شناسه خبر:32260
1399/9/2 11:56:51

استاندار کرمانشاه با اشاره به آغاز طرح محدودیت‌های کرونا گفت: در صورتی که مردم محدودیت‌های را رعایت نکنند و وضعیت شیوع بیماری همچنان ادامه داشته باشد، احتمال تمدید آنها وجود دارد.

هوشنگ بازوند به بیان آغاز محدودیت‌های 2 هفته ای دولت برای مقابله با کرونا پرداخت و گفت: تاکنون 2 پیک کرونا را پشت سر گذاشته ایم و اکنون در حال سپری کردن پیک سوم بیماری هستیم.

وی افزود: اگر نتوانیم در پیک سوم بیماری به خوبی وضعیت را مدیریت کنیم به طور قطع در پیک چهارم بیماری که از دی ماه آغاز خواهد شد، هزینه‌های بسیاری سنگین تری می‌پردازیم.

استاندار کرمانشاه یادآور شد: در طرح جامع مدیریت هوشنمند که از اول آذر اجرایی شده است، راهبردهایی همچون تشدید نظارت‌ها، انجام گسترده آزمایش کرونا، تقویت فرآیند درمان، بیماری یابی فعال و قرنطینه بیماران انجام می‌شود.

بازوند با تاکید بر اینکه باید آمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها را کنترل کنیم، توضیح داد: اکنون یک هزار و 120 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند و ما شرایط سختی را تجربه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که اگر بتوانیم در 2 هفته پیش رو محدودیت‌ها و نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنیم آمار بستری‌های ناشی از کرونا در کرمانشاه به حدود 600 نفر کاهش پیدا کند.

استاندار کرمانشاه توضیح داد: به واسطه محدودیت تعطیلی پس از ساعت 18 که در هفته گذشته اعمال شد توانستیم آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در استان را از روی 24 نفر به روزی 18 نفر کاهش دهیم.

*هفت شهرستان در وضعیت قرمز

بازوند با اشاره به وضعیت شهرهای کرمانشاه از نظر شیوع بیماری کرونا، گفت: در رابطه با وضعیت شیوع بیماری کووید 19 در شهرستان‌های استان گفت: اکنون شهرستان‌های کرمانشاه، کنگاور، سنقر و کلیایی، سرپل ذهاب، هرسین، جوانرود و صحنه در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی افزود: شهرستان‌های اسلام آبادغرب، پاوه، ثلاث باباجانی، روانسر، قصرشیرین و گیلانغرب در وضعیت نارنجی هستند و شهرستان دالاهو نیز در وضعیت زرد است.

استاندار کرمانشاه به محدودیت‌های تردد و ورود خروج در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی نیز اشاره کرد و گفت: ورود و خروج خودروها به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع و تخلف از آن شامل جریمه می‌شود.

بازوند با بیان اینکه این طرح مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند، گفت: می‌دانیم که مردم با مشکلات اقتصادی روبه رو هستند و اجرای این طرح نیز محدودیت‌هایی برای معیشت مردم ایجاد می‌کند اما حفظ سلامت مردم و جلوگیری از بروز یک بحران جدی تر در اولویت قرار دارد.

*کرونا را در خانه‌ها کنترل کنیم

وی با تاکید بر اینکه باید ویروس کرونا را در خانه مردم کنترل کنیم، افزود: قرارگاه کنترل خانواده محور بیماری کرونا برای نخستین بار در کرمانشاه اجرایی خواهد شد تا بتوانیم با کمک بیمار یابی فعال از تردد بیماران درجامعه جلوگیری کنیم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه این طرح با کمک بسیج اجرایی می‌شود، گفت: در این طرح که در کل شهرستان‌های استان اجرایی می‌شود گروه‌هایی با استفاده از اطلاعات سامانه 4030 به درب منازل مراجعه و اقدام به شناسایی بیماران می‌کنند.

به گفته بازوند، این گروه‌ها در زمان مراجعه به درب منازل از کارت شناسایی مخصوص برخوردارند و آزمایش‌های فوری کرونا را به صورت رایگان انجام می‌دهند.

وی افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده 10 گروه در سطح شهر کرمانشاه و در هر کدام از شهرستان‌ها نیز یک گروه کار بیماریابی فعال را انجام می‌دهند.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه بیماران شناسایی شده باید قرنطینه شوند، گفت: افراد مبتلا در صورتی که شرایط قرنطینه شدن در منزل را نداشته باشند در مهمانسراهای ادارات که به این منظور آماده شده اند قرنطینه خواهند شد.

بازوند افزود: همچنین در صورتی که تشخیص داده شود فرد مبتلا وضعیت مالی مناسبی ندارد، بسته‌های معیشتی با کمک هلال احمر، بهزیستی و کمیته امداد در اختیار او قرار خواهد گرفت.

وی به تاکید بر اینکه افرادی که قرنطینه را رعایت نکنند جریمه خواهند شد، گفت: با کمک شبکه‌های تلفن همراه، دوربین‌های شهری و دیگر امکاناتی که در اختیار داریم فرد بیمار را ردیابی و در صورت ترک قرنطینه آن را جریمه می‌کنیم.

استاندار کرمانشاه در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه 50 درصد شیوع بیماری در کرمانشاه ناشی از دورهمی‌های خانوادگی است، گفت: از مردم تقاضا داریم که در این ایام دورهمی‌های از دورهمی‌های خانوادگی و برگزاری جشن‌ها صرف نظر کنند.

شناسه خبر 32260