شناسه خبر:32105
1399/8/29 10:01:32

محرومیت‌زدایی یکی از شعارهای اصلی نظام اسلامی و مهم‌ترین دستاورد ارزشمند انقلاب است که اقدامات موثری توسط نظام و دولت در راستای تحقق این شعار در استان ایلام به سرانجام رسیده است.

استان ایلام دارای607 روستا با جمعیت 282 هزار نفر است که تنها در طول سه سال گذشته در دولت تدبیر و امید چهار هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار در بخش‌های عمرانی و خدماتی برای توسعه زیرساخت روستایی و محرومیت‌زدایی این استان هزینه شده است.

بررسی آمار و ارقام منتشر شده در راستای بسترسازی محرومیت‌زدایی و تجهیز روستاها به عنوان مهم‌ترین شاخص اقتصادی و توسعه جامعه، حاکی از آن است که از آغاز دولت تدبیر و امید تاکنون ضریب نفوذ گاز روستایی استان از 31 به 94 درصد و ضریب پوشش اینترنت روستایی به بیش از 80 درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این 2 شاخص که رشد چشمگیر و قابل توجهی در توسعه استان داشته و نشان از نمره قبولی برنامه‌های محرومیت‌زدایی نظام و دولت دارد، اشاره به اقدام دیگر دولت و شرکت توزیع برق استان برای زدودن چهره محرومیت از استان خالی از لطف نیست.

تنها در دولت تدبیر و امید 54 روستای فاقد برق استان از نعمت برق برخوردار شده و برق پروژه‌های مهم و زیرساختی نظیر منطقه ویژه اقتصادی مهران، مجموعه باغات زیتون هلیلان، کارخانه فولاد آتنا سرابله و کارخانه استیل کرد دره‌شهر ایلام نیز تامین شده است.

بی تردید مضاف بر رشد شاخص‌های مذکور برای محرومیت‌زدایی یک منطقه کم برخوردار باید موضوعاتی دیگر نظیر تامین آب سالم، تامین مسکن و ایجاد اشتغال بصورت ویژه در روستاهای استان مورد توجه قرار گیرد که در این راستا نیز می‌توان به اقدامات ارزشمند نظام و دولت از قبیل پوشش 99 درصدی آبرسانی روستایی استان و رتبه نخست استان از نظر آب شرب روستایی در کشور، کلنگ زنی ساخت 2 هزار واحد مسکونی محرومان و انعقاد تفاهم نامه میان استانداری ایلام و سازمان برنامه و بودجه کشور برای ایجاد سه هزار و 509 فرصت شغلی اشاره کرد.

از سوی دیگر در بین اقدامات انجام شده در راستای محرومیت زدایی در ایلام علاوه بر اهتمام دستگاه‌های اجرایی استان، از ظرفیت بنیاد‌های مستضعفان، بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سایر سازمان‌های مردم نهاد نیز استفاده شده است.

900 میلیارد ریال برای محرومیت زدایی هلیلان و ملکشاهی اختصاص یافت

استاندار ایلام اظهارکرد: علاوه بر بودجه‌های مصوب استانی، ملی و تسهیلات ارزان قیمت جهت اشتغال و تولید در شهرستان‌های تازه تاسیس ملکشاهی و هلیلان 900 میلیارد ریال نیز از طرف بنیاد مستعضفان، بنیاد علوی و معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری برای محرومیت زدایی این مناطق اختصاص یافته است.

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: بنیاد مستضعفان در بیشتر استان‌های کشور یک شهرستان را بعنوان شهرستان هدف آبادانی و پیشرفت انتخاب کرده که در طول 6 ماه گذشته ایلام پس از سیستان بلوچستان دومین استان کشور بود که دارای 2 شهرستان هدف آبادانی و پیشرفت بنیاد مستضعفان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه همه مصوبات سفر معاون بنیاد مستضعفان به ایلام تامین اعتبار خواهد شد، افزود: با مشارکت کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد مسکن 2 هزار واحد مسکونی برای مددجویان نیازمند ایلامی ساخته می‌شود که با تکمیل این تعداد واحد، انقلاب عظیمی در جهت محرومیت زدایی در استان ایجاد می‌شود.

سلیمانی دشتکی با اشاره به ساخت مسکن محرومان توسط بنیاد مسکن و پرداخت تسهیلات آن توسط بانک‌های استان افزود: بانک‌ها باید ضمن حذف بند اعتبار سنجی و قبول ضمانت زنجیره ای روند پرداخت این تسهیلات را به افراد نیازمند تسهیل کنند.

استاندار ایلام تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران باید هر هفته درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های بنیاد مستضعفان را گزارش دهند و در راستای توسعه و محرومیت زدایی استان اهتمام جدی باشند.

استاندار ایلام با اشاره به موقعیت بی نظیری که برای محرومیت زدایی هلیلان و ملکشاهی بوجود آمده است، افزود: بنیاد مستضعفان برای هر زمین ورزشی در این شهرستان‌ها سه میلیارد ریال اختصاص داده و در خصوص تکمیل پروژه‌های ورزشی این 2 شهرستان اعلام آمادگی کرده است.

کمک بلاعوض بنیاد مستضعفان برای تکمیل پروژه‌های با 90 درصد پیشرفت فیزیکی

استاندار ایلام افزود: بنیاد مستضعفان کشور پروژه‌های عمرانی با پیشرفت فیزیکی 90 درصد هلیلان و ملکشاهی که شهرستان‌های هدف آبادانی بنیاد هستند را تکمیل می‌کند.

سلیمانی دشتکی یادآور شد: امکان افزایش اعتبار برای محرومیت زدایی شهرستان‌های ملکشاهی و هلیلان نیز وجود دارد و بنیاد مستضعفان با همین رویه ای که در 2 شهرستان هدف ایلام بکار گرفته بصورت موردی و پروژه ای در سایر شهرستان‌های استان نیز برای محرومیت زدایی اقدام می‌کند.

استاندار ایلام از اختصاص 2 میلیارد و 700 میلیون ریال برای توسعه و تجهیز کتابخانه‌های شهرستان‌های هلیلان و ملکشاهی از سوی بنیاد مستضعفان خبر داد و افزود: از این میزان 2 میلیارد و 400 میلیون ریال برای تجهیز کتابخانه‌های هلیلان و 300 میلیون ریال نیز کتابخانه‌های ملکشاهی اختصاص می‌یابد.

سلیمانی دشتکی تصریح کرد: بنیاد برای تکمیل مسکن مددجویان تحت پوشش کمیته امداد 2 شهرستان هلیلان و ملکشاهی نیز چهار میلیارد و 700 میلیون ریال کمک بلاعوض خواهد کرد.

استاندار ایلام با بیان اینکه سه نوع تسهیلات برای اشتغال جوانان شهرستان ملکشاهی و هلیلان در نظر گرفته شده است، افزود: این تسهیلات شامل 150 میلیارد ریال برای مشاغل خرد و خانگی با یارانه و کمترین نرخ سود بانکی، 100 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با سود چهار درصد جهت اشتغال جوانان و همچنین یک هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات برای ارایه و آغاز پروژه‌های تکمیل زنجیره تولید در این شهرستان‌ها است.

سلیمانی دشتکی در خصوص تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های مهم استان افزود: علاوه بر بودجه‌ها و اعتبارات مصوب استانی، در سفرهای مقامات کشوری به ایلام، حدود یک هزار و 200 میلیارد ریال جهت تونل کبیر کوه، بیمارستان ایلام یک هزار و 400 میلیارد ریال، پروژه تصفیه خانه فاضلاب ایلام حدود 200 میلیارد ریال، زیرساخت شهرک‌های صنعتی 170 میلیارد ریال، شهرک صنفی 100 میلیارد ریال و طرح گرمسیری نیز حدود پنج هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است.

سفر معاون بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بنیاد علوی به هلیلان ایلام

معاون بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بنیاد علوی در جریان سفر خود به شهرستان هلیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بنیاد مستضعفان با توجه به عمق محرومیت در شهرستان هلیلان 200 میلیارد ریال را برای تکمیل پروژه‌های عمرانی این منطقه تخصیص می‌دهد.

محسن منصوری افزود: بنیاد مستضعفان در دوره جدید مدیریتی بر اساس تاکید مقام معظم رهبری رویکرد خود را بر اساس پیشرفت و آبادانی مناطق هدف قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 20 دستگاه فعالیت‌های محرومیت زدایی را در اقصی نقاط کشور بر عهده دارند، افزود: پراکندگی فعالیت‌ها و منسجم نبودن برنامه‌ها باعث شده است خدمات چندان به چشم نیاید؛ درحالیکه نظام در طول 42 سال گذشته خدمات شایان توجهی را بویژه در مناطق محروم و روستایی انجام داده است.

منصوری یادآور شد: در سطح کشور علاوه بر استان سیستان و بلوچستان که 2 شهرستان قصرقند و زهک به عنوان شهرستان هدف بنیاد برای محرومیت زدایی قرار گرفته در سایر استان‌ها غیر از ایلام تنها یک شهرستان جزو این برنامه محسوب می‌شود و در 12 استان نیز هیچ شهرستانی از سوی بنیاد برای اجرای برنامه‌های محرومیت زدایی تعیین نشده است.

وی اضافه کرد: شهرستان هلیلان نیز در سال 99 بعنوان دومین شهرستان ایلام بعنوان شهرستان هدف آبادانی و پیشرفت بنیاد مستضعفان قرار گرفت که در کنار سیستان بلوچستان جزو استان‌هایی هستند که بیش از یک شهرستان آنها زیر نظر بنیاد قرار گرفت.

معاون بنیاد مستضعفان اظهار کرد: 25 میلیارد ریال از سوی بنیاد مستضعفان برای تکمیل پل جزمان هلیلان و 20 میلیارد ریال نیز در اختیار بنیاد مسکن استان برای بهسازی واحدهای مسکونی مردم شهرستان هلیلان اختصاص می‌یابد.

منصوری از موافقت بنیاد با اعطای 50 میلیارد ریال برای تکمیل پروژه خط انتقال آب کهره، داجیوند هلیلان خبر داد و گفت: 20 میلیارد ریال نیز برای آبرسانی به روستاهای شهرستان هلیلان تخصیص می‌یابد.

وی با اشاره به برنامه ریزی بنیاد برای کمک به احداث 10 هزار واحد مسکونی در مناطق محروم کشور اظهارکرد: آمادگی داریم بخشی از این تعهد را در استان ایلام و بویژه شهرستان‌های محروم هلیلان و ملکشاهی اجرا کنیم.

مدیرعامل بنیاد علوی افزود: بنیاد مستضعفان همچنین 27 میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز مدارس شهرستان هلیلان تخصیص می‌دهد و همچنین آمادگی دارد 30 درصد هزینه احداث هنرستان هشت کلاسه و مدرسه سه کلاسه در این منطقه را نیز تقبل کند.

700 میلیارد ریال توسط سپاه برای محرومیت زدایی در ایلام هزینه شد

فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع)با اشاره به برنامه‌های سپاه برای محرومیت زدایی در استان گفت: تاکنون 700 میلیارد ریال توسط سپاه برای محرومیت زدایی در ایلام هزینه شده است.

سردار جمال شاکرمی افزود: اعتبارات تخصیص یافته قرارگاه محرومیت زدایی سپاه در راستای ساخت مسکن محرومین، مسجد، غسالخانه، خانه بهداشت، سالن‌های ورزشی در مناطق دور افتاده و محروم استان هزینه شده است.

وی عنوان کرد: بزرگترین دستاورد پروژه‌های محرومیت زدایی وحدت و همدلی مردم و مسئولان برای رفع مشکلات اقتصادی مردم در شرایط تحریم است.

سردار شاکرمی به دیگر اقدامات سپاه در راستای محرومیت زدایی مناطق محروم استان اشاره کرد و افزود: ایجاد شبکه‌های آبیاری کشاورزی امیرآباد مهران با یک هزار و 500 هکتار، روستای بردی دهلران با 130 هکتار، ملک آباد و پل شکسته ملکشاهی با 170 هکتار در باغات و اراضی کشاورزی با همکاری سپاه پاسداران، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور آب باعث افزایش و رونق تولیدات کشاورزی، اشتغال زایی، مهاجرت معکوس و تقویت امنیت مناطق مرزی و نیز محرومیت زدایی ایلام می‌شود.

وی گفت: یک هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت مهران با احیای قنات امیرآباد توسط سپاه پاسداران آبیاری می‌شود.

وی بر همکاری و اجماع دستگاه‌های اجرایی استان در راستای تحقق شعار محرومیت زدایی تاکید کرد و افزود: بیش از 600 واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد استان توسط سپاه پاسداران و کمیته امداد احداث شده که بیشتر این واحدهای مسکونی نیز به مددجویان کمیته امداد واگذار شده است.

12 هزار بسته نوشت افزار به دانش‌آموزان مناطق محروم ایلام اهدا شد

مسوول ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان‌های کرمانشاه اظهارکرد: 400 کارگاه و بنگاه اقتصادی که مورد حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بودند، نوشت افزار دانش‌آموزان کم برخوردار کشور را تولید کردند.

میثم کلهر افزود: حدود یک میلیون بسته نوشت افزار برای دانش‌آموزان کم برخوردار کشور در نظر گرفته شده است که براساس شاخص‌های تعیین شده سهم ایلام از یک میلیون بسته نوشت افزار دانش‌آموزی، 12 هزار بسته بود.

کلهر اضافه کرد: نیمی از نوشت افزارها توسط کمیته امداد به دانش‌آموزان سراسر استان اهدا و مابقی آن از طریق سمن ها، خیریه ها، گروه‌های جهادی و فعالان اجتماعی در سایر مناطق استان توزیع شد.

مسوول ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان‌های ایلام و کرمانشاه با بیان اینکه تولید نوشت افزار در سال‌های گذشته بیشتر وارداتی و جنبه تجملاتی پیدا کرده بود، افرود: امسال ستاد اجرایی در راستای تحقق شعار محرومیت زدایی تصمیم گرفت که از طریق تزریق تسهیلات ارزان قیمت کارگاه‌هایی که توان تولید نوشت افزار را دارند دوباره فعال کند.

چهار هزار میلیارد ریال برای زیرساخت‌های روستایی ایلام هزینه شد

معاون امور عمرانی استاندار ایلام اظهارکرد: دولت تدبیر و امید در طول سه سال گذشته چهار هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار در بخش‌های عمرانی و خدماتی جهت توسعه زیرساخت‌ها مناطق روستایی این استان هزینه کرده است.

احمد کرمی افزود: توازن در خدمت رسانی و رسیدگی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته شعار اصلی دولت و نظام جمهوری اسلامی بوده که به رغم مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های مالی خدمات ارزشمند و بزرگی در این حوزه انجام گرفته که تغییرات مطلوبی در سطح مناطق روستایی نیز به وقوع پیوسته است.

وی افزود: در مدت سه سال گذشته نیز بیش از سه هزار و 200 میلیارد ریال در قالب تسهیلات اشتغالزایی به روستائیان استان پرداخت شده که بیانگر نگاه ویژه دولت به مناطق محروم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام با تاکید بر پیگیری مدیران دستگاه‌های اجرایی و زیرمجموعه قرارگاه محرومیت‌زدایی در اجرای مصوبات و جذب اعتبارات، اظهارکرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی با فعال کردن روابط عمومی‌ها نسبت به مستندسازی اقدامات صورت گرفته و ارائه گزارشات در قرارگاه محرومیت‌زدایی اقدام کنند.

31 هزار واحد مسکونی روستایی ایلام بازسازی و نوسازی شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام افزود: یکی از وظایفی که از سال 84 به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محول شده، مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی و ساخت مسکن برای محرومین فاقد مسکن با استفاده از طرح ویژه مسکن روستایی است.

حبیب الله محبی گفت: برای محرومیت زدایی و مقاوم سازی واحدهای فرسوده روستایی استان از ابتدای سال 84 تا پایان سال 98 تعداد 31 هزار و 100 واحد مسکونی با اعتباری معادل سه هزار و 950 میلیارد ریال توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان از محل اعتبارات طرح ویژه نوسازی و بازسازی شده است.

وی اضافه کرد: استان ایلام دارای 607 روستا با جمعیتی بالغ بر 282 هزار نفر است و 31 هزار و 100 واحد مسکونی روستایی که نوسازی و بازسازی شده در واقع 59 درصد واحدهای روستایی استان را شامل می‌شود.

وی افزود: در این طرح مقرر شد به هر خانوار 500 میلیون ریال تسهیلات بانکی و 300 میلیون ریال کمک بلاعوض با اولویت مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و طبقه محروم جامعه روستایی پرداخت شود.

اتمام گاز رسانی به کلیه شهرها و روستای ایلام تا پایان دولت تدبیر و امید

مدیرعامل شرکت گاز ایلام اظهارکرد: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، ضریب نفوذ گاز روستایی در استان 31 درصد و گاز شهری 70 درصد بود که اکنون در مناطق شهری به 99 درصد رسیده است.

عباس شمس الهی افزود: هم اکنون 461 روستا استان با دارا بودن 94 درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته 82 روستای استان از نعمت گاز برخوردار و به شبکه گاز سراسری متصل شدند، افزود: با اتمام عملیات گاز رسانی به 57 روستای دیگر استان که در دست اقدام است ضریب نفوذ گاز روستایی استان به 99 درصد می‌رسد.

پوشش 80 درصدی اینترنت در روستاهای ایلام

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام گفت: ساکنان 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان از خدمات اینترنتی بهره‌مند هستند.

عباس بیرامی افزود: این میزان شامل بیش از 325 روستای بالای 20 خانوار استان است که هر سه مولفه ارتباطی از جمله تلفن ثابت، همراه اول و اینترنت را در اختیار دارد.

وی یادآور شد: تا پایان سال جاری 551 روستا معادل 85 درصد نقاط روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات (اینترنت پرسرعت) متصل می‌شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی ایلام را متوازن و همه جانبه در مناطق شهری و روستایی عنوان کرد و یادآور شد: ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت در مناطق روستایی این استان امسال با اجرا و تکمیل طرح‌های توسعه در حال اجرا به 100 درصد کل مناطق روستایی استان (روستاهای بالای 20 خانوار) افزایش می‌یابد.

99 درصد جمعیت روستایی ایلام از آب سالم برخوردارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام گفت: 99 درصد جمعیت روستایی ایلام زیر پوشش خدمات آب سالم و بهداشتی این شرکت قرار دارند که از این لحاظ استان جایگاه اول را در سطح کشوری دارد.

نورالله تیموری با اشاره به وضعیت شبکه فاضلاب شهری و روستایی استان نیز تاکید کرد: بیش از 82 هزار انشعاب فاضلاب در سطح استان وجود دارد که از این میزان بیش از 55 درصد از جمعیت شهری تحت پوشش شبکه جمع آوری بهداشتی فاضلاب است.

وی شاخص کیفیت آب شرب روستایی استان را بالاتر از میانگین کشوری دانست و افزود: شاخص کیفیت آب شرب روستایی در ایلام هم اکنون به بالای 99 درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آبفای ایلام گفت: 140 پروژه آبرسانی به روستاها با اعتبار 140 میلیارد تومان طی یک سال گذشته تکمیل و بیش از 200 روستا به شبکه آب شرب پایدار متصل شدند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 32105