوانند نسبت به تولید مکمل های دارویی اقدام کنند . 

خدادادی با تاکید براینکه علیرغم دشواری‌های تامین مواد اولیه در داخل و خارج از کشور تولید دارو در این شرکت  همچنان با قوت ادامه دارد اظهارکرد: این شرکت علاوه بر تولید محصول برای خود برای برخی شرکت‌های داروسازی دارای دانش فاقد کارخانه نیز به صورت قراردادی به تولید می‌پردازد .

 وی با تاکید براینکه کلیه تولیدکنندگان در شرایط فعلی هم در حوزه اقتصادی و هم در نحوه فعالیت با مشکل مواجه شدند  گفت: البته دراین بین از طریق حمایت‌های دولتی در بحث تولید حوزه سلامت برای حل مشکلات مالی توانستیم از تسهیلات برای سرمایه  در گردشگر استفاده کنیم .

مدیر عامل شرکت هگمتان داروی غرب  افزود: البته دراین بین انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی قَدَر در عرصه تولید تحت لیسانس همچون کشور آلمان  از آنجایی که این شرکت‌ها خود قادر به تامین ارز لازم هستند ما با مشکل مواجه نشدیم .

وی افزود: علاوه براین درپی ممنوعیت ورود داروهای خارجی که مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شود برخی از شرکت‌های  دارویی مطرح دنیا نیز به دلیل عدم تمایل نسبت به حذف شدن محصولاتشان از بازار دارویی ایران  با این شرکت  وارد مذاکره شدند تا نسبت  به تولید دارو تحت لیسانس برای  آنها اقدام کنیم .

وی با اشاره به اینکه نماینده شرکت‌های داروسازی خارجی با حضور در محل کارخانه‌های دارای تاییدیهGMP از سازمان غذا و دارو ایران  نسبت به بازدید از خط تولید این شرکت  اقدام می‌کنند و خوشبختانه  همانطور که عنوان شد یکی از شرکت‌های مورد تایید آن‌ها شرکت هگمتان داروی غرب است گفت:  این شرکت درواقع تولیدکننده کلیه داروهای انسانی به صورت تمام شده است .

 وی با بیان اینکه تولید دارو برای برندهای خارجی  از سویی قیمت تمام شده محصول را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر دانش  فنی و علمی آن از طریق شرکت‌های  همکار وارد کشور می‌شود گفت: از جمله این شرکت‌های همکار خارجی شرکت یوروویتال آلمان است که محصولات آن همچون  قرص مولتی ویتامین کامپلت، آیزن پلاس و قرص ویتامین ب 12 حاوی 500 میکروگرم 60 عددی و غیره به صورت تحت لیسانس در شرکت هگمتان داروی غرب تولید می‌شود.

 وی با تاکید براینکه  درخصوص شرایط و نحوه تولید نیز خوشبختانه این شرکت چون پیشتر در فضای تولید به لحاظ دارویی بودن تولیدات تمهیدات بهداشتی  را در نظر می گرفت دراین بخش نیز این تمهیدات به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی با شدت بیشتری مورد توجه قرار گرفت و رعایت می‌شود .

مدیر عامل شرکت هگمتان داروی غرب با اشاره به اینکه  درحال حاضر این شرکت با ظرفیت کامل محصول تولید نمی‌کند زیرا شرایط و ماهیت تولید دارو با دیگر بخش‌های تولیدی متفاوت است و نیاز به شناسایی برخی پتانسیل‌ها و زیرساختها  دارد اذعان کرد: در این شرکت  درهر  شیفت کاری سالانه  تولید یک میلیارد قرص ،500 میلیون کپسول  و 50 میلیون شربت را شاهد هستیم .

*اشتغال برای 140 نفر

 وی با تاکید براینکه درحال حاضر برای بیش از 140 نفر اشتغال ایجاد شده است تصریح کرد: در این شرکت از یک سامانه ارزشیابی کامل و استاندارد برای نظارت بر کیفیت استفاده و تمامی فرآیندها مطابق استانداردهای جهانی اجرا می‌شود.

خدادادی  به موضوع حمایت از تولید داخل و رونق آن نیز اشاره کرد و گفت: انتظار آن است که از تولیدکنندگان داخلی حداکثر حمایت و پشتیبانی صورت گیرد .

وی با اشاره به اینکه این شرکت یکی از سه شرکت دارویی در استان همدان است اذعان کرد: از آنجاییکه دارو یکی از محصولات استراتژیک محسوب شده و با سلامت مردم در ارتباط مستقیم قرار دارد توجه و حمایت از این صنعت یک اصل انکارناپذیر است زیرا بخشی از نیاز دارویی  استان و به تبع آن کشور را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه البته حمایت‌ها از سوی مسئولان استانی بالاخص معاون اقتصادی و نیز رئیس سازمان صنعت،معدن تجارت استان و حتی سازمان‌هایی همچون سازمان امور مالیاتی و نیز سازمان تامین اجتماعی  ستودنی است خاطر نشان کرد: علاوه بر قوانین و ضوابط  غلط و یا سختگیرانه برخی بی‌مهری‌ها تولیدکننده و کارآفرین را دل سرد می‌کند .

وی افزود:  در نظر بگیرید دو سال پیش شرکت برای خرید یک دستگاه خارجی اقدام کرد و درعین حال 20 درصد از قیمت محصول را نیز پرداخت کردیم در آن زمان از سوی مدیران عنوان شد که می‌توانید برای پرداخت مابقی هزینه از طریق فاینانس ورود کنید  این درحالی است که سهم 80 درصدی باقیمانده در آن مقطع زمانی 270 میلیون تومان بود .

خدادادی  با بیان اینکه در حال حاضر بانک برای پرداخت مابقی هزینه‌ها همکاری نمی‌کند اذعان کرد: بانک مدعی است به دلیل بالا رفتن قیمت ارز می‌بایست  اکنون مبلغی بیش از یک میلیارد تومان بپردازید  این درحالی است که در شرایط فعلی تولیدکننده حتی برای پرداخت حقوق پرسنل با مشکل مواجه است .

وی افزود: تاسف‌بارتر اینکه کوچکترین گیر مالی و بانکی کلیه حساب‌های بانکی تولیدکنندگان  را با مشکل مواجه می‌کند.

مدیر عامل شرکت همگتان داروی غرب با اشاره به بالا رفتن قیمت تمام‌شده کالا بر اثر آشفتگی حاکم بر روند تأمین مواد اولیه بیان کرد: در یک کلام اگر بخواهم انتظار صنعت از مسئولان را بیان کنم، این است که کاری بکنند قیمت تمام شده کالا در ایران مقرون به صرفه و قابل رقابت با کالاهای خارجی باشد و فشارهای وارده بر صنعت را کم کنند.

خدادادی با تاکید بر اینکه درحال حاضر صنعت داروسازی کشور با افزایش هزینه‌های تولید هم‌تراز با افزایش قیمت ارز مواجه است اظهارکرد: یکی از معضلاتی که در صنعت داروی ایران به خصوص در زمینه صادرات وجود دارد، رعایت نشدن قوانین بین‌المللی تولید دارو است، در نتیجه بسیاری از شرکت‌ها قادر به صادرات داروهای تولیدی خود نیستند.

خدادادی افزود: اما همانطور که عنوان شد شرکت ما با توجه به رعایت تمامی استانداردهای بین‌المللی قادر است  تمام داروهایی را که تحت لیسانس کشورهای خارجی هستند را نیز تولید کنند.

مع الوصف  در یک نگاه کلی به پیشرفت‌های دارویی در چهار دهه اخیر، می‌توان پی برد که خوشبختانه صنعت داروسازی بالاخص که هیچ زمینه و پشتوانه و سابقه، حداقل در حد صنایع اصلی و بزرگ  قبل از انقلاب اسلامی در کشور نداشته است، بعد از انقلاب اسلامی، با تکیه بر اهداف مشخص ، اعتقاد و تلاش دست‌اندراکاران حوزه دارو به عنوان یک دستاورد مهم، مطرح است و روز به روز شاهد توسعه و دستیابی به فناوری و دانش روز، در این حوزه هستیم و گواه آن تامین نیاز 97 درصدی دارو و تولید داروهای فوق تخصصی و تامین مواد اولیه دارویی درداخل و ثبت داروهای ایرانی در برخی کشورها و توسعه روز افزون در این خصوص است لازمه ادامه این روند، افزایش کیفیت داروها و در نتیجه تامین امنیت بهداشتی کشور حمایت همه جانبه مسئولان از تولیدکنندگان صنعت دارو است حمایتی که بتواند گره  ازمشکلات این صنعت باز کنند.

شناسه خبر 30580