شناسه خبر:32190
1399/9/1 11:17:44

پس‌انداز کردن به این معنا است، که بخشی از درآمد خود را با صرفه‌جویی در هزینه‌ها جمع آوری کرده و برای مصرف در آینده کنار بگذاریم.

شاید فکر کنید زندگی امروزه با همه نیازمندی‌هایی که به وجود آورده، این اجازه را نمی‌دهد که پس‌انداز کنید. اما همه‌ مردم برای آینده‌ای روشن و آسوده به پس‌انداز نیاز دارند. صرفه‌جویی و پس‌انداز پول و همچنین به فکر آینده بودن نه‌تنها عادت بدی نیست، بلکه رموز مهم خیلی از ثروتمندان است. اما خیلی‌ها اشتباهاً فکر می‌کنند که پس‌انداز کردن نوعی خساست است.

شاید شما هم جزء افرادی هستید که تلاش می‌کند اول برج را بدون کسری به آخر برج برسانند. احتمالاً همه‌ی تلاش شما بر این است که سراغ چیزهای گران‌ قیمت نروید. ممکن است وقتی به مخارج تان نگاه می‌کنید بگویید من که خرج عمده چندانی ندارم اما بازهم ندانید پولتان کجا و چگونه خرج می‌شود.

برنامه‌ای برای پس‌انداز داشته باشید

تمام راه‌حل‌هایی که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها آمده برای تمامی آدم‌ها صدق نمی‌کند. فقط کافی است لیست را بررسی کرده و سعی نمایید 10 الی 15 روش را با شرایط زندگی روزمره خود هماهنگ کنید.

افرادی که برنامه‌ی پس‌انداز دارند دو برابر بیشتر از افرادی که ندارند، با موفقیت پس‌انداز می‌کنند.

حساب اضطراری بازکنید: باید به‌اندازه‌ای در حساب پس‌انداز خود پول داشته باشید که اگر مجبور شدید بین سه تا شش ماه از جیب بخورید، هزینه‌هایتان را تأمین کند.

بودجه‌بندی کنید: اگر به دنبال راه آسانی برای تعیین بودجه‌ی خانوار می‌گردید، بهتر است در اولین روز ماه رسید همه‌ی چیزهایی را که می‌خرید داشته باشید.

پس‌انداز کنید: بین پس‌انداز و پس‌انداز برای آتیه تفاوت وجود دارد. پس فقط کارتان این نباشد که کمتر خرج کنید و به خودتان گرسنگی بدهید، بلکه پول را در حساب پس‌انداز بگذارید تا هنگام بازنشستگی به کارتان بیاید.

به‌صورت خودکار پس‌انداز کنید

پس‌اندازهای خودکار راحت‌ترین و مؤثرترین راه برای پس‌انداز هستند، چراکه پول را از جلوی چشم شما دورنگه می‌دارند. منظور از پس‌انداز خودکار این است که از کارفرمای خود درخواست کنید که از حقوق ماهیانه‌تان مقداری را کسر کند و آن را به‌حساب پس‌انداز یا بازنشستگی‌تان واریز کند. از مسئول منابع انسانی اداره‌ی خود بپرسید چطور می‌توان این کار را کرد یا می‌توانید از بانکی که در آن حساب دارید هم درخواست کنید از مقدار حقوق پرداختی‌تان کسر و به‌حساب پس‌اندازتان واریز کند. هرچه پول از جلوی چشمان‌تان دورتر باشد، کمتر خرجش خواهید کرد.

از اسکناس استفاده کنید

وقتی کارت اعتباری همراه آدم باشد، ممکن است وسوسه شود و هرچه به چشمش می‌آید، بخرد. بهتر است مقدار معینی اسکناس داخل کیف پول بگذارید و برای خریدهای خود مرز تعیین کنید. با این روش، وقتی پول داخل کیف تمام شد، می‌دانید که دیگر راه برگشتی برایش نیست!

برای زمان بازنشستگی‌ پس‌انداز کنید

ممکن است بیست‌و‌پنج‌ساله باشید و به این توصیه بخندید و بگویید چهل سال فرصت دارم. اما اشتباه نکنید! اتفاقاً وقت پس‌انداز برای بازنشستگی از دوران جوانی است.

بیمه‌ی عمر یا تأمین اجتماعی

این نکته هم برای آتیه خوب است. اگر کارمند دولت نیستید و یا به‌صورت خوداشتغالی کار می‌کنید، می‌توانید با پرداخت حق‌بیمه آتیه‌ی خود و خانواده‌تان را تضمین کنید.

قلک داشته باشید

پول خردها را داخل قلکی بیندازید و ببینید طی یک سال چه مقدار خواهد شد. حتماً تعجب خواهید کرد. آن را هم در حساب پس‌اندازتان واریز کنید.

از قاعده‌ی 24 ساعت استفاده کنید

این قاعده شما را ملزم می‌کند که از خرید کالاهای گران یا خرید از روی هواوهوس جلوگیری کنید. حداقل طی یک 24 ساعت، به تمام چیزهای غیرضروری که خریده‌اید، فکر کنید. این قاعده هنگام خرید آنلاین بیشتر به کارتان می‌آید، چراکه می‌توانید اقلامی را که چشم‌تان گرفته‌، در سبد کالا قرار بدهید تا بعداً آن‌ها را بخرید.

خریدها را بر اساس دستمزد‌تان محاسبه کنید

فرض کنیم می‌خواهید یک شلوار صدهزار تومانی بخرید. دستمزدتان هم برای هر ساعت مثلا بیست‌هزار تومان است. آن‌وقت با خودتان محاسبه کنید که پول خرید این شلوار، مطابق با چند ساعت کاری‌تان است و آیا ارزش خرید را دارد؟

کارت‌به‌کارت نکنید

عابربانک‌ها به خاطر واریز به کارت شخصی دیگر از کارت شما مقداری پول کم خواهند کرد. بهتر است از شماره‌ شبا استفاده کنید.

از مشاوران مالی کمک بگیرید

روش پس‌انداز و صرفه‌جویی در هزینه‌ها فقط مشاوره‌گرفتن یا مشورت‌کردن با روان‌شناسان نیست. اگر خیال سرمایه‌گذاری دارید، حتماً با مشاوران خبره مشورت کنید تا همان مقدار پول‌تان که با زحمت پس‌انداز کرده‌اید بر باد نرود.

وسط هفته سینما بروید

از دیگر روش‌های پس‌انداز و صرفه‌جویی در هزینه‌ها گرفتن بلیت سینماها در وسط هفته است زیرا بلیط سینما در وسط هفته ارزانتر است. با یک تماس تلفنی به سینما و یا تئاتر مورد نظرتان می‌توانید از تخفیف‌ها باخبر شوید.

خرید هدیه‌ را محدود کنید

با اعضای خانواده‌ی خود در مورد حدومرز هدیه‌دادن به فامیل و دوستان صحبت کنید و مثلا به توافق برسید که در تعطیلات به هر نفر فقط یک هدیه داده شود. این‌گونه می‌توانید مخارج را کاهش دهید. خرید هدیه‌ها را از قبل برنامه‌ریزی کنید. با این‌ کار خواهید توانست بهترین هدیه‌ها را که معمولا گران‌ترین هم نیستند، بخرید. همچنین، ممکن است این هدیه‌ها در حراج هم باشند.

لباس‌های ارزان را به‌خاطر ارزانی نخرید

گاهی اوقات، باید پول را فدای کیفیت کرد نه برعکس. هنگام خرید لباس این موضوع واقعاً صدق می‌کند. البته خرید لباس ارزان برای نوزادان و بچه‌های کوچک معقول‌تر است، زیرا زود قد می‌کشند و رشد می‌کنند. اما ما بزرگ‌ترها، ممکن است چند سال لباسی را بپوشیم. پس بهتر است لباس باکیفیت بخریم.

یک روز در هفته را "روز بدون خرج‌کردن" بنامید

هفته‌ای یک شب را بدون هیچ‌ خرجی تعیین کنید و فقط داخل منزل دورهم لذت ببرید. اگر عادت دارید هرروز بیرون غذا بخورید، این بار داخل منزل غذا تهیه کنید، فیلم ببینید و نهایتاً در پارک پیاده‌روی کنید.

ناهارتان را سرکار ببرید

حتماً خیلی‌ها را دیده‌اید که ناهارشان را با خود به سرکار می‌برند؛ یا به این دلیل که دست‌پخت همسر یا مادرشان را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کنند و یا می‌خواهند پول غذا را پس‌انداز کنند. مثلاً اگر یک ظرف غذای بیرون ده هزار تومان برای‌تان تمام می‌شود و غذای داخل منزل پنج هزار تومان، حساب کنید با خوردن غذای خانگی در طی سال چه مقدار پس‌انداز خواهید کرد.

هرماه، مصرف غذای بیرون را کمتر و کمتر کنید

بی‌‌آنکه سبک زندگی خود را تغییر دهید، گام‌های هرچند کوچکی برای کاهش هزینه‌ی غذا در رستوران‌ها بردارید. فقط کافی است تعداد دفعاتی را که به رستوران می‌روید، در هرماه کم کنید.

فهرست تهیه کنید

کسانی که مواد غذایی را طبق فهرست می‌خرند، نسبت به افرادی که بدون فهرست به مراکز خرید می‌روند، پول کمتری خرج می‌کنند. بسیاری از مراکز خرید و سوپرمارکت‌ها اجناس خود را برحسب کیلو می‌فروشند. هنگام خرید این اجناس به قیمت برچسب آن‌ها توجه کنید.

مرتب بازبینی‌های پزشکی انجام دهید

خیلی از افراد به این موضوع بی‌توجه هستند. یک‌عمر مصرف غذاهای ناسالم و دخانیات و سبک زندگی غلط، باعث شده آن‌ها از آزمایش‌های پزشکی هراسان باشند. واقعیت این است که اگر این افراد خود را به آزمایش‌های منظم متعهد کنند، می‌توانند هزینه‌های سرسام‌آور مداوا رهایی یابند. در این میان، بازبینی سلامت دهان و دندان اهمیت ویژه‌ای دارد.

مصرف انرژی داخل منزل را کاهش دهید

به‌جای لامپ‌های رشته‌ای از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنید. از سرایدار یا مدیر ساختمان خود بپرسید، راه‌های کاهش مصرف انرژی ساختمان چیست. او حتماً راه‌هایی را به شما خواهد گفت که سالانه صدها هزار تومان به سودتان تمام خواهد شد.

دیوارهای خانه را درزگیری کنید: هر شکاف و سوراخی را که ممکن است در دیوار و سقف خانه باشند، مسدود کنید. با این‌کار در زمستان از اتلاف هوای گرم و در تابستان از اتلاف هوای سرد جلوگیری می‌کنید و ده‌ها و شاید صدها هزار تومان در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهید کرد.

پرده‌های اتاق‌ها را تیره کنید: استفاده از پرده‌های تیره در تابستان، مانع تابش آفتاب گرم می‌شود و هوای داخل خنک‌تر خواهد ماند.

مصرف آب را کمتر کنید

از سردوش و شیرهای آبی استفاده کنید که مصرف آب و هزینه‌هایش را کم می‌کنند. شوینده‌هایی که این‌روزها فروخته می‌شوند، خیلی غلیظ و قوی هستند. از قرص‌ها و شوینده‌های رقیق‌تر و ارزان‌تر استفاده کنید. گاهی اوقات می‌توانید با یک قاشق غذاخوری پودر لباس‌شویی تمام لباس‌هایتان را تمیز کنید. در بسیاری از موارد، مصرف کمتر پودر و قرص لباس‌شویی باعث می‌شود لباس‌ها بهتر تمیز شوند چراکه کف اضافی در لباس‌ها باقی نمی‌ماند.

به‌جای ماشین شخصی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید

همه می‌دانیم ماشین خرج دارد: بنزین، بیمه، تعمیرات و استهلاک. به‌علاوه باعث آلودگی هوا هم می‌شود. چه بهتر که هم محیط‌زیست را آلوده نکنیم و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم. مترو، تاکسی و اتوبوس جایگزین‌های بهتری هستند.

ماشین خود را به‌طور منظم معاینه کنید: درست مثل بدن انسان که در بالا ذکر شد، ماشین هم به بازبینی و کنترل مرتب نیاز دارد. با بررسی تایرها، موتور و کلاچ و سایر قطعات، می‌توانید در هزینه‌ی تعمیرات ماشین صرفه‌جویی کنید.

دلایل مهم پس‌انداز و صرفه‌جویی

شاید شما هم جزء افرادی هستید که تلاش می‌کند اول برج را بدون کسری به آخر برج برسانند. احتمالاً همه‌ی تلاش شما بر این است که سراغ چیزهای گران‌ قیمت نروید.

این روزها روش‌های زیادی برای پس‌انداز کردن وجود دارد، ولی پس‌انداز پول از همان کارهایی است که گفتن آن ساده‌تر از عمل است. پس بدانید که همه باید به دلایل مختلفی پس‌انداز کنند.

- حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی

- دوران کهولت سن و بعد از بازنشستگی

- تأمین مسکن و ثبات اقتصادی

غالب اوقات برای داشتن شرایط مالی خوب، تنها چیزی که نیاز است برداشتن اولین قدم‌ها در مسیر درست است. روش پس‌انداز پول و صرفه‌جویی در نحوه خرج کردن راهی است که در زندگی روزمره همه باید از آن آگاهی داشته باشند و همین باعث می‌شود در پایان ماه مقداری پول صرفه‌جویی شده و پس‌انداز شود. بعضی از این راه‌حل‌ها تنها چند دقیقه برای اجرای کامل آن زمان می‌برد، درحالی‌که مابقی احتمالاً زمان و تلاش بیشتری را نیاز دارند، اما همچنان بی‌نهایت ساده هستند و هرکسی می‌تواند آن‌ها را انجام دهد.

تمام راه‌حل‌هایی که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها آمده برای تمامی آدم‌ها صدق نمی‌کند. فقط کافی است لیست را بررسی کرده و سعی نمایید 10 الی 15 روش را با شرایط زندگی روزمره خود هماهنگ کنید. در انتها متوجه می‌شوید که با اجرا کردن حتی چند روش پس‌انداز ذکرشده بیش از چیزی که فکر می‌کردید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کرده‌اید.

چند روش برای کاهش هزینه‌ها و پس‌انداز:

- حساب بانکی خود را تغییر دهید تا از سود بانکی بالاتری بهره ببرید.

- به جای اینکه با دوستانتان بیرون هزینه کنید، آنها را به خانه دعوت کنید.

- تلویزیون را خاموش کنید.

- چراغ‌ها را خاموش یا از لامپ کم مصرف استفاده کنید.

- در تمام برنامه‌هایی که به کاربران جایزه می‌دهند شرکت کنید.

- قبل از اینکه به خرید بروید یک لیست تهیه کنی وطبق لیست خرید کنید.

- به جای اینکه لباسهایتان را دور بیاندازید آن‌ها را تعمیر کنید.

- برای تفریح هزینه زیادی خرج نکنید.

- از خوردن هله هوله و فست فود دوری کنید.

- یاد بگیرید که چگونه خرید لباس را به حداقل برسانید.

- وسایلی که با کیفیت و زیاد عمر میکنند، بخرید.

- عادت استفاده بیش از حد از کارت اعتباری را ترک کنید.

- برای خوارک روزانه خود برنامه غذایی بریزید.

- مقایسه قیمت، راهی برای ارزانترین خرید از سوپر مارکت‌ها است.

- از لوازم برقی به خوبی مراقبت کنید.

- شماره کارت اعتباری را از حساب‌های آنلاین حذف کنید.

- اتومبیل کارآمد و کم مصرف در سوخت بخرید.

- در هنگام خرید از قانون طلایی"10 ثانیه صبر کنید" استفاده نمایید.

- از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

- کالا‌های اساسی را به صورت عمده خرید کنید.

- هزینه قبض تلفن همراه خود را مدیریت کنید.

- با مزایا و خدمات رایگان شرکتتان آشنا شوید.

- از کوپن‌های تخفیف فروشگاه‌ها استفاده کنید.

- اطمینان حاصل کنید تمام وسایل برقی داری محافظ برق هستند.

- هنگام خرید عمده به قیمت واحد محصولات توجه کنید.

- یک حساب اضطراری پس انداز باز کنید.

- از فروشگاههای اینترنتی خرید کنید.

- از برندهای عمومی و با کیفیت خرید کنید.

- از بیمه استفاده کنید.

- به دنبال یک مکان ارزان برای زندگی باشید.

- سیگار نکشید.

- از قانون ولخرجی ممنوع اطاعت کنید.


منبع: تبیان

شناسه خبر 32190