شناسه خبر:31359
1399/8/17 10:00:26
پایا بسپارآریا پایدار در صنعت آبیاری خاورمیانه

اشتغال 600 نفری رهاورد اعتماد به نیروی نخبه جوان

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: گروه صنعتی پایا بسپار آریا، تولیدکننده محصولات تخصصی آبیاری با برند تجاری ویسپار، با جذب نیروی جوان ومتخصص از سراسر کشور در بخش‌های مختلف تخصصی خود توانسته است برای 600 نفر اشتغال پایدار ایجاد کند

در دنیای امروز، رابطه‌ای مستقیم بین توسعه فناوری و پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر کشور و به تبع آن هر استان برقرار است. به طوری‌که می‌توان گفت فناوری عامل اساسی برای ایجاد ثروت، رفاه و توانایی هر منطقه بوده و ابزاری قدرتمند در توسعه به شمار می‌آید.

در این بین طبق تعریف ارائه‌شده برای فناوری چهار رکن اساسی نیروی انسانی، ماشین، سازمان و اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار هستند لذا بدیهی است که تعامل مناسب این ارکان با یکدیگر موجب رشد و توسعه اقتصادی متوازن می‌شود.

از آنجا که نیروی انسانی در این بین نقشی محوری و بنیادی دارد می‌توان نتیجه گرفت که تخصص و مهارت نیروی انسانی سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی هر واحد صنعتی داشته و لزوم ارتباط و استمرار آموزش‌های تخصصی با صنعت و برقراری تعاملی صحیح و منطقی را بیش از پیش به نمایش می‌گذارد.

به دیگر سخن اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد، موجب پیشرفت و توسعه کشور، استان و منطقه خواهد شد.

دراین بین گروه صنعتی پایا بسپارآریا، تولیدکننده محصولات تخصصی آبیاری با برند تجاری ویسپار، با بیش از پانزده سال تجربه موفق، پیشگام در صنعت آبیاری در استان همدان توانسته به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان نقش موثری در صحنه اقتصاد استان ایفا کند براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا بامحمد رجبی رئیس هئیت مدیره این شرکت گفتگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس هئیت مدیره این شرکت گروه صنعتی پایا بسپارآریا با بیان اینکه استارت فعالیت شرکت با رویکرد تحقیقات بازار از سال 85 زده شد گفت: سال 86 شرکت به ثبت رسید و سال 87 گام در فضای تولید نهادیم.

رئیس هئیت مدیره این شرکت گروه صنعتی پایا بسپار آریا با بیان اینکه با اشاره به اینکه هدف ما ارائه سبد جامعی از تجهیزات تخصصی آبیاری تحت فشار براساس نیاز مشتریان است اظهارکرد: اعتمادسازی و برندسازی شرکت به نحوی بوده است که محصولات این شرکت علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی به خاورمیانه و اروپای شرقی نیز صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برند ویسپار با تمرکز بر رعایت استانداردهای بین‌المللی همچون ISO 9001 2015، ISO 14001:2015، ISO 45001: 2018 و IMS در زمینه مهندسی و زیست‌محیطی سعی در ساختن زمینی سبز و پربار با بهینه‌سازی خلاقانه مصرف آب دارد اذعان کرد: این شرکت با تلاش در راستای مشارکت و کار جمعی، ضمن نهادینه‌سازی فرهنگ تعاون، رونق تولید و توسعه اقتصادی اجتماعی بارها توانسته است در شمار تعاونی‌های برتر کشور قرار گیرد.

     تولید دو هزار تن محصول

محمدرجبی با تاکید براینکه میزان تولید در کارخانه این شرکت تابع تقاضای بازار و نوع محصول تولیدی است عنوان کرد: با این وجود امسال بیش از 1800 تا دو هزار تن انواع مختلف محصولات در حوزه آبیاری صنعتی را تولید خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه طی این سالها شرکت بزرگتر شده و به تبع میزان تولید نیز نسبت به قبل افزایش داشته است اذعان کرد: خوشبختانه 80 درصد مواد اولیه لازم برای تولید را از پتروشیمی‌های داخل کشور تامین می‌کنیم.

رجبی با تاکید براینکه 20 درصد دیگر مواد اولیه مورد نیاز که اغلب از آن‌ها به عنوان افزودنی نام برده می‌شود مواد وارداتی است گفت: این شرکت در فضایی بالغ بر 20هزار مترمربع و بیش از 600 نفر پرسنل مجرب در شهرک صنعتی بوعلی همدان واقع شده است.

وی با تاکید براینکه برخی از مواد عنوان‌شده تنها در کشورهای چین و آمریکا تولید می‌شود لذا چاره‌ای جز واردات از کشورها نداریم اذعان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر عملکرد شرکت شهرک‌های صنعتی درعرصه ایجاد زیرساختهای مناسب برای فعالان صنعت استان ستودنی بوده است.

رجبی با بیان اینکه شرایط در شهرک‌های صنعتی درحال حاضر مهیا برای میزبانی از سرمایه‌گذاران عرصه صنعت است تشریح کرد: همانطور که عنوان شد درحال حاضر محصولات تولیدشده دراین شرکت هم در سراسر کشور و هم در خارج از کشور توزیع و به فروش میرسد البته طی سال‌های اخیر به دلیل شدت تحریم‌های ظالمانه تقاضا در داخل کشور بیشتر بوده است.

وی با تاکید براینکه خوشبختانه فضای صادرات شرکت به کشورهایی همچون ترکیه، عراق، افغانستان، روسیه و اکراین پابرجاست ابراز کرد: نمی‌توان برای میزان صادرات حجم مشخصی را تعیین کرد و این امر نیز تابعی از میزان سفارشات و میزان تقاضا و نیاز کشور به محصولات تولید شده است.

رئیس هئیت‌مدیره این شرکت گروه صنعتی پایا بسپارآریا با اشاره به اینکه اولویت ما در بحث تولید در بدو تامین 100 درصدی نیاز کشور است خاطر نشان کرد: رمز موفقیت این شرکت بهره‌مندی از نیروهای متخصص و کارآمد در بخش‌های مختلف است.

رجبی با تاکید براینکه این شرکت توانسته است بسیاری از جوانان نخبه استان و کشور را در عرصه‌های تخصصی مورد نیاز شرکت جذب کند تشریح کرد: با اعتماد با جوانان حتی در مواردی برخی از نخبگان که مترصد مهاجرت بودند درحال حاضر در شرکت صنعتی پایا بسپار آریا مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه اعتماد به جوانان در این شرکت منجر به حرکت رو به جلو در مجموعه شده است خاطر نشان کرد: شرایط در این فضا به گونه است که علیرغم تحریم و تنگناهای اقتصادی به حمد الهی همواره حرکت رو به رشد بوده است.

رئیس هئیت مدیره این شرکت گروه صنعتی پایا بسپار آریا با اشاره به اینکه در واقع اصلی‌ترین سرمایه شرکت ما نیروی متخصص و جوان است اذعان کرد: بهره‌مندی از نیروی کار نخبه در بخش مدیریت فضاهای فنی مهندسی، برنامه‌ریزی، بازرگانی،تولید، انبارو غیره درواقع اصلی‌ترین داشته‌ماست.

رجبی در پاسخ به این سوال که فرایند بازاریابی شرکت چگونه است که هم در داخل و هم در خارج از کشور توانسته‌اید محصولات خود را عرضه کنید گفت: بدون اغراق این شرکت یکی از بهترین شرکت‌ها در عرصه بازاریابی در سطح کشور است.

وی ادامه داد: به نحوی که همزمان با ثبت شرکت این فرایند آغاز شد.

این تولید کننده نمونه کشور با اشارهبه اینکه البته آشنایی به نیاز کشاورز نیز از اصلی ترین رموز موفقیت ما در این عرصه بود گفت: از آنجایی که ما خود در کشاورز بوده و هستیم بنابراین از نیاز صنعت کشاوری با خبر بوده و تولید مان بر حسب نیاز کشاورزان است.

رئیس هئیت مدیره این شرکت گروه صنعتی پایا بسپار آریا با تاکید براینکه بر اساس شناخت فضا حتی ازکمبود تجهیزات در نقاط مختلف کشور و براساس آن تبلیغ برای فروش محصولاتمان نیز بهره برده‌ایم عنوان کرد: از طرفی دفتر مرکزی شرکت را به تهران انتقال دادیم تا از فضای پایتخت برای جذب مشتریان قدر هم در داخل و هم در خارج از مرزها استفاده کنیم.

رجبی با اشاره به اینکه بهره‌مندی از متخصصین در بحث کارشناسی فروش در کنار بازاریابی مویرگی اصلی‌ترین رمز موفقیت ما در مانایی و تسخیر بازارهای داخلی و خارجی است اذعان کرد: درواقع کل کشور توسط کارشناسان فروش شرکت مورد رصد و ویزیت قرار گرفت تا کمبودها در نقاط مختلف کشور احصا و متناسب با آن دست به تبلیغ زدیم.

وی با بیان اینکه در کنار شناسایی بازارهای داخلی در تعدادی از نمایشگاه‌های خارجی شرکت کردیم ابراز کرد: از جمله آن‌ها می‌توان به نمایشگاه‌های ایتالیا، عراق و روسیه اشاره کرد.

رئیس هئیت مدیره این شرکت گروه صنعتی پایا بسپار آریا با تاکید براینکه درکشورها نیز پس از معرفی محصولاتمان در نمایشگاه نسبت به حضور بازاریاب در آن کشور اقدام کردیم تصریح کرد: خوشبختانه چندی پیش توانسته‌ایم در کشور سوریه نیز نمایندگی فروش را دایر کنیم.

      در تامین ارز نیازمند حمایتم

رجبی در واکنش به نوع و میزان حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران دراستان همدان گفت: خوشبختانه در استان همدان این حمایت همواره وجو داشته و دارد اما به عنوان یک صنعتگر در حال حاضر نیاز صنعت کشور برای صنعتگران تامین ارز برای واردات مواد اولیه وارداتی است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر درگیری اصلی ما در عرصه تولید به نوسانات قیمت ارز در بحث تامین مواد اولیه وارداتی بازمی گردد تصریح کرد: طی چندماه اخیر برای تامین مکمل‌ها و افزودنی‌ها از خارج از کشور برحسب نیاز تولید برای جلوگیری از خارج کردن نیروی کار از چرخ تولید حتی حواله‌های بر حسب دلار 32 هزارو 600 تومانی صادر کردیم.

رئیس هئیت مدیره این شرکت گروه صنعتی پایا بسپار آریا با تاکید براینکه علاقه‌ای با تعدیل نیرو نداریم زیرا برای پرورش نیروهای متخصص دراین شرکت در بخش‌های مختلف زحمات زیادی کشیده شده است عنوان کرد: متاسفانه در پی عدم تامین مواد اولیه وارداتی بر حسب نوسان قیمت و افزایش آن ممکن است دیگر نتوانیم جوابگوی این تعداد نیروی کار باشیم.

وی با تاکید براینکه مدیران مرتبط در سطح کشور می‌بایست برای تامین ارز مورد نیاز عرصه صنعت چاره‌ای بیندیشند اذعان کرد: متاسفانه در بازار امروز حتی برخی افزودنی‌ها همچون آهن در بازار داخلی نیز به راحتی قابل تامین نیست.

رجبی با اشاره به اینکه حتی در بخش‌بسته‌بندی نیز در تامین کارتن دچار مشکل شده‌ایم اذعان کرد: آنچه مسلم است اینکه اغلب این مشکلات نشأت گرفته مشکلات کلان کشوری است ومی‌بایست در سطح ملی رفع شود.

وی با بیان اینکه امروز در بازار بورس مواد اولیه وارداتی برحسب دلار عرضه می‌شود گفت: براین اساس از ابتدای سال در برخی از اقلام شاهد افزایش چهار تا پنج برابری قیمت‌ها بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه نوسان بازار بورس در واقع امروز به یکی از مشکلات ما درعرصه تامین مواد اولیه بدل شده است اذعان کرد: دراین خصوص گلایه خود را به مدیرکل صنعت استان ابلاغ کردیم اما همانطور که عنوان شد این مباحث کشوری است و نیازمند یک تصمیم‌سازی در سطح کلان است.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شدایجاد هرگونه اشکال و مانع در واردات، در کوتاه‌مدت خود را نشان داده و بر روی روند کار واحدهای تولیدی، افزایش قیمت کالای نهایی و حتی کمبود کالا نیز اثر می‌گذارد؛ بنابراین هر گونه تصمیم گیری در حوزه مواد اولیه تولید، مانند یک زنجیره به هم پیوسته، بر سایر بخش‌ها نیز اثرگذار است پس دراین بین مشکل تامین ارز یکی از مشکلات و موانع پیش روی تولید کنندگان است بنابراین انتظار می‌رود نهادهای متولی دراین بخش شرایط را برای تولیدکنندکان فراهم کرده و از خاموشی چراغ واحدهای تولیدی جلوگیری کنند.

شناسه خبر 31359