شناسه خبر:31125
1399/8/12 00:40:30

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش:شهردار همدان با اشاره به تدوین طرح جامع پدافند غیر عامل شهری، گفت: این مهم در شهرداری همدان با رویکرد کاملاً علمی دنبال می‌شود.

با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری «پدافند غیر عامل یک اصل خواهد بود برای همیشه، نه برای یک مقطع خاص»؛ پدافند غیر عامل بیشتر تأکید بر مدیریت پیش از بحران دارد، درصورتی ‌که در کشور ما و در سطح کلان، مدیریت بحران در مراحل بعد از وقوع بحران خلاصه شده و در زمان بعد از بحران و با تشکیل ستاد بحران به دنبال حل معضل پیش‌آمده هستند.

می‌توان بر مبنای الزامات پدافند غیر عامل و به‌منظور مقابله با بحران‌ها با روش‌هایی همچون سازمان‌دهی محلات شهری و آموزش‌های مؤثر و مستمر شهروندان به‌منظور مقابله با بحران‌ها، آسیب‌های ناشی از مخاطرات را به حداقل رساند.

از طرفی پدافند غیر عامل شهری وظیفه برنامه‌ریزی برای اقدامات غیر نظامی به‌منظور کاهش آسیب‌پذیری شهرها، به‌ویژه اماکن عمومی، تسهیل مدیریت و پایداری زیرساخت‌ها و همچنین مدیریت شهر در زمان بحران را برعهده دارد.

بر این اساس با توجه به قرار گرفتن در هفته پدافند غیر عامل بر آن شدیم تا درباره عملکرد شهرداری همدان در حوزه پدافند غیر عامل با عباس صوفی، شهردار همدان گفت‌وگو کنیم که در ادامه می‌خوانید:

شهردار همدان با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در بحث پدافند غیر عامل در حوزه مدیریت شهری به طرح جامع پدافند غیر عامل در شهر بازمی‌گردد که خوشبختانه تدوین آن در دستور کار شهرداری همدان قرار گرفته است، گفت: به‌زودی شاهد به اتمام رسیدن این طرح خواهیم بود.

عباس صوفی با تأکید بر اینکه با اتمام طرح شاهد آن خواهیم بود که براساس یک‎سری مطالعات کاملاً علمی موضوع پدافند غیر عامل شهری در بخش‌های مختلف مورد اجرا قرار خواهد گرفت، اذعان کرد: مسئله بعدی به طرح مکان‌یابی اسکان اضطراری برای مواقع بروز بحران در شهر بازمی‌گردد.

وی افزود: مطالعات این موضوع نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفت و درحال حاضر مراحل نهایی را سپری می‌کند.

صوفی با اشاره به تشکیل اتاق تاب‌آوری کشور به دبیری شهرداری همدان، گفت: این انتخاب به‎علت عملکرد موفق حوزه مدیریت بحران شهرداری صورت پذیرفته است.

شهردار همدان همچنین از تشکیل کمیته پدافند غیر عامل در مباحث درونی سازمانی شهرداری خبر داد و گفت: این کمیته دارای کارگروه‌های مختلف ازجمله کارگروه‌های امنیت و حفاظت از زیرساخت‌های شهرداری، خدمات شهری، فرهنگی و آموزشی و اطلاع‌رسانی، فنی و عمرانی، ترافیک، برنامه‌ریزی و توسعه و درنهایت کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

صوفی با اشاره به آنکه هریک از این کارگروه‌ها در حوزه فعالیتی خود مسئولیت بررسی و سپس اجرای اقدامات لازم در حوزه پدافند غیر عامل را برعهده خواهند داشت، خاطرنشان کرد: این مهم در هر کارگروه با درنظر گرفتن مطالعات طرح جامع عنوان‎شده در حوزه پدافند غیر عامل استان صورت می‌پذیرد.

شهردار همدان افزود: برای مثال در کارگروه ترافیک شاهد آن بودیم که بازگشایی چند معبر طبق مطالعات طرح جامع پدافند غیر عامل برحسب نیاز شهر در مواقع بحرانی بود؛ زیرا همگان بر این امر واقف‌اند که یکی از اصلی‌ترین مشکلات به هنگام بروز بحران، به بحث مسدود شدن معابر بازمی‌گردد.

این مدیر ارشد شهری با اشاره به اینکه علاوه‎بر مطالعات فوق‌الذکر بحث مطالعات سیل و سیلاب در شهر در دستور کار شهرداری است، ابراز کرد: شهرداری همدان به‌عنوان رئیس کارگروه خدمات شهری شهرهای استان در حوزه پدافند غیر عامل نیز معرفی شده است.

صوفی با بیان اینکه در بحث آموزش و فرهنگ‌سازی مسائل مرتبط با پدافند غیر عامل نیز شهرداری همدان به‌صورت جدی ورود کرده، عنوان کرد: اجرای طرح دوام محله در محلات مختلف شهر با رویکرد بالا بردن تاب‌آوری محلات در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در بحث تاب‌آوری محلات مناطقی همچون شهرک فرهنگیان، خضر، شهرک ولیعصر، حصار و چرم‌سازی و مزدقینه به‌عنوان پایلوت برای اجرای طرح انتخاب شدند، تصریح کرد: علاوه‎بر این طرح پایگاه شهری در 20 مدرسه محلات مختلف شهر درحال اجرا است.

شهردار همدان با بیان اینکه همکاری‌های برون‌سازمانی نیز در حوزه پدافند غیر عامل از طریق همراهی و همکاری با نهادها و سازمان‌هایی همچون شرکت‌های خدمات‎رسان آب، برق و گاز و مخابرات نیز در دستور کار بوده و هست، خاطرنشان کرد: این مهم در راستای شناسایی سرمایه‌ها و زیرساخت‌های شهری و حفاظت از آن‌ها از طریق جلب همکاری سازمان‌های عنوان‎شده در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع پدافند غیر عامل به‌صورت کاملاً علمی در حوزه مدیریت بحران شهرداری و نیز معاونت خدمات شهری شهرداری همدان درحال پیگیری و اجرا بوده، گفت: هدف ما رسیدن به جایگاه مناسبی در حوزه تاب‌آوری شهری برحسب استانداردهای این موضوع است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، توجه به پدافند غیر عامل شهری با رویکرد علمی نقطه قوتی برای شهرداری همدان است که امید می‌رود این رویکرد با تدوین طرح‌های متقن و کارآمد هرچه سریع‌تر بروز و ظهور داشته باشد. زیرا آنچه مسلم است مردم هنگامی با مدیریت شهری همدل و همراه و در‌عینحال آموزش‌ها تأثیرگذار خواهند بود که از نزدیک بتوانند در موضوعات مختلف شهر به‌ویژه در موضوع پدافند غیر عامل شاهد تغییرات محسوس در فضاهایی همچون ساخت‌وسازها، معابر شهری و غیره باشند.

شناسه خبر 31125