شناسه خبر:32433
1399/9/5 03:36:01
حل معضل آب شرب محور گردشگری امام‌زاده محسن (ع)؛

از پای کار بودن شرکت آبفا تا لزوم همکاری اهالی روستاها

سپهرغرب، گروه استان - طاهره ترابی مهوش :روستاهای محور گردشگری امام‌زاده محسن (ع) طی سال‌های اخیر با مشکل تأمین آب شرب مواجه‌اند و این درحالی است که زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب شهرستان نبوده و درعین‌حال اهالی با وجود پای کار آمدن شرکت آبفا، تأمین زمین مورد نیاز برای حفر چاه و یا خرید انشعاب را الزامی نمی‌دانند.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت، تأمین زیرساخت‌های جمعیت روستایی به‌ویژه تأمین آب شرب بهداشتی روستاییان کشور است. این موضوع به‌لحاظ اهمیت، جایگاهی بی‌بدیل در حفظ سلامت، کارآمدی ساکنان مناطق روستایی، عدم مهاجرت و توسعه پایدار بخش روستایی کشور داشته و خواهد داشت.

طی برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کشور، به‌خصوص برنامه پنجم و ششم، توسعه پایدار روستاها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت مورد توجه بوده است.

بر این اساس در کشور ما در راستای تحقق عدالت اجتماعی، شوراهای شهری و روستایی و درعین‌حال دهیاری‌ها به‌منظور استیفای حقوق شهروندان و روستاییان تشکیل شد؛ هرچند شوراها و درعین‌حال دهیاری‌ها هنوز با وجود پایه‌گذاری این رکن از دموکراسی در روستاها از تجارب کافی برخوردار نیستند، اما حرکت جامعه به سمت مشارکت در برنامه‌های توسعه و همکاری با دولت است.

درواقع این ارکان مشورتی (شوراها و دهیاری‌ها) می‌توانند نقش مفیدی در ارائه خدمات به روستاییان با همکاری سازمان‌های متولی ایفا کنند، زیرا مدیریت تأمین آب برای روستاهای کشور نیازمند بازنگری جدی و تدوین سازوکار لازم و مناسب با شرایط است؛ ضمن آنکه اصل مشارکت مردمی نیز در پایداری طرح‌های تأمین آب شرب روستایی لازم و ضروری بوده، با این تفاسیر طی روزهای گذشته در خبرهایی شاهد آن بودیم که رئیس شورای اسلامی روستای سولان از مشکل آب شرب این روستا گلایه و عنوان کرده که اهالی روستا طی 24 چهارساعته شبانه‌روز تنها یک ساعت آب شرب در اختیار دارند، بر این اساس برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر درخصوص چرایی بروز این مشکل و درعین‌حال ارائه دورنمایی درست از وضعیت آب شرب محور گردشگری امام‌زاده محسن (ع)، بر آن شدیم تا با تعدادی از اهالی، دهیاران و همچنین اعضای شورای اسلامی روستاهای موئیجین، برفجین و سولان و نیز حسین آذرتکین مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

دهیار روستای موئیجین با بیان آنکه این روستا با جمعیتی بالغ‌بر دو هزار نفر به‌شدت با مشکل آب شرب مواجه است، گفت: بیش از پنج سال است که مخزن آب شرب روستا دچار نشتی بوده و درعین‌حال به‌لحاظ حجم جوابگوی نیاز اهالی نیست، اما متأسفانه مسئولان اهمیتی به مشکلات مطرح‌شده نمی‌دهند.

مسلم شیرزادی با تأکید بر اینکه متأسفانه قبض آب نیز در فواصل زمانی مشخص برای منازل صادر نمی‌شود، افزود: در برخی مواقع شاهد آن هستیم که پنج ماه یک‌بار نیز قبضی صادر نمی‌شود.

وی بیان کرد: به‌واقع می‌توان گفت کنتورخوانی به‌صورت درست انجام نمی‌شود و قبوضی که برای اهالی صادر می‌شود، مبنای درستی ندارد.

شیرزادی با اشاره به اینکه متأسفانه طی شبانه‌روز شاید اهالی چیزی حدود دو ساعت از آب شرب در منازل برخوردار هستند، اذعان کرد: درواقع اهالی یک ساعت صبح و یک ساعت عصر آب شرب دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که شرکت آب و فاضلاب در پاسخ به پیگیرهای شما چه عکس‌العملی داشته است؟ عنوان کرد: درخصوص مشکل مخزن هرسال با حضور افرادی همچون حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و نیز دیگر مدیران شهرستانی همچون بخشداری وعده استقرار مخزن جدید داده می‌شود، اما این وعده‌ها هرسال در حد حرف باقی مانده است، بنابراین امیدی به این وعده‌ها نیست.

شیرزادی ادامه داد: درخصوص تأمین آب نیز سال‌ها پیش یکی از اهالی زمینی را برای حفر چاه جدید اهدا کرد، اما متأسفانه در آن برهه زمانی شرکت آب و فاضلاب روستایی پیگیر مسئله نشد و در نبود همت برای تحقق این کار، فرد اهداکننده زمین از هبه خود صرف نظر کرد.

وی با بیان اینکه زمین اهدایی از جهات مختلف همچون خارج از بافت روستا بودن و عدم امکان آلوده شدن آن مناسب بود، اذعان کرد: درواقع پیگیرها در حد وعده بوده است.

یکی از اهالی روستای برفجین نیز با بیان آنکه در این روستا هم اهالی با مشکل تأمین آب شرب در منازل دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گفت: آب‌رسانی به روستا از سال 86 آغاز شده، اما هنوز شاهد تکمیل پروژه نیستیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز برای جمعیت یک‌هزار و 700 نفری این روستا مخزن جدید دایر نشده است، اذعان کرد: از آنجایی که شیب روستا زیاد است، در بخش‌هایی از آن تنها دو ساعت و در بهترین حالت شاید هشت ساعت آب در اختیار منازل باشد.

این فرد آگاه با بیان آنکه درحال حاضر مخزن جدید ساخته شده اما تجهیز نشده و همچنان آب شرب روستا از مخزن کوچک قدیمی تأمین می‌شود، گفت: نکته این است که علاوه‌بر ظرفیت اندک، مخزن قدیمی از شرایط بهداشتی مناسبی نیز برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه متأسفانه در نبود نظارت از سوی شرکت آب و فاضلاب در قسمت بالادست هرکس نیز با یک کف‌کش اقدام به بهره‌برداری از آب مخزن قدیمی می‌کند، تصریح کرد: این مهم نیز در کاهش میزان دسترسی مردم به آب شرب نقش بسزایی دارد.

یکی از اهالی روستای سولان نیز با اشاره به اینکه بیش از 15 سال است که شبکه آب شرب در روستا مستقر است، گفت: خوشبختانه این روستا دارای منابع آبی دائم نیز هست، اما درحال حاضر روستا به دو بخش تقسیم شده و روزانه به هر بخش یک ساعت آب شرب تعلق می‌گیرد.

رحیمی با اشاره به اینکه در زمان مدیریت آقای حسنی قول مساعد داده شد که مخزن و کنتور در روستا دایر شود، افزود: بر این اساس بیش از 600 نفر اهالی نسبت به خرید امتیاز کنتور آب اقدام کردند.

وی با بیان اینکه پیش از خرید امتیازات جدید 150 نفر نیز از قبل نسبت به خرید امتیاز کنتور اقدام کرده بودند، تصریح کرد: با رفتن آقای حسنی کار نیمه‌کاره ماند.

رحیمی با تأکید بر اینکه مدیر جدید پاسخی به مشکل آب اهالی سولان نمی‌دهد، اذعان کرد: ما احساس می‌کنیم که از نقشه همدان حذف شده‌ایم.

وی افزود: از طرفی امکان و اجازه حفر چاه هم داده نمی‌شود.

مدیر آبفای شهرستان همدان با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب در راستای تأمین آب شرب این محور چند پروژه را دنبال می‌کند، گفت: این درحالی است که متأسفانه هیچ‌یک از روستاهای مذکور زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند.

حسین آذرتکین افزود: بااین‌وجود مخزن آب روستای برفجین در مراحل نهایی تکمیل قرار دارد و درعین‌حال حفر چاه برای روستای سولان در دستور کار است.

وی اذعان کرد: متأسفانه با وجود ادعای عنوان‌شده از سوی برخی‌ها در روستای سولان، تنها 150 نفر نسبت به تشکیل پرونده برای خرید امتیاز آب اقدام کردند و حتی پولی پرداخت نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: متأسفانه این باور غلط که آب متعلق به ماست، مانع از آن می‌شود که اهالی نسبت به خرید انشعاب و امتیاز کنتور اقدام کنند.

وی گفت: بااین‌وجود از چندسال پیش برای حل مشکل اهالی روستای سولان به دنبال حفر چاه بودیم، اما از دو سال پیش زمینی به ما جهت حفر چاه معرفی شد که به‌لحاظ دسترسی مشکل داشت و درنتیجه امکان حفر چاه در آن منتفی شد.

آذرتکین با بیان اینکه روز گذشته نیز زمین دیگری به ما معرفی شد و ما نسبت به بردن مقنی و حفر چاه اقدام کردیم، اذعان کرد: هم‌زمان با حضور عوامل و مقنی در محل بازهم اهالی به بهانه اینکه حفر چاه زمین‌های کشاورزی را با مشکل کم‌آبی مواجه خواهد کرد، مانع از کار شدند.

وی افزود: بر این اساس به دهیار روستا 24 ساعت وقت داده شد تا نسبت به حل مشکل مطرح‌شده اقدام کند تا بتوانیم چاه را حفر کنیم.

در ادامه پس از اظهار نظر مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان درخصوص مشکلات مطرح‌شده در حوزه تأمین آب روستای سولان، این‌بار گفت‌وگویی را با محمدجواد درویشیان از اعضای شورای اسلامی این روستا ترتیب دادیم.

عضو شورای اسلامی روستای سولان با تأیید صحبت مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان همدان مبنی بر حضور عوامل این شرکت برای حفر چاه جدید، گفت: اهالی همکاری لازم را در این بحث دارند، اما مالک زمین هنگام حضور عوامل شرکت با مطرح کردن این بحث که در آینده ممکن است برای اراضی کشاورزی اهالی به‌لحاظ تأمین آب مشکل ایجاد شود، مانع از حفر چاه شد.

محمدجواد درویشیان با بیان اینکه به نظر می‌رسد می‌بایست آب مورد نیاز روستا از شهر همدان و یا مریانج تأمین شود، اذعان کرد: مشکل مردم را می‌بایست به نحوی حل کرد.

وی در پاسخ به این مسئله که امکان انتقال آب به روستای سولان از شهر همدان به نظر بعید و غیر اصولی است، تصریح کرد: در این صورت می‌بایست بازهم به دنبال زمین برای حفر چاه باشیم.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، گرچه مشکل تأمین آب شرب در این محور گردشگری با فاصله زمانی اندک با مرکز شهر همدان یقیناً با توسعه پایدار حوزه گردشگری به‌عنوان اهرم توسعه شهر و استان همدان هم‌خوانی ندارد و می‌بایست حل این‌قبیل مشکلات قبل از رسیدن به شرایط بحرانی از سال‌ها قبل در دستور کار شرکت آب و فاضلاب می‌بود، اما اینکه اهالی هنوز خود نیز با وجود گلایه‌مندی از وضعیت موجود همکاری لازم را برای ایجاد زیرساخت اصولی ندارند، بحث قابل تأملی است. بنابراین انتظار می‌رود قبل از رسانه‌ای کردن مشکلات، دهیاران و اعضای شورای شهر، همراهی اهالی را برای حل مشکل جلب کنند، زیرا در مسئله مطرح‌شده برای روستای سولان چنان که مدیر شرکت آب و فاضلاب مطرح کرد، نه همراهی گرفتن انشعاب از سوی اهالی وجود دارد و نه همراهی برای حفر چاه و این درحالی بوده که آب یک ثروت ملی است و هیچ‌کس نمی‌تواند مدعی شود که آب متعلق به اوست؛ بنابراین به نظر می‌رسد اصلی‌ترین راه حل این است که در گام نخست اهالی این روستاها نسبت به زیر پوشش درآمدن شرکت آب و فاضلاب اقدام کنند تا در پی آن به دنبال ایجاد زیرساخت‌های اصولی باشند.

شناسه خبر 32433